Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 02:29

4
آبان
دانستني‌های مفيد در مورد مصرف داروها - بخش اول

دانستني‌های مفيد در مورد مصرف داروها - بخش اول

دارو را طبق دستور، در زمان تعیین شده و به همان مدت زمانی كه پزشك‌تان توصیه كرده است مصرف كنید.

دكتر رضوان خوش‌بین

 

مصرف صحیح دارو
اگر از داروهای بدون نسخه استفاده می‌كنید طبق دستور مصرفی كه در بروشور دارو نوشته شده از آن استفاده كنید. در غیر این‌صورت با پزشك خود مشورت كنید. به جز داروهایی كه توسط دكتر داروساز باهم مخلوط می‌شوند و اصطلاحاً داروهای تركیبی نامیده می‌شوند شما نباید هیچ دارویی را با هم مخلوط كنید. برای جلوگیری از اشتباه هیچ‌وقت در تاریكی دارو مصرف نكنید. همیشه برچسب دارو را قبل از مصرف بخوانید بخصوص تاریخ مصرف و مقدار تجویز شده

نگهداری از دارو
راهكارهای نگهداری صحیح از داروها عبارتند از:
 دور از دسترس كودكان باشند.   داروها را در بسته‌بندی مخصوص خودشان نگه دارید. از نور و حرارت مستقیم دور باشند. كپسول‌ها و قرص‌ها را در مكان‌های مرطوب مانند حمام و كنار سینك دستشویی نگهداری نكنید.  از فریز كردن شربت‌ها خودداری كنید.داروها را در یخچال نگذارید مگر در موارد خاص و با دستور‌العمل خود دارو. داروی خود را مدت طولانی در اتومبیل نگذارید. از نگهداری داروهای تاریخ مصرف گذشته در خانه خودداری كنید.

 قبل از مصرف از دارو

قبل از مصرف هر دارویی در صورتی كه هریك از موارد زیر را داشتید با پزشك خود مشورت كنید:  سابقه آلرژی یا علائم غیر طبیعی بعد از مصرف داروها‌، غذاها و...  داشتن رژیم غذایی كم نمك، بدون قند و یا هر رژیم غذایی دیگر  بارداری. بعضی از داروها منجر به بروز اختلالاتی در جنین و نوزاد می‌شوند. استفاده از هر دارویی در دوران بارداری باید تحت نظر پزشك باشد.  دوران شیردهی. بعضی از داروها می‌توانند از طریق شیر وارد بدن كودك شوند و باعث عوارض ناخواسته‌ای شوند.  در صورتی‌كه دارو یا داروهای دیگری هم مصرف می‌كنید.  در صورتی‌كه مبتلا به بیماری زمینه‌ای دیگری هستید.  در صورتی‌كه طرز مصرف و میزان دارو را فراموش كرده‌اید.

 داروهای خوراكی

بطور كلی بهتر است داروهای خوراكی با یك لیوان پر آب مصرف شوند. اما با پزشك خود مشورت كنید. بعضی از داروها باید با غذا مصرف شوند در حالیكه بعضی دیگر با شكم خالی  وقتی كه از داروهای طولانی اثر مثل قرص نیتروگلیسیرین ریتارد استفاده می‌كنید باید كل قرص را یك‌جا مصرف كنید و از نصف كردن یا جویدن آن خودداری كنید. وقتی كه از شربت‌ها استفاده می‌كنید میزان و سایز قاشق مصرفی را از دكتر داروساز بپرسید. داروهای خوراكی ممكن است دوز متنوع و متفاوتی داشته باشند. بهتر است از دوز مصرفی تجویز شده توسط پزشكتان تبعیت كنید. مثلاً قرص پروپرانولول انواع 10 و 40 میلی‌گرمی دارد.

 داروهای استنشاقی

قبل از مصرف حتماً مقدار تجویز شده و بروشور دارو را بخوانید اگر نتوانستید میزان مصرف دارو را متوجه شوید با پزشك خود تماس بگیرید. چون داروهای استنشاقی روش‌های مصرف متنوعی ممكن است داشته باشند حتماً روش مصرف آنها را كنترل كنید.

 قطره های چشمی

برای جلوگیری از عفونت از تماس نوك قطره با سطوح دیگر حتی پلك‌ها جلوگیری كنید و همیشه درب آنرا محكم ببندید.  قطره ممكن است كاملاً پر نباشد. این برای كنترل بهتر هنگام ریختن قطره در چشم است  روش مصرف: ابتدا دست‌ها را بشویید. سر خود را عقب ببرید و با انگشت نشانه پلك تحتانی را پایین بكشید قطره را زیر پلك تحتانی بچكانید و آرام چشم را ببندید. پلك نزنید. 1 تا 2 دقیقه چشم را باز نكنید. اگر داروی موردنظر برای درمان آب سیاه یا التهاب چشم است علاوه بر اقدامات بالا باید انگشت میانی خود را هم روی گوشه داخلی چشم به مدت 1 تا 2 دقیقه فشار دهید تا دارو جذب بدن نشده و عوارض ایجاد نكند.

 قطره‌های بینی

روش مصرف: ابتدا به آرامی فین كنید. سر خود را در حالت نشسته یا ایستاده عقب ببرید قطره را داخل بینی بریزید و سر را چند دقیقه كوتاه عقب نگه دارید تا دارو به میزان كافی در بینی پخش شود. نوك قطره را با آب داغ شسته و با پارچه تمیز خشك كنید. برای جلوگیری از عفونت از هر قطره فقط یك نفر باید استفاده كند.

قطره‌های گوشی

برای جلوگیری از عفونت از تماس قطره با سطوح دیگر خودداری كنید. قطره ممكن است كاملاً پر نباشد. این برای كنترل بهتر هنگام مصرف است.  روش مصرف: به پهلو بخوابید طوری كه گوش مورد نظر بالا قرار بگیرد. در بزرگسالان لاله گوش به آرامی به بالا و عقب و در بچه‌ها به پایین و عقب كشیده شده و دارو به داخل كانال گوش چكانده می‌شود. به مدت 5 دقیقه در همان حالت بمانید تا دارو كاملاً در مجرای گوش پخش شود. (در بچه‌ها و كسانی كه نمی‌توانند زیاد در این وضعیت بمانند 1 تا 2 دقیقه صبر كنید).  قطره را بعد از مصرف نشویید: نوك قطره را با پارچه تمیز پاك كنید و درب آنرا محكم ببندید.

 ادامه مطلب

 

برچسب ها: مصرف دارو، نگهداری دارو، ترتیب استفاده از دارو، مصرف صحیح دارو، داروهای خوراکی تعداد بازديد: 938 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز