Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 12:00

19
خرداد
مسواک برقی یا معمولی؟

مسواک برقی یا معمولی؟

امروزه استفاده از مسواک‌های برقی بیشتر از قبل توصیه می‌شود چرا که این مسواک‌ها بهتر و موثرتر دندان‌ها و حتی لثه را تمیز می‌کنند...

تمامی دندانپزشکان بر این باورند که داشتن دندان‌های سالم و در نتیجه لبخندی زیبا فقط یک راز دارد: مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی. عدم رعایت بهداشت دهان و دهان به تجمع باکتری‌ها و پوسیدگی دندان‌ها منجر می‌شود. از طرفی منشاء بسیاری از بیماری‌های پریودنتال باکتری‌ها هستند و نباید فراموش کنیم که سلامت دندان‌های ما یکی از ارکان سلامت کلی ماست و رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار اهمیت دارد.
در بازار انواع مختلفی از مسواک وجود دارد: معمولی و برقی. اما این سوال پیش می‌آید که مسواک‌های معمولی بهترند یا مسواک‌های برقی؟

سه دلیل برای انتخاب کردن مسواک برقی
  امروزه استفاده از مسواک‌های برقی بیشتر از قبل توصیه می‌شود چرا که این مسواک‌ها بهتر و موثرتر دندان‌ها و حتی لثه را تمیز می‌کنند. از نظر علمی ثابت شده است که مسواک‌های برقی دو برابر بیشتر از مسواک‌های معمولی جرم‌های دندان (عامل اصلی بوجود آورنده پوسیدگی و التهاب لثه) را از بین می‌برنند-1.
  به علاوه به لطف سنسور فشار مسواک‌های برقی است که به محض اینکه فشار اعمال شده به دندان‌ها زیاد باشد، حرکت مسواک قطع می‌شود و استفاده کننده می‌تواند بر مسواک کنترل واقعی داشته باشد. در نتیجه هیچ گونه احتمال خطری برای آسیب به مینای دندان‌ها و لثه وجود ندارد. (آنچه همیشه در مسواک‌های معمولی ممکن نیست--2.)
برخلاف باوری که وجود دارد مسواک‌های معمولی نسبت به مسواک‌های برقی بسیار بیشتر به دندان‌ها و لثه آسیب می‌زنند. درحقیقت این استفاده کننده مسواک معمولی است که امکان دارد به هر دلیلی خشن‌تر و به مدت طولانی‌تری مسواک بزند.اما بدیهی است که مزیت اصلی مسواک‌های برقی، امکان استفاده از روشی درست برای مسواک زدن است؛ این مسواک‌ها به راحتی این امکان را فراهم می‌کنند که تمامی قسمت‌های دندان را (بالا و پایین، پشت و جلو) با حرکت یکنواخت مدور تمیز کرد. به علاوه ویژگی‌های فنی مسواک‌های برقی – به خصوص شکل و اندازه آن‌ها – این اجازه را می‌دهد که به تمامی قسمت‌های از دندان که تمیز کردنشان با مسواک‌های معمولی ممکن نیست - همچون لابلای دندان‌ها - دسترسی پیدا کرد-3.

مسواک‌های برقی مناسب برای تمامی اعضای خانواده
همچنین از آنجایی که برای گرفتن بهترین نتیجه، مسواک‌های برقی نیاز به نیروی کمتری دارند، برای تمامی افراد مناسب هستند.
روش استفاده از این مسواک‌ها بسیار ساده است و بنابراین برای اشخاصی که نیرو و مهارت کافی را برای مسواک زدن ندارد – از جمله سالمندان یا حتی کودکان – مناسب‌ترند.
 از طرفی 83 درصد کودکان مسواک زدن را دوست ندارند؛ در نتیجه می‌توان از مسواک‌های برقی به دلیل سرگرم کننده بودنشان کمک گرفت و بهداشت دهان و دندان را از سه سالگی به کودکان آموخت. البته حتما دقت داشته باشید که مسواک برقی مخصوص کودکان را برای فرزندتان خریداری کنید.

مسواک‌های برقی به دلیل سریع‌تر بودن نیز مناسب‌ترند.
مسواک زدن با مسواک‌های معمولی برای رسیدن به نتیجه مطلوب عملی وقت گیر است؛ اما با مسواک برقی حتی دو دقیقه هم برای این کار کافی است؛ به علاوه برخی از این مسواک‌ها – خصوصا مسواک مخصوص کودکان – دارای تایمر هستند و به استفاده کننده مسواک، زمان پایان مسواک زدن را گوشزد می‌کنند.
یکی دیگر از مزایای مسواک‌های برقی قابلیت تعویض برس مسواک بر اساس نیاز لحظه است. برخی از شرکت‌های سازننده همراه با دستگاه مسواک برس‌های مختلفی همچون برس نرم، برس ماساژ، لایه بردار و... را ارائه می‌دهند که این امکان را با ما می‌دهد که بسته به نوع استفاده روزانه خود برس مسواکمان را انتخاب کنیم: مثلا روزی که احساس می‌کنیم لثه و دندان‌هایمان حساس هستند از مسواکی نرم‌تر بهره ببریم.

آیا می‌دانستید؟
- نود و پنج درصد از افرادی که استفاده از مسواک‌های برقی را تجربه کرده‌اند، به نتیجه دلخواهشان رسیده‌اند و نود درصد آن‌ها این مسواک‌ها را به نزدیکانشان توصیه کرده‌اند.
- به طور کلی دو نوع مسواک برقی وجود دارد: یک نوع که برسی گرد دارد و با حرکات چرخشی سطوح دندان‌ها را تمیز می‌کند و نوع دیگر که برای تمیز کردن شیارهای بین دندان‌ها استفاده می‌شود.
- بهتر است که مسواک‌های برقی خود را از مارک‌های معتبر خریداری کنید. هرچند که مدل‌های قابل شارژ آن‌ها گران‌تر هستند، خرید آن را به شما توصیه می‌کنیم؛ چرا بسیار از نوع باتری خورشان کارآمد‌تر هستند و معمولا همراه با انواع مختلف برس ارائه می‌شوند.

در میان مسواک‌های معمولی، کدامیک را انتخاب کنیم؟
به هر دلیلی از جمله گران بودن مسواک‌های برقی، برخی مسواک‌های معمولی را انتخاب می‌کنند؛ اما با بدانیم وقتی صحبت از مبارزه با باکتری‌های موجود در دهان می‌شود، مسواک‌های معمولی کارایی خیلی زیادی ندارند.البته نوع و شیوه مسواک زدن در کارایی این مسواک‌ها موثر است. بهتر مسواکی انتخاب کنید که متناسب با اندازه دندان‌ها و دهان شما باشد. به کمک مسواک‌های معمولی تمامی قسمت‌های دندان را نمی‌توان تمیز کرد و باید در نتیجه برای تمیز کردن لابلای دندان‌ها از نخ دندان نیز کمک گرفت.برس‌های خیلی زبر می‌توانند به لثه آسیب بزنند. بهتر است از نوعی با نرمی متوسط انتخاب کنید.

اعظم كنجشكي

 

برچسب ها: مسواک برقی، دهان و دندان تعداد بازديد: 1363 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز