Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 11:48

4
خرداد
۹ راز سلامتی آقایان

۹ راز سلامتی آقایان

بسیاری از مردان هستند که بعد از کودکی دیگر به پزشک مراجعه نمی‌کنند و اولین بیماری را در ۵۰ سالگی تجربه می‌کنند. شما نباید از پزشک بترسید.

شما نیازی به آماری ندارید تا به شما بگویم مردان بیشتر از زنان از پزشک دوری می‌کنند. در حقیقت، زنان ۱۰۰ درصد بیشتر احتمال دارد که برای معاینه، غربالگری و مشاوره بهداشتی پیشگیرانه به پزشک مراجعه کنند، حتی اگر آن‌ها به احتمال بسیار کم از یکی از ۱۰ دلیل اصلی مرگ بمیرند.

بسیاری از مردان هستند که بعد از کودکی دیگر به پزشک مراجعه نمی‌کنند و اولین بیماری را در ۵۰ سالگی تجربه می‌کنند. شما نباید از پزشک بترسید.

چکاپ‌ها با سلامتی مردان در ارتباط است. این چکاپ‌ها همچنین می‌تواند باعث شود سرطان‌های خطرناک زودتر تشخیص داده شود و جان افراد نجات پیدا کند.

بیشتر بخوانید:

سرطان های مردانه ای که باید جدی گرفته شود!

 

در اینجا چکاپ‌هایی که باید شما انجام دهید قرار داده شده است:

هر سال:

۱. بررسی قند خون

بررسی سالانه میزان گلوکز برای آقایان ضروری است که احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهند. دیابت، یک بیماری مزمن که با قند خون بالا مشخص می‌شود، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عوارض دیگری مانند آسیب کلیه و اختلال نعوظ به دلیل آسیب عصبی را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. آزمایش سالانه گلوکز به عنوان بهترین روش برای تشخیص دیابت قبل از پیشرفت است.

بسیاری از مردان با تشخیص دیابت می‌توانند با رژیم و ورزش مناسب مدیریت شوند. اگر مدیریت شیوه زندگی با رژیم غذایی و ورزش کافی نیست، دارو‌های خوراکی و یا انسولینی وجود دارد که قابل استفاده هستند.

۲. بررسی پوست

مردانی که سابقه خانوادگی سرطان پوست دارند یا در سن جوانی آفتاب سوختگی قابل توجهی داشتند، در معرض خطر بالای سرطان پوست قرار دارند. سرطان پوست می‌تواند در هر سنی مردان را تحت تأثیر قرار دهد.

بررسی سالانه پوست توسط پزشک متخصص پوست بسیار مهم است. در خانه، مردان باید مراقب خال و نشانه‌های خود باشند، به عنوان تغییرات جزئی می‌تواند در مورد علت شناسی دلالت کند. استفاده مداوم از ضد آفتاب بسیار مهم است.

۳. آزمایش پروستات (تست PSA)

از هر هفت مرد یک نفر به سرطان پروستات مبتلا می‌شود. به غیر از سرطان پوست، شایعترین نوع سرطان در مردان سرطان پروستات است. آنتی ژن اختصاصی پروستات، یا آزمایش سطح خون PSA، همراه با معاینات دیجیتال رکتال (DREs)، بهترین روش برای تشخیص سرطان پروستات است.

همه مردان ۵۰ تا ۷۰ ساله باید سالانه بررسی شوند. اگر مردی دارای سابقه خانوادگی سرطان پروستات باشد، آزمایش PSA باید از ۴۰ سالگی شروع شود.

بیشتر بخوانید:

نشانه‌های سرطان سینه در آقایان

توصیه های سلامتی مخصوص آقایان

 

 

هر ۳ سال:

۴- کولونوسکوپی

کولونوسکوپی یک تست برای مردان (و زنان) بالای ۵۰ سال است، که خطر سرطان روده بزرگ افزایش می‌یابد. سایر عوامل خطرزا شامل سابقه پزشکی بیماری التهابی روده یا رژیم غذایی پر چربی حیوانات است.

اگر مرد سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ نداشته باشد، باید یک سونوگرافی غربالگری در سن ۵۰ سالگی انجام شود. کلونوسکوپی‌های آینده هر سه تا ۱۰ سال و بر اساس نتایج هر کلونوسکوپی انجام می‌شود.

هر ۴ سال:

۶. اکوکاردیوگرام

بسیاری از عوامل خطرناک قلبی کشنده با آزمایش کلسترول ساده و نظارت بر فشار خون و همچنین مدیریت وزن کنترل می‌شوند.

اگر سابقه خانوادگی در بیماری قلبی دارید، یا اینکه قبلاً کلسترول بالا یا فشار خون بالا را داشتید، با اکوکاردیوگرام می‌توانید اطمینان حاصل کنید که آسیب قلبی قابل توجهی وجود ندارد.

۷. آزمایش آنزیم کبد

آزمایش آنزیم‌های کبدی بخشی از آزمایش خون استاندارد است و به دنبال آسیب‌های کبدی است که از منابع مختلف از جمله الکل حاصل می‌شود، مردان، به طور متوسط ​​، بیشتر از زنان الکل می‌نوشند. برای مردان مهم است که این آنزیم‌ها بررسی شوند، زیرا به دلیل دارو‌های بدون نسخه، مصرف الکل، اختلالات التهابی، اختلالات تیروئید، چاقی و برخی از سمیت‌ها می‌توانند زیاد از بین بروند.

۸. آزمون TSH (تیروئید)

تیروئید شما با آزاد کردن هورمون‌هایی که سوخت و ساز بدن را تنظیم می‌کنند، به هر سلول بدن کمک می‌کند. هرگونه تغییر در هورمون‌های تولید شده می‌تواند بر زندگی یک مرد تأثیر بگذارد و باعث افزایش وزن، سرگیجه، افسردگی یا خستگی شود. آزمایش خون به نام تست هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) توسط پزشک انجام می‌شود تا عملکرد تیروئید شما را بررسی کند.

بسیاری از علائم تیروئید کم تحرک یا بیش فعال، علائمی هستند که بسیاری از مردان احساس می‌کنند بخشی از زندگی هستند. اما اگر آزمایش ناهنجاری‌هایی را نشان دهد، معمولاً از طریق دارو قابل رفع هستند.

بیشتر بخوانید:

این سرطان های زنانه سراغ آقایان هم می آید!

 

 

۹. غربالگری ریه

سرطان ریه قابل پیشگیری‌تر از همه سرطان‌ها است. نود درصد، در افرادی که سیگار می‌کشند سرطان ریه یافت می‌شود. بقیه معمولاً افرادی هستند که مستعد ژنتیکی برای گسترش سرطان ریه آن هستند یا افرادی که در معرض دود دست دوم یا مواد شیمیایی قرار دارند.

پیشگیری مهم است، سرطان ریه اغلب یک یافته اتفاقی در اسکن است که به دلایل متفاوتی انجام می‌شود. غربالگری سرطان ریه بحث برانگیز است، زیرا اشکال پذیرفته شده اسکن در پرتودرمانی بسیار زیاد است.

زندگی سالم تری داشته باشید:

در کنار ویزیت‌های پزشکی، روش‌های مختلفی وجود دارد که مردان، می‌توانند از بیماری جلوگیری کنند.

ورزش: هر هفته سه تا چهار بار به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه ورزش کنید. ترکیبی از تمرینات قلبی و عروقی و تمرینات وزنی را درگیر کنید.

رژیم متعادل: رژیم غذایی متعادل و کم چربی بخورید که شامل ترکیبی از سبزیجات، میوه، پروتئین، فیبر، گوشت بدون چربی و کربوهیدرات‌های پیچیده باشد و غذا‌های فرآوری شده و قند‌های اضافه شده را محدود کنید.

آب: با نوشیدن مقدار کافی مایعات هیدراته بمانید.

سیگار نکشید: نود درصد از تشخیص سرطان ریه در افرادی است که سیگار می‌کشند. استعمال سیگار همچنین خطر ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها و بیماری‌های مزمن را افزایش می‌دهد.

خواب: شما حداقل در هر شب تقریباً هفت ساعت نیاز به خواب دارید.

منبع: بیتوته

 

برچسب ها: پروستات، سرطان پروستات، کبد چرب، دیابت، فشارخون بالا، سرطان ریه، کولونوسکوپی، ناتوانی جنسی، بیماری های مردانه تعداد بازديد: 436 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز