Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 21 اردیبهشت 1403 - 08:54

17
بهمن
تغذیه و مصرف آنتی بیوتیک‌ها (2)

تغذیه و مصرف آنتی بیوتیک‌ها (2)

ممكن است تصور كنید كه چرا ماست كه حاوی پروبیوتیك‌ها است را نباید با داروهای آنتی‌بیوتیك‌ مصرف كرد. آنچه در مورد اخیر ذكر شد در واقع رعایت فاصله زمانی مناسب بین مصرف دارو و فرآورده غذایی است.

2 تا 3 ساعت فاصله با لبنیات

از سوی دیگر مصرف آنتی‌بیوتیك‌ می‌تواند در جذب برخی مواد مغذی اختلال ایجاد نماید و یا برعكس، یعنی ماده مغذی خاصی، باعث كاهش جذب آنتی‌بیوتیك و عدم تأثیر آن گردد. به عنوان مثال كلسیم موجود در شیر و لبنیات (نظیر دوغ) می‌تواند باعث كاهش جذب آنتی‌بیوتیك‌ها شده و در روند درمان تأثیر منفی گذارد.

ممكن است تصور كنید كه چرا ماست كه حاوی پروبیوتیك‌ها است را نباید با داروهای آنتی‌بیوتیك‌ مصرف كرد. آنچه در مورد اخیر ذكر شد در واقع رعایت فاصله زمانی مناسب بین مصرف دارو و فرآورده غذایی است. به بیان ساده‌تر ما باید بین مصرف آنتی‌بیوتیك و فرآورده‌های لبنی حداقل 2 تا 3 ساعت فاصله زمانی را رعایت كنیم تا در جذب آنتی‌بیوتیك مشكلی ایجاد نشود.

پس از گذشت این فاصله، مشكلی در خصوص مصرف انواع غذاها وجود نخواهد داشت و مصرف پروبیوتیك‌ها در این زمان علاوه بر اینكه بر جذب آنتی‌بیوتیك‌ تأثیری نمی‌گذارد، بلكه باعث افزایش فلور طبیعی میكروب‌های روده نیز می‌شود و به بهبود هر چه سریع‌تر بیمار و افزایش قدرت ایمنی او كمك می‌كند.

رشد بیش از حد قارچ‌ها 
یكی دیگر از مشكلاتی كه مصرف زیاد آنتی‌بیوتیك‌ها باعث آن می‌شود، رشد بیش از حد قارچ‌ها است كه می‌تواند باعث عفونت‌ قارچی واژینال شود. مصرف سیر، پیاز و چای سبز می‌تواند تا حدی به پیشگیری از بروز این مشكل كمك نماید. معمولاً پزشكان توصیه می‌كنند كه روزانه یك سیب را برای حفظ سلامت خود استفاده نمایید.

سیب به دلیل وجود پكتین (نوعی فیبر غذایی) می‌تواند اثرات جانبی مصرف آنتی‌بیوتیك‌ها نظیر اسهال، تهوع، كرامپ‌های شكمی و استفراغ را به حداقل برساند. علاوه بر این در هضم  غذای خورده شده نیز مؤثر خواهد بود، بنابراین توصیه می‌شود در روزهایی كه مجبور به مصرف آنتی‌بیوتیك هستید روزانه یك سیب مصرف نمایید.  

سبزیجات سبز و آب كافی
زمانی كه بدن ما درگیر یك عفونت است و آنتی‌بیوتیك مصرف می‌كنیم، كبد مسئولیت تجزیه داروهای مصرف‌شده و دفع آنها را بر عهده دارد. بهتر است با مصرف سبزیجات سبز تیره عملكرد كبد را تقویت كنیم. ضمناً به یاد داشته باشید زمانی كه از آنتی‌بیوتیك‌ها استفاده می‌كنید مصرف میزان كافی آب را فراموش نكنید. مواد زائد حاصل از تجزیه داروها برای دفع نیاز به آب دارند و وضعیت هیدراتاسیون بدن نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌كند.

مشكلات گوارشی ناشی از آنتی‌بیوتیك‌ها

مصرف آنتی‌بیوتیك‌ها گاه فرد را با مشكلات گوارشی مواجه می‌‌كند. بنابراین در طی درمان با این داروها بهتر است از غذاهای سهل‌الهضم استفاده شود. مصرف چای زنجفیل می‌تواند باعث كاهش تهوع ناشی از مصرف آنتی‌بیوتیك‌ها شود. ضمناً مصرف غذاهای غنی از ویتامین‌های C, A و روغن ماهی به نظر می‌رسد در افزایش مقاومت غشاء مخاطی دستگاه گوارش به عفونت‌های باكتریایی مؤثر باشد. 

نتیجه‌گیری
با توجه به مطالب مذكور می‌توان چنین نتیجه‌گیری كرد كه اولاً مصرف آنتی‌بیوتیك فقط در شرایط خاص و زیر نظر پزشك باید انجام شود. به عبارت دیگر بسیاری از گلودردها و سرماخوردگی‌ها با توجه به طبیعت ویروسی‌شان نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیك ندارند و مصرف آنتی‌بیوتیك در این موارد تنها باعث افزایش مقاومت میكروارگانیسم‌ها به این داروها خواهد شد.

ضمناً بهتر است از مصرف همزمان غذاها به خصوص لبنیات با آنتی‌بیوتیك‌ها خودداری شود و مصرف غذاهای طبیعی نظیر میوه‌ها، سبزیجات، آب سالم و كافی و نیز فرآورده‌های پروبیوتیك در طول درمان با آنتی‌بیوتیك‌ها می‌تواند از عوارض جانبی ناخواسته این داروها تا حد امكان بكاهد.

 

 

برای خواندن بخش اول -تغذیه و مصرف آنتی بیوتیک‌ها- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تداخل غذا و دارو، تغذیه و آنتی بیوتیک، تغذیه و مکمل ها، تغذیه و داروها، آنتی بیوتیک و غذا تعداد بازديد: 615 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز