Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 02:58

22
فروردین
بیوایمپلنت‌ها در اعمال جراحی دندان، فك و صورت (1)

بیوایمپلنت‌ها در اعمال جراحی دندان، فك و صورت (1)

عفونت‌های مزمن سینوس‌ها خصوصا در سینوس پیشانی (فرونتال) در بسیاری از موارد نیاز به عمل جراحی و برداشت سینوس‌ها دارد.

تحریریه پزشك امروز

 

حوزه اعمال جراحی گوش و حلق و بینی و فك و صورت

اعمال جراحی متعاقب تروما به سر و صورت: سر و صورت در بسیاری از سوانح و حوادث خصوصا تصادفات اتومبیل در معرض خطر و آسیب هستند. در سوانحی كه منجر به خردشدگی استخوان‌های این ناحیه می‌شوند، نیاز به جایگزینی استخوان و ترمیم ناحیه وجود دارد.

با توجه به قدرت بازسازی‌كننده بیوایمپلنت‌ها و جذب جایگزین آنها با سلول‌ها و بافت استخوانی گیرنده، این نوع محصولات جایگاه ویژه در این نوع اعمال جراحی دارند. نیاز به استفاده در بیماران، كمتر به صورت اورژانسی بوده و معمولا می‌بایست بنا به درخواست جراح طبق مشخصات بیمار تهیه شود.

اعمال جراحی ترمیمی و زیبایی: اعمال جراحی زیبایی سر و صورت حجم عمده‌ای از اعمال جراحی زیبایی را دربر گرفته كه در دو گروه بیماران دارای ناهنجاری‌های مادرزادی و یا اكتسابی سر و صورت و یا گروه افراد عادی داوطلب برای تغییر مشخصات ظاهری كاربرد دارند.

بزرگ نمودن و افزایش بعد و زوایای صورت در این اعمال جراحی نیاز به یك پركننده دارد كه پروتزهای مصنوعی، آلوپلاست‌ها و بیوایمپلنت‌های استخوانی در این جهت كاربرد دارند. با توجه به مزایای بیوایمپلنت‌های استخوانی، این محصولات در جهت برجسته كردن چانه، گونه و زاویه فكی كاربرد مناسب دارند.

تولید ابعاد و اشكال مختلف این محصولات و قابلیت لازم برای تهیه و تولید به سفارش بیمار و جراح جهت امكان رقابت با سایر ایمپلنت‌های رایج اهمیت خاصی در این جهت دارد.

تومورهای سر و صورت: با وجود شیوع كم تومورهای سر و صورت، به لحاظ نزدیكی بافت استخوانی به نسوج نرم در بسیاری از موارد بافت استخوان زیرین تحت تهاجم قرار می‌گیرد و یا اینكه خود استخوان منشا تومور است. با توجه به حساسیت شكل ظاهری و همچنین مجاورت با اعصاب مغزی، ترمیم تومور با بیوایمپلنت استخوانی برای حفظ ساختار قبلی الزامی بوده و از موارد مصرف صد درصد این محصولات است. با توجه به تحرك سر و صورت معمولا آلوپلاست‌ها با آزادسازی ذره، ایجاد واكنش التهابی مزمن كرده و در نتیجه باعث از بین رفتن گرافت می‌شوند.

پركرد سینوس‌های جمجمه و دیواره كانال خلفی گوش: عفونت‌های مزمن سینوس‌ها خصوصا در سینوس پیشانی (فرونتال) در بسیاری از موارد نیاز به عمل جراحی و برداشت سینوس‌ها دارد. پر كردن سینوس با بیوایمپلنت حامل آنتی‌بیوتیك و یا بدون آنتی‌بیوتیك برای این بیماران نیاز است.

همچنین برداشت دیواره كانال خلفی گوش در عفونت‌های مزمن، كلوستوما و یا بدخیمی‌های درگیركننده گوش میانی و گوش خارجی، نیاز به ترمیم با بیوایمپلنت استخوانی مناسب دارد.

حوزه اعمال جراحی دندانپزشكی

با وجود مصرف كم (1 تا 2 سی‌سی) برای هر پروسیجر در مصارف دندانپزشكی ولی به لحاظ شیوع بسیار بالای مصارف، كاربرد دندانپزشكی بیوایمپلنت‌های استخوانی، سهم بسیار بارزی از مصرف این محصولات را به خود اختصاص می‌دهند كه بنا به گزارش انجمن دندانپزشكان آمریكا سالانه بین 15 تا 20 درصد در سال رشد دارد.

تنها در ایالات متحده هر ساله بالغ بر 200 هزار گرافت استخوانی در حوزه دندانپزشكی مصرف می‌شود كه با توجه به نسبت جمعیت كشورمان برآورد 40000 مصرف سالانه افق پیش رو را مشخص می‌كند.

Ridge Augmentation: پدیده از دست رفتن برجستگی استخوان فك به صورت مزمن، پیش‌رونده و غیرقابل برگشت در بیماران دارای دندان مصنوعی ایجاد می شود. متوسط میزان از بین رفتن پل استخوانی در بخش قدامی anterior ridge بین 5 تا 8 میلی‌متر در 10 سال است كه در استخوان مندیبل 4 برابر سریع‌تر است.

با توجه به شیوع 8 درصدی ریزش كل دندان‌ها در حال حاضر برآورد می‌شود حداقل 2 میلیون نفر در كشورمان تمام دندان‌های طبیعی خود را از دست داده و از دست دندان‌های مصنوعی استفاده كرده كه تحلیل پل استخوانی آرواره باعث درد و عدم تحمل دندان مصنوعی شده و از عوارض بسیار ناشی و زودهنگام این بیماران بوده و ظرف 10 تا 20 سال خود را آشكال می‌سازد...

 

برچسب ها: جراحی ترمیمی، آلوپلاست‌ها، جراحی گوش، جراحی حلق، جراحی متعاقب تروما، تومورهای سر و صورت، پركرد سینوس‌های جمجمه، جراحی دندانپزشكی تعداد بازديد: 860 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز