Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 11:40

19
اسفند
مزایا و معایب قرص‌های ضد بارداری (2)

مزایا و معایب قرص‌های ضد بارداری (2)

اگر دو روز پشت سر هم فراموش كردید قرص‌تان را بخورید، آن شب و شب بعدی دو عدد قرص بخورید.

 

این عوارض چندان جدی نیستند و ممكن است همه آنها در یك فرد بروز نكند و شدت بروز آنها در افراد با هم تفاوت دارد. خصوصیات بدن هر كسی مخصوص به خود اوست و با كسی قابل مقایسه نیست. البته این عوارض با مصرف مرتب دارو به تدریج تخفیف می‌یابند و كمتر فرد را آزار خواهند داد.

عوارض جانبی دیگری هم وجود دارد كه امكان بروز‌شان كمتر است؛ ولی اگر دیدید كه شكم‌ (معده) یا قفسه سینه‌تان درد می‌كند، ناگهان دچار تنگی نفس شده‌اید، بازوهای‌تان بی‌حس شده، سردرد شدید دارید، دیدتان دچار مشكل شده و تار می‌بینید یا پاها و ران‌های‌تان درد دارد و بدن‌تان ورم كرده است، فورا به پزشك مراجعه كنید تا بررسی دقیقی انجام شود.

گاهی اوقات این نشانه‌ها می‌توانند علائم اختلالات خطرناكی چون بیماری كبد، كیسه صفرا، سكته مغزی، لخته شدن یا پرفشاری خون و یا بیماری‌های قلبی باشند.

پاسخ به پرسش‌های رایج درباره قرص‌های پیشگیری از بارداری

 این قرص‌ها چه مدت پس از شروع اثر می‌كنند؟

اگر قرص‌ها را دقیقا مطابق دستور مصرف كنید، معمولا در همان ماه اول تاثیر می‌كنند. برای اطمینان بیشتر، پزشكان توصیه می‌كنند در ماه اول مصرف، از یك وسیله مطمئن دیگر مانند كاندوم هم استفاده شود. پس از یك ماه تنها مصرف این قرص‌ها كافی است.

 اگر خوردن یك نوبت از قرص‌ها را فراموش كردم چه كار كنم؟

به محض اینكه یادتان آمد یك نوبت را نخورده‌اید، فورا قرص را بخورید. اگر دو روز پشت سر هم فراموش كردید  قرص‌تان را بخورید، آن شب و شب بعدی دو عدد قرص بخورید، سپس همان روند قبلی را ادامه دهید. اگر فراموش كار هستید و این اتفاق بیش از دو بار افتاد، با متخصص زنان و زایمانی كه تحت نظرش هستید تماس بگیرید.

هرگاه خوردن قرص‌ها را فراموش می‌كنید، در عین دو برابر خوردن قرص‌ها باید تا تمام شدن بسته 21 عددی قرص از یك روش جلوگیری دیگر هم استفاده كنید؛ زیرا با هر بار نخوردن قرص، احتمال باردار شدن بالاتر می‌رود.

 آیا هر زنی می‌تواند این قرص‌ها را بخورد؟

مصرف این قرص‌ها تقریبا برای همه زنان بی‌خطر است، ولی برای زنان بالای 35 سال و سیگاری توصیه نمی‌شود. اگر سیگار نمی‌كشید، می‌توانید تا زمان یائسگی خوردن آنها را ادامه دهید. به طور كلی زنانی كه مرتب در بدن‌شان لخته‌های خون ایجاد می‌شود، مشكلات قلبی عروقی، فشار خون بالا، بیماری كبد و دیابت دارند، یا آنتی بیوتیك و داروهای قوی دیگر می‌خورند، بیش از 35 سال دارند و سیگار می‌كشند، مجاز به استفاده از این قرص‌ها نیستند.

 

همچنین، در صورت ابتلا به سرطان سینه یا رحم نباید از قرص‌های ضد بارداری استفاده شود. اگر نمی‌دانید كه دچار یكی از  این حالات خاص هستید یا نه، پزشك را مطلع كنید و اگر در بستگان درجه اول شما (پدر، مادر، خواهر یا برادر) كسی سابقه داشتن لخته خون در ریه یا پاهایش دارد، حتما به او بگویید.

اگر بالای 35 دارید ولی سیگار نمی‌كشید و مبتلا به فشار خون، چربی و قند خون بالا نیستید و اضافه وزن هم ندارید، می‌توانید مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری را تا 42 یا 43 سالگی هم ادامه دهید. سیگار كشیدن و مصرف قرص‌های ضد بارداری خطر ایجاد لخته خون را در نقاط مختلف بدن افزایش می‌دهد و می‌تواند خطر مرگ به همراه داشته باشد.

 ‌می‌خواهم باردار شوم، چه مدت پس از قطع قرص‌ها باردار خواهم شد؟

در صورت قطع این قرص‌ها، تنها دو هفته بعد تخمك‌گذاری آغاز و چهار تا شش هفته پس از خوردن آخرین قرص، قاعدگی شما شروع می‌شود. وقتی تخمك‌گذاری ادامه پیدا كند، می توانید باردار شوید.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- مزایا و معایب قرص‌های ضد بارداری- اینجا كلیك كنید.

برای خواندن بخش سوم- مزایا و معایب قرص‌های ضد بارداری- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: سرطان سینه، فشار خون، سرطان رحم، تخمك‌گذاری، علائم اختلالات، قرص‌های پیشگیری، آنتی بیوتیك تعداد بازديد: 803 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز