Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 05:40

13
تیر
غذاها چه تأثیری روی دندان‌ها دارند (2)

غذاها چه تأثیری روی دندان‌ها دارند (2)

شیر و ماست بدون مواد شیرین‌كننده، اسید بسیار اندكی دارند و از تخریب دندان‌ها پیشگیری می‌كنند. در ضمن، سرشار از كلسیم هستند كه حافظ سلامت دندان‌هاست.

 

تأثیرغذا روی سلامت دندان‌ها

شیر و ماست: شیر و ماست بدون مواد شیرین‌كننده، اسید بسیار اندكی دارند و از تخریب دندان‌ها پیشگیری می‌كنند. در ضمن، سرشار از كلسیم هستند كه حافظ سلامت دندان‌هاست.

پیاز: پیاز دارای تركیب ضد باكتری بنام سولفور است كه به سلامت دندان‌ها كمك می‌كند. كمبود ویتامین‌های B12,C، ریبوفلاوین، مواد معدنی مثل روی و آهن روند ترمیم نسوج دهانی را كُند می‌كند.

سرطان دهان در اثر استفاده بیش از حد از تنباكو و الكل ایجاد می‌شود. از بیماری‌های دیگر كه روی دندان‌ها اثر می‌گذارد، دیابت است كه باعث سوزش زبان و خشكی دهان می‌شود.

میوه‌ها: میوه‌هایی همچون سیب، توت‌فرنگی، مركبات و كیوی مقدار زیادی ویتامین C دارند و باعث محكم شدن دیواره سلول‌ها می‌شوند.

سبزیجات: كدو، هویج و بروكلی سرشار از ویتامین A و برای تشكیل مینای دندان مناسب هستند؛ در ضمن لثه‌ها را نیز تمیز می‌كنند.

 تصورات اشتباه

بیشتر مردم تصور می‌كنند كه جرم‌گیری دندان موجب نازك شدن مینای دندان و پوسیدگی آن می‌شود. وقتی كه جرم روی دندان‌ها تشكیل می‌شود، لایه‌ای روی دندان‌ها قرار گرفته و آن را از تحریكات سرما و گرما حفظ می‌كند. با جرم‌گیری این لایه برداشته شده و حساسیت به سرما و گرما بیشتر می‌شود؛ به همین دلیل افراد فكر می‌كنند مینای دندان‌شان در اثر جرم‌گیری از بین رفته و نازك‌تر شده است.

برخی از خانم‌ها تصور می‌كنند كه در هر بار بارداری یك دندان از دست می‌دهند؛ در حالی‌كه این طرز فكر اشتباه است و این اتفاق در اثر بی‌توجهی به بهداشت دهان و دندان و استفاده از مواد غذایی پر قند می‌افتد. جنین كلسیم را از دندان‌های مادر نمی‌گیرد؛ بلكه از مواد غذایی كه مادر می‌خورد، دریافت می‌كند.

برای حفظ سلامت دندان‌ها چه باید كرد؟

 از فلوراید استفاده كنید. فلوراید باعث استحكام دندان‌ها شده و از پوسیدگی آنها جلوگیری می‌كند. در خمیر دندان‌ها و دهانشویه‌ها، فلوراید وجود دارد.

 از كشیدن سیگار و مصرف بی‌رویه چای و قهوه خودداری كنید.

 كیفیت تغذیه خود را بهبود ببخشید.

 ویتامین‌های آنتی‌اكسیدان، مثل ویتامین C، باعث مقاومت لثه و سایر بافت‌های آن و جلوگیری از عفونت‌های میكروبی می‌شوند.

 مواد قندی غیر ضروری را حذف كنید. مصرف انواع شكلات‌ها، مرباها و آب‌نباتها كه چندان مورد نیاز بدن نیستند را به كمترین میزان برسانید. مواد قندی را در زمان مناسب مصرف كرده و سعی كنید در میان وعده‌های غذایی مواد قندی مصرف نكنید.

بسیاری از مردم به علت نخوردن صبحانه كافی، در طول روز مجبور به مصرف موادی از قبیل كیك، بیسكویت، شیرینی و یا شكلات می‌شوند. اگر علاقه زیادی به خوردن این نوع مواد غذایی شیرین دارید، پس از مصرف آنها بلافاصله دندان‌ها را مسواك بزنید و یا دست كم چند بار آنها را بشویید.

 پنیر به سلامت دندان‌ها كمك زیادی می‌كند. این ماده غذایی چه به صورت پخته و چه سرد، باعث آزاد شدن كلسیم فراوان می‌شود كه در تشكیل ساختار و پلاك روی دندان شركت می‌كند و باعث محافظت دندان در مقابل اسید آزاد شده از میكروب‌ها می‌شود.

 

برچسب ها: خشکی دهان، سلامت دندان ها، تأثیرغذا روی سلامت دندان‌ها، تخریب دندان ها، محکم شدن دندان ها، جرم گیری دندان ها تعداد بازديد: 596 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز