Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 13:55

29
دی
پيري چشم، خداحافظ! (1)

پيري چشم، خداحافظ! (1)

عمل جراحی پلاستیك پلك‌ها كه اصطلاحاً بلفاروپلاستی نامیده می‌شود، برای برداشتن پف پلك‌ها، اصلاح افتادگی پلك و برداشتن پوست اضافی آنها طراحی شده است و می‌تواند مقداری از چین و چروك‌های سطحی پلك را نیز كمتر کند.

دنیای سلامت

 

 

 امروزه افراد بسیاری با انجام عمل‌های مختلف زیبایی اعتماد به نفس بیشتری پیدا كرده و از زندگی خود بیشتر لذت می‌برند. در این شماره برای آگاهی خوانندگان، اطلاعات کلی در مورد جراحی زیبایی پلک ارائه می‌شود. بدیهی است جزئیات بیشتر و میزان سودمندی این عمل برای هر شخص باید توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرد.

از نظر زیبایی‌شناسی، چشم‌ها مهم‌ترین جزء صورت هستند که سن و حالات هیجانی و خلقی فرد را منعکس می‌کنند. متأسفانه چشم‌ها و پلك‌ها زودتر از سایر اجزای بدن علائم پیری را نشان می‌دهند. به‌طور طبیعی، در قسمت بالا و پایین کره چشم کیسه‌هایی وجود دارد که حاوی چربی هستند. غشایی نسبتاً محکم این کیسه‌های چربی را در محل خود ثابت نگاه داشته و مانع بیرون‌زدگی آنها می‌شود.

روی این غشاء را عضله پلک و روی عضله را پوست پلک می‌پوشاند. با افزایش سن، غشاء نامبرده ضعیف شده و دیگر نمی‌تواند مانع بیرون‌ز‌دگی کیسه‌های چربی شود. از طرف دیگر، خاصیت ارتجاعی پوست نیز کمتر شده و چین و چروک‌های سطحی کم‌كم ظاهر می‌شوند. همچنین پوست پلک و عضلات آن افتادگی پیدا کرده و کیسه‌های چربی به صورت برجستگی‌های پف‌آلود خود را نشان می‌دهند. البته پف پلك‌ها همیشه ناشی از افزایش سن نیست و ممکن است یکی از علائم بیماری‌های متابولیکی مثل کم‌کاری یا پرکاری تیروئید باشد.

بدیهی است در چنین حالتی به جای اصلاح پف پلک با جراحی، باید بیماری متابولیکی را درمان کرد.  تأثیر افزایش سن روی پلک بالا و پایین، کمی با یکدیگر متفاوت است. در پلک بالا این تأثیر معمولاً به شکل افزایش تدریجی مقدار پوست پلک خود را نشان می‌دهد. این افزایش پوست در مواردی به قدری زیاد است که میدان دید فرد را محدود می‌کند. اما تظاهر افزایش سن در پلک پایین، معمولاً به شکل پف پلک و بیرون‌زدگی کیسه‌های چربی است.

هرچند نمی‌توان به‌طور کامل از روند پیری جلوگیری کرد، اما با رعایت نکاتی می‌توان سرعت بروز تظاهرات آن بر روی پلک ها را به تأخیر انداخت. بدین منظور، رعایت موارد زیر کمک‌كننده است:

-  داشتن زندگی شاداب و بدون استرس

-  استفاده از عینک آفتابی

-تغذیه مناسب

- استفاده از لوازم آرايشي مرغوب و معتبر

عمل جراحی پلاستیك پلك‌ها كه اصطلاحاً بلفاروپلاستی نامیده می‌شود، برای برداشتن پف پلك‌ها، اصلاح افتادگی پلك و برداشتن پوست اضافی آنها طراحی شده است و می‌تواند مقداری از چین و چروك‌های سطحی پلك را نیز كمتر کند. باید توجه داشت افرادی که گودی و سیاهی دور چشم دارند، با این عمل گودی و سیاهی دور چشم آنها برطرف نمی‌شود.
عمل بلفاروپلاستی، عملی دومنظوره است. این عمل اغلب برای زیباتر شدن پلك‌ها و چشم‌ها انجام می‌شود، اما گاه به منظور بهبود وضعیت میدان بینایی نیز صورت می‌پذیرد.

اگر چین و چروک پلک بالا زیاد باشد، پوست اضافه روی مژه‌ها می‌افتد و میدان دید محیطی فرد را محدود می‌کند. قسمت بالایی و خارجی میدان دید بیشتر از سایر قسمت‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرد. این محدودیت دید ممکن است هنگام مطالعه و رانندگی مزاحمت ایجاد کند. بدیهی است انجام بلفاروپلاستی در چنین فردی، علاوه بر اینکه چشم‌ها و پلك‌های او را زیباتر می‌کند، محدودیت میدان بینایی وی را نیز از بین می‌برد.

در بیشتر نژادها پلک بالا دارای یک چین عرضی است، اما در بعضی نژادها، مثل نژاد زرد، این چین وجود ندارد و یک پلک اضافه روی پلک اصلی را گرفته است. با عمل بلفاروپلاستی می‌توان پلک این افراد را اصلاح و چین طبیعی پلک را برای آنها ایجاد کرد. این عمل شایع‌ترین عمل جراحی زیبایی در میان ساکنان آسیای جنوب‌شرقی، مثل کره و فیلیپین است. در مشاوره حضوری، وضعیت پلك‌های بیمار بررسی خواهد شد و پزشک میزان سودمندی این عمل را برای او شرح خواهد داد.

همچنین وضعیت سلامتی و آمادگی طبی بیمار برای انجام این عمل بررسی خواهد شد و در صورت لزوم از نظر بیماری‌هایی که باعث پف‌آلود شدن پلك‌ها می‌شوند، مثل بیماری‌های تیروئید و کلیوی، مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت...

 

 

براي خواندن بخش دوم- پيري چشم، خداحافظ!- اينجا كليك كنيد.

برچسب ها: سیاهی دور چشم، پف‌آلود شدن پلك‌ها، چین و چروک پلک، جراحی پلاستیك پلك‌ها، افتادگی پلك تعداد بازديد: 1030 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز