Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 23 اردیبهشت 1403 - 06:30

29
شهریور
جراحی های دستگاه تناسلی و مراقبت‌های بعد از آن

جراحی های دستگاه تناسلی و مراقبت‌های بعد از آن

معمولا پس از این جراحی‌ها سوند گذاشته نمی‌شود، ولی گذاشتن لوله یا درن در محل زخم شایع است. این لوله اغلب 3-1 روز پس از جراحی خارج می‌شود كه برای تخلیه خون و ترشحات زخم می‌باشد.

دكتر محمد رنجبری؛ جراح و متخصص ارولوژی، عضو تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

جراحی‌های دستگاه تناسلی شامل جراحی‌های كیسه بیضه و جراحی‌های مرتبط با آن در ناحیه شكمی (جراحی عوارض تومورهای بیضه) و یا كشاله ران (جراحی واریس‌های بیضه و یا واریكوسل) می‌باشد. مراقبت‌های عمومی شبیه همان مراقبت‌های جراحی مثانه می‌باشد فقط در بعضی موارد تفاوت وجود دارد كه در زیر به آنها اشاره می‌شود.

1 - معمولا پس از این جراحی‌ها سوند گذاشته نمی‌شود، ولی گذاشتن لوله یا درن در محل زخم شایع است. این لوله اغلب 3-1  روز پس از جراحی خارج می‌شود كه برای تخلیه خون و ترشحات زخم می‌باشد. در جراحی‌های شكمی نیز این مساله صادق است.

2 - استراحت كامل در 2-1 روز اول پس از عمل كاملا ضروری است.

3 - تورم ناحیه عمل بسیار شایع است كه ممكن است حتی تا چند هفته برای از بین رفتن كامل آن زمان لازم باشد.

4 - زمان بهبودی اغلب بسیار كوتاه بوده، بین 7-5 روز است.

5 - در عمل وازكتومی برای كنترل باروری عمل زناشویی پس از 24 ساعت مشكل ندارد. درحالیكه در اعمال جراحی باز كردن لوله‌های منی، منع زناشویی تا یك ماه تمام توصیه می‌شود. در بقیه موارد پس از 5-3 روز رابطه جنسی بدون مانع است.

6 - در جراحی‌های شكمی عوارض تومورهای بیضه (خارج کردن غدد لنفاوی پشت شکمی) ممكن است توانایی جنسی به شدت مختل شود و انزال منی قطع گردد. جراح شما قبل از انجام جراحی شما را در جریان مشكلات احتمالی قرار می‌دهد.

7 - كبودی محل عمل جراحی و ترشح مایع از محل زخم پس از جراحی شایع است كه ممكن است تا یك هفته نیز به درازا بكشد.

8 - پوشیدن لباس‌های زیر تنگ و چسبان در كاهش تورم ناحیه عمل كمك كننده است.

9 - استفاده از داروهای مسكن بجز آسپرین پس از اعمال جراحی در كاهش درد و مشكلات بیماران بسیار كمك كننده است.

10 - اغلب ضرورتی به استفاده از آنتی‌بیوتیك پس از جراحی‌های این منطقه نمی‌باشد، به جز در جراحی بیماری عفونی شدید كیسه بیضه كه در افراد دیابتی شایع است و ممكن است درمان زخم تا چند هفته به درازا بكشد.

11 - اغلب موارد جراحان از بخیه‌های قابل جذب استفاده می‌كنند. بنابراین نیازی به مراجعه برای كشیدن بخیه‌ها وجود ندارد. در موارد نادر بخیه‌های غیرقابل جذب را باید 10-7 روز پس از جراحی خارج نمود.

 

برچسب ها: جراحی های دستگاه تناسلی، مراقبت های بعد از جراحی های دستگاه تناسلی، جراحی‌ كیسه بیضه، جراحی واریس‌های بیضه، جراحی واریكوسل، مراقبت های پس از جراحی تعداد بازديد: 1061 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز