Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 15:27

3
مرداد
واكسیناسیون برای بزرگسالان (2)

واكسیناسیون برای بزرگسالان (2)

بخش دوم- همه شما بزرگسالان و پدر و مادرها باید بدانید كه شما هم مانند كودكان‌تان به واكسیناسیون نیاز دارید. تا زمانی كه فرزند شما كم‌سن است، به‌طور مكرر برنامه واكسیناسیون او را چك می‌كنید.

 

واكسن آبله‌مرغان نیز می‌تواند خطر ابتلا به زونا را كمی افزایش دهد؛ ولی آنچه بیش از واكسن آبله‌مرغان موجب فعالیت ویروس و ابتلا به زونا می‌شود، خود بیماری آبله‌مرغان و ابتلا به آن است.

واكسن (HPV) پاپیلومای انسانی

به دختران 11-12 ساله و زنانی كه تا سن 26 سالگی این واكسن را دریافت نكرده‌اند، توصیه می‌شود آن‌را در سه روز، هر دو الی سه ماه یكبار تزریق كنند. در مورد خانم‌های بالاتر از 26 سال هنوز تحقیقات كامل نشده است. پاپیلوما در افرادی كه از لحاظ جنسی فعال هستند و نزدیكی دارند، بسیار شایع است.

بیش از 120 گونه HPV وجود دارد و حتی اگر شما به یك نوع از آن مبتلا شده باشید، واكسن شما را از ابتلا به نوع دیگر آن محافظت می‌كند. دو نوع از این واكسن وجود دارد: «Gosdasil» و «Cervarix» كه از خانم‌های بالای 26 سال در برابر سویه‌های hpv كه منجر به سرطان گردن رحم می‌شود، محافظت می‌كند. «Cervarix»

از خانم‌ها در برابر دو نوع از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) كه موجب سرطان دهانه رحم می‌گردد، پیشگیری می‌كند اما از ابتلا به زگیل تناسلی جلوگیری نمی‌كند و هیچ نقشی در ابتلا به آن ندارد.

واكسن‌های موجود در ایران

برنامه واكسیناسیون هر كشوری با كشور دیگر متفاوت است. در ادامه مقاله به نكاتی در زمینه واكسیناسیون در كشور ایران اشاره می‌كنیم. 1- واكسن آنفلوآنزا برای كلیه افراد بالای 6 ماه مفید است ولی از آنجا كه تعداد واكسن پاسخگو نمی‌باشد ابتدا باید گروهی كه نیاز بیشتری دارند؛ مثلاً افراد بالای 65 سال، مبتلایان به بیماری‌های ریوی و ... ( آنها در اولویت هستند). واكسینه شوند.

2- در ایران واكسن HPV، واكسن آبله‌مرغان، واكسن زونا، Tdap اصلاً موجود نمی‌باشد، لذا در كشور ما جهت بالغین توصیه می‌شود. 3-  واكسن دو گانه بالغین Td (كزاز، دیفتری) هر ده سال باید تزریق شود. 4-  در مورد تزریق واكسن آنفلوآنزا MR اولویت با كسانی است كه مقالات صفحات قبل به آن اشاره شد. 5-  واكسن MR‌  MMR (سرخجه، سرخك و اوریون) در خانم‌های در سن بارداری تزریق شود (كه چند سال پیش همگانی تزریق شد).

6- واكسن هپاتیت B برای كسانی‌كه در معرض خطر هستند.  به‌طور خلاصه واكسن‌‌هایی كه در كشور خودمان مورد استفاده قرار می‌گیرد با سایر كشورها و در حالت‌های مختلف متفاوت می‌باشد.

 واكسن كزاز، دیفتری، سیاه سرفه

هر ده سال یكبار یك Tdap بعد از دو سال از آخرین شات Td توصیه می‌شود. این واكسن در سال 2005  به بازار معرفی شد و به تمامی مادرانی كه بعد از زایمان این واكسن را دریافت نكرده‌اند، توصیه شد، در اولین فرصت خود را واكسینه كنند. این واكسن از بدن در برابر سه باكتری كزاز، دیفتری و سیاه‌سرفه محافظت می‌كند.

این باكتری‌ها موجب سرفه شدید و حتی كاهش وزن، بی‌اختیاری ادرار و استفراغ می‌شوند. دكتر رودوالد معتقد است كه سیاه سرفه در میان نوجوانان و بزرگسالان بسیار رایج است و آنها به راحتی ناقل این بیماری بوده و آن‌را به افراد جوان‌تر منتقل می‌كنند.

چهار واكسن دیگر

واكسن‌های دیگری نیز برای بزرگسالان وجود دارد كه به افرادی كه در معرض ابتلا به این بیماری‌ها قرار دارند، توصیه می‌شود آن‌را دریافت كنند؛ مثل واكسن هپاتیت A و B، علاوه بر این اگر به كشورهای دیگر مسافرت می‌كنید، بهتر است  از قبل از مسافرت با پزشك خود مشورت كنید؛ شاید نیاز باشد در برابر بیماری خاصی واكسینه شوید.

 بزرگسالان و اهمیت واكسیناسیون

بسیاری از افراد تصور می‌كنند كه واكسیناسیون فقط مخصوص كودكان و روشی برای محافظت از جان و زندگی كودك در طول زندگی است. برخی از آنها حتی جدول واكسیناسیون كودكان‌شان را پیگیری نمی‌كنند. باید به این موضوع توجه داشت حتی كسانی كه برنامه واكسیناسیون‌شان، پیگیری شده است و تمام آنها را بموقع انجام داده‌اند، در طول زمان مصونیت‌شان از بین می‌رود.

دكتر لسن رودوالد، مدیر بخش خدمات ایمن سازی در مراكز كنترل و پیشگیری از بیماری در آتلانیا معتقد است كه در حالت ایده‌آل، در هر چكاب و بررسی دوره‌ای باید با پزشك خود در مورد برنامه واكسیناسیون مشورت و از او سوال شود كه آیا واكسیناسیون لازم است یا خیر. 

به خانم‌ها نیز توصیه می‌كنیم اگر قصد بارداری دارند، حتماً برنامه واكسیناسیون خود را جدی بگیرند. اگر فراموش كرده‌اید چه واكسنی را دریافت كرده‌اید و چه واكسنی را دریافت نكرده‌اید، با پیگیری پرونده‌های پزشكی قدیمی خود و یا انجام یك آزمایش خون ساده می‌توانید آن‌را متوجه شوید.

 

 

برای خواندن بخش اول- واكسیناسیون برای بزرگسالان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: زگیل تناسلی، واكسن آبله‌مرغان، واكسن (HPV) پاپیلومای انسانی، واكسن كزاز، واکسن دیفتری، واکسن سیاه سرفه تعداد بازديد: 611 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز