Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 00:22

24
بهمن
تداخل غذا و دارو (3)

تداخل غذا و دارو (3)

مصرف شیر و لبنیات یا غذاهای حاوی كلسیم همزمان با گلیكوزید‌های قلبی ممكن است آریتمی ایجاد كند. گلیكوریس شیرین بیان هیپوكالمی را القاء می‌كند و موجب مسمومیت با دیگوکسین می‌شود. كربوهیدرات زیاد موجب كاهش جذب دارو می‌گردد.

5- مصرف شیر و لبنیات یا غذاهای حاوی كلسیم همزمان با گلیكوزید‌های قلبی ممكن است آریتمی ایجاد كند. گلیكوریس شیرین بیان هیپوكالمی را القاء می‌كند و موجب مسمومیت با دیگوکسین می‌شود. كربوهیدرات زیاد موجب كاهش جذب دارو می‌گردد. 

6- مصرف  3 تا 4 فنجان چای یا قهوه در روز ممكن است اثر دگزامتازون و فنوتیازین را افزایش دهد.

7- سبزیجات برگدار سبز (كاهو، اسفناج، كلم، شلغم و سویا) اثر داروی وارفارین را كاهش می‌دهند.

8- مصرف نوشابه‌های الكلی همزمان با داروهای آرام بخش و خواب آور باعث افزایش اثر تضعیف‌كنندگی سیستم اعصاب (خواب ‌آوری، كما و مرگ) این داروها می‌گردد. 

9- مصرف مایعات داغ همزمان با دارو باعث از بین رفتن دارو وكاهش اثر دارو خواهد شد.

در پایان این قسمت از مقاله لازم است این نکته را نیز به یاد داشته باشید که مکمل ویتامین‌ها نیز خود باعث تداخل غذا و دارو در برخی موارد می‌شوند

ویتامین A: افرادی که برای آکنه های مقاوم و یا پسوریازیس از ترکیبات رتینوئیدی (که پیش ساز ویتامین A هستند)، نظیر ایزوترتینوئین (آکوتان) و آسیترتین (زوریاتان) استفاده می‌کنند، باید نسبت به مصرف ویتامین A به صورت مکمل (موجود در مولتی ویتامین‌ها) و همچنین منابع غذایی غنی از ویتامین A (نظیر جگر) احتیاط کنند، زیرا احتمال خطر مسمومیت وجود دارد.

ویتامین E: افرادی که از وارفارین استفاده می‌کنند، نباید از ویتامین E بیش از IU 800 استفاده کنند، زیرا خطر خونریزی را افزایش می‌دهد. به علاوه افرادی‌که تحت شیمی درمانی هستند، باید از مصرف ویتامینE  به صورت مکمل خودداری کنند.

ویتامین K: افرادی که از وارفارین استفاده می‌کنند، باید از مصرف زیاد منابع غنی این ویتامین (نظیر انواع کلم قمری، کلم بروکلی و بروکسل) همزمان با دارو خودداری کنند، زیرا اثربخشی دارو را کاهش می‌دهند.
مکمل روی و آهن نیز با یکدیگر تداخل دارند و هر یک مانع از جذب دیگری می‌شوند.

 

 

برای خواندن بخش اول -تداخل غذا و دارو- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش دوم -تداخل غذا و دارو- اینجا کلیک کنید.

 

 

برچسب ها: وارفارین، تداخل غذا و دارو، ویتامین و مواد معدنی، مکمل ویتامین‌ها، مکمل یاری، اثربخشی دارو تعداد بازديد: 670 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز