به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ طاهره افتخار، متخصص زنان و زایمان درباره افزایش سرطان سینه در زنان اظهار کرد: برخی بیماری‌ها در خانم‌ها نسبت به آقایان شایع‌تر است. بعد از بیماری قلبی، سرطان سینه از انواع بیماری‌ها در خانم‌ها شیوع بیشتری دارد.

او افزود: این بیماری معمولا در سنین بالا اتفاق می‌افتد، اما ممکن است در مواردی خاص در دختران با سن کم هم اتفاق بیفتد. البته آقایان هم به این نوع بیماری مبتلا می شوند اما درصد آن خیلی پایین است.

افتخار ادامه داد: اگر این نوع بیماری به موقع و سریع تشخیص داده شود حتما برای آن درمانی وجود خواهد داشت. البته زنانی که در خانواده آنها سابقهسرطان سینه وجود داشته باشد به این نوع بیماری حتما مبتلا می‌شوند؛ پس بهتر است هرچه سریعتر برای پیشگیری اقدام کنند. زنانی که در دوران شیردهی باشند کمتر در معرض این نوع بیماری قرار خواهند گرفت. به طور کلی خانم‌ها باید از سن ۳۵ سالگی به بالا ماموگرافی انجام دهند و بعد از ۳۹ سالگی هر دو سال یکبار این آزمایش را تکرار کنند.

متخصص زنان درباره نشانه‌ها و علائم این نوع عارضه بیان کرد: معمولا نشانه‌های سرطان سینه همان توده‌های سفت و چسبناکی است که گا‌هی غیر متحرک و بدون درد ظاهر می‌شود. گاهی اوقات با معاینه لمسی توسط پزشک این نوع بیماری قابل تشخیص است و می‌توان به سرعت درباره خوش خیم یا بدخیم بودن این نوع سرطان نظر داد.

او گفت: از دیگر نشانه های این بیماری می‌توان به ترشح یا خونریزی از نوک سینه فرد مبتلا اشاره کرد. گاهی اوقات این ترشحات به صورت خون آبه هستند، اما رنگ خاصی ندارند و بی رنگ دیده می‌شوند. معمولا با خارج شدن این نوع ترشحات از یک طرف یا هر دو باهم نشان دهنده مراحل ابتدایی سرطان سینه است. تغییرات پوست سینه هم از نشانه‌های دیگر این نوع سرطان خواهد بود. در صورت ابتلاء به سرطان سینه ممکن است تغییراتی از قبیل فرورفتگی یا کشیدگی پوست سینه بروز کند. البته در برخی موارد فرورفتگی نوک سینه ممکن است بعد از شیردهی یا بعد از بلوغ ظاهر شود. فرد مبتلا شاید شاهد تفاوت میان دو طرف سینه باشند که در این حالت طبیعی نخواهد بود.

افتخار درباره علل این نوع بیماری بیان کرد: ژنتیک، وراثت، ورزش نکردن، سیگار کشیدن، مصرف مواد غذایی نامطلوب و اضافه وزن می‌تواند بر تشدید این نوع بیماری اثر بگذارد.

متخصص زنان و زایمان درباره درمان و پیشگیری این نوع بیماری اظهار کرد: زنان بهتر است این موضوع را جدی بگیرند، زیرا این بیماری قابل درمان است اگر به سرعت تشخیص داده شود. البته خانواد‌هایی که سوابق سرطان سینه در آن‌ها شیوع داشته باشد باید از سنین پایین ( ۲۰ سالگی) مورد معاینه و چکاپ پزشک مربوطه قرار بگیرند. گاهی اوقات به دلیل خوش خیمی، بیماری تنها با دارو رفع خواهد شد، اما برخی مواقع با برداشتن سینه می‌توان مانع پیشرفت سرطان شویم.

 

بیشتر بخوانید:

یائسگی مردان چیست و چه علائمی دارد؟

آشنایی با علائم عفونت ادراری در مردان و خطرات آن