Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 11:50

20
تیر
كاربرد آنتی‌بیوتیك‌‌ها در درمان عفونت‌های دهان (2)

كاربرد آنتی‌بیوتیك‌‌ها در درمان عفونت‌های دهان (2)

اریترومایسین یك نوع آنتی بیوتیك باكتریواستاتیك ماكرولید می‌باشد.از ساخت پروتئین میكروارگانیسم جلوگیری می‌كند.

اریترومایسین

یك نوع آنتی بیوتیك باكتریواستاتیك ماكرولید می‌باشد.از ساخت پروتئین میكروارگانیسم جلوگیری می‌كند.  بر روی میكروارگانیسم‌های كوكسی گرام مثبت موثر است.  برای بیمارانی كه به پنی‌سیلین حساسیت دارند این دارو توصیه می‌شود.

میزان مصرف: بزرگسالان قرص 500 میلی‌گرم تا یك گرم هر 6 ساعت، شربت در اطفال 30 تا 50 میلی‌گرم به ازای هر كیلوگرم وزن بدن هر 6 ساعت در 24 ساعت.

وانكومایسین

عملكرد: از ساخته شدن دیواره سلولی و سنتز آن جلوگیری می‌كند. روی بسیاری از میكروارگانیسم‌های گرام مثبت شامل استافیلوكوك‌های مقاوم به متی سیلین استافیلوكوك و آنتروكوكسی‌ها موثر است.

میزان مصرف:بزرگسالان: 500 میلی‌گرم وریدی طی مدت زمان 30 دقیقه به صورت قطره قطره هر 6 ساعت با یك گرم وریدی در عرض یك ساعت هر 12 ساعت.احتمال به وجود آمدن سرخی و Red man syndrome و پایین آمدن فشار خون زمانی كه سریعا تزریق شود وجود دارد.

كاهش شنوایی- سمیت كلیوی، اشكال در روند عروقی یا فلبیت از عوارض دیگر است.شانس كاهش شنوایی و سمیت گوش وجود ندارد اگر میزان دارو از 50 میكروگرم در میلی‌لیتر در عرض یك ساعت پس از تزریق تجاوز نكند.

میزان مصرف: 500 میلی‌گرم وریدی به صورت قطره قطره در 30دقیقه هر 6 ساعت یا یك گرم وریدی در عرض یك ساعت (Drip) در هر 12 ساعت.

آمینوگلیكوزیدها

عملكرد: از گروه باكتریوسیدال می‌باشد كه از سنتز پروتئین میكروارگانیسم جلوگیری می‌كند و روی باسیل‌های گرام منفی هوازی موثر است.

با آنتی بیوتیك‌هایی كه علیه بتالاكتاماز موثرند می‌تواند تركیب شود و برای درمان عفونت‌های شدید قبل از بروز و یا عملكرد میكروارگانیسم مورد استفاده قرار گیرد.از این گروه جنتامایسین‌ بسیار معروف است در عفونت‌های دهان و سر و صورت مصرف دارد.شكل دارویی: آمپول 80 و 40 میلی‌گرمی.

میزان مصرف:3 تا 5 میلی‌گرم به ازاء هر كیلوگرم وزن بدن هر 8 ساعت در 24 ساعت. زمانی كه میزان سرمی آن به 2 میلی‌گرم در هر كیلو وزن می‌رسد اصطلاحا Load می‌شود.

تتراسیكلین‌ها

از گروه آنتی بیوتیك‌های باكتریواستاتیك می‌باشد و از سنتز پروتئین جلوگیری می‌كند.

تاثیر زیادی بر روی میكروارگانیسم‌های گرام مثبت و گرام منفی دارد، مخصوصاً ریكتزیا، اسپیروكت‌ها، مایكوپلاسما در آكنه صورت، برونشیت مزمن و عفونت‌های ادراری، از این گروه Minocycline به عنوان پروفیلاكسی بر ضد مننگوكوكسی‌ها داده می‌شود.در بیمارانی كه در مسافرت دچار اسهال می‌شوند، داكسی سیكلین تجویز می‌گردد.

میزان مصرف و شكل دارو: تتراسیكلین در بزرگسالان 250 میلی‌گرم به صورت كپسول هر 6 ساعت در شبانه‌روز و 500 میلی‌گرم هر 12 ساعت در شبانه‌روز تجویز می‌گردد.اطفال بزرگتر از 9 سال 25 تا 50 میلی‌گرم به ازای هر كیلوگرم وزن بدن هر 12 ساعت در شبانه‌روز تجویز می‌گردد.

Micocycline

میزان مصرف و شكل دارو:بزرگسالان: روز اول 200 میلی‌گرم سپس 100 میلی‌گرم هر 12 ساعت كه به صورت كپسول در 24 ساعت تجویز می‌گردد یا 50 میلی‌گرم هر 6 ساعت نیز توصیه می‌گردد.

Doxycycline

میزان مصرف  داكسی سیكلین و شكل دارو

بزرگسالان: روز اول 200 میلی‌گرم سپس 100 میلی‌گرم هر 12 ساعت به صورت كپسول می‌باشد.

كینولون‌ها

از گروه آنتی بیوتیك‌های باكتریوسیدال است و از ساخته شدن DNA جلوگیری می‌كند.سطح سرمی آن در خون به سرعت بالا می‌رود و طیف وسیعی از میكروارگانیسم‌ها شامل بسیاری از باسیل‌های گرام منفی و گرام مثبت كوكسی‌ها را در برمی‌گیرد. در استئومیلیت‌ها بسیار مؤثر است.

در این گروه می‌توان از Ciproflaxacin یا Cipro نام برد كه كپسول است و در بزرگسالان 250 میلی‌‌گرم یا 500 میلی‌گرم هر 12 ساعت تجویز می‌گردد.

سولفامیدها/ تری متوپریم

سولفانامیدها از گروه باكتریواستاتیك می‌باشند و تری متوپریم‌ها از گروه باكتریوسیدال می‌باشند.

هر دو بر روی سنتز  فولات تاثیر گذاشته و تركیب این دو دارو به عنوان كوتریموكسازول بر روی عفونت‌های ادراری، اسهال‌های مسافرتی، برونشیت‌ مزمن، عفونت میانی گوش، و شیگلوز موثر است. به نام تجارتی Bactrim و به صورت قرص در بازار موجود است.

میزان مصرف

بزرگسالان: یك قرص هر 12 ساعت و اطفال 40 میلی‌گرم.

مترونیدازول

از آنتی بیوتیك‌های باكتریوسیدال می‌باشد و بر روی میكروارگانیسم غیرهوازی تریكوموناس- ژیاردیا موثر است.از طریق دهان به خوبی جذب می‌شود و به ناحیه CSF نفوذپذیری خوبی دارد.در درمان‌های عفونت‌های دهانی می‌توان تركیبی از پنی‌سیلین و مترونیدازول را برای بی‌هوازی‌ها تجویز كرد.

میزان مصرف و شكل دارو: قرص‌های 250 میلی‌گرم می‌باشد.هر 8 ساعت در 24 ساعت در بزرگسالان تجویز می‌شود و آمپول آن به صورت انفزیون 5/7 میلی‌گرم به ازای هر كیلو وزن بدن هر 6 ساعت در 24 ساعت توصیه می‌گردد.

 

برچسب ها: اریترومایسین، استافیلوكوك، وانكومایسین، آنتروكوكسی‌ها، آمینوگلیكوزیدها، تتراسیكلین‌ها، داكسی سیكلین، كینولون‌ها، مترونیدازول تعداد بازديد: 640 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز