Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 21:43

29
شهریور
مراقبت‌‌های بعد از سنگ شکنی خارج اندامی

مراقبت‌‌های بعد از سنگ شکنی خارج اندامی

آسپرین و دارو‌‌های ضد انعقاد خون که از 10 روز قبل از سنگ شکنی قطع می‌‌گردند، بعد از چند روز و با قطع شدن خونریزی ادراری دوباره مصرف می‌‌شوند. چند هفته بعد میزان موثر بودن سنگ شکنی چک می‌شود.

دكتر حمید رضا اكبری گیلانی؛ جراح و متخصص ارولوژی، عضو تحریریه دنیای سلامت

 

بعد از سنگ شکنی خارج اندامی در صورتیکه سنگ کامل خورد شده باشد و تکه‌‌های خورد شده ریز باشند، طی روز‌های آینده تکه‌‌های سنگ از راه ادرار دفع می‌‌شوند. در روز‌‌های اول معمولا ادرار خونی خواهد بود و سوزش ادرار در هنگام خروج تکه‌‌های سنگ  وجود خواهد داشت. توصیه به مصرف مایعات فراوان برای تسیهل دفع سنگ می‌‌شود. مصرف مسکن برای تسکین درد و مصرف آنتی بیوتیک برای پیشگیری از عفونت بعد از سنگ شکنی توصیه می‌‌گردد. آسپرین و دارو‌‌های ضد انعقاد خون که از 10 روز قبل از سنگ شکنی قطع می‌‌گردند، بعد از چند روز و با قطع شدن خونریزی ادراری دوباره مصرف می‌‌شوند. دو الی سه هفته بعد سونوگرافی و یا عکس برداری میزان موثر بودن سنگ شکنی را چک خواهد کرد.

 

مراقبت‌‌های بعد از عمل جراحی سنگ

بعد از عمل جراحی سنگ کلیه و حالب (چه عمل باز و لاپاروسکوپی و چه PCNL ) بصورت معمول برای بیمار سوند حالب دبل جی گذاشته می‌‌شود. سوند دبل جی بصورت لوله ای در تمام طول حالب از کلیه تا مثانه قرار می‌‌گیرد و باعث تسهیل خروج تکه‌‌های ریز باقیمانده سنگ و همچنین تسهیل جوش خوردن محل برش جراحی کلیه و حالب می‌‌شود. این سوند از بیرون بدن قابل مشاهده نیست و به بیمار تاکید می‌شود که برای خروج آن چند هفته بعد مراجعه کند. وجود سوند دبل جی باعث احساس سوزش ادرار و درد پهلو در هنگام ادرار کردن می‌‌شود که بعد از خارج کردن سوند این علائم بر طرف می‌‌گردد. مصرف مایعات فراوان بعد از عمل سفارش می‌‌شود. مصرف آسپرین و داروهای ضد انعقاد بعد از چند روز بلامانع است.

 

سوال رایج این است که بعد از سنگ شکنی کلیه و یا عمل جراحی سنگ کلیه احتمال تکرار تولید سنگ وجود دارد؟ پاسخ مثبت است. کسی که سنگ تولید کرده، همیشه ممکن است بار دیگر نیز سنگ بسازد. برای پیشگیری،  مصرف همیشگی مایعات (خصوصا آب) فراوان و چک سالیانه کلیه‌‌ها با سونوگرافی (خصوصا در فصل گرما) توصیه می‌‌شود.

 

برچسب ها: سنگ کلیه، سنگ شکنی، سنگ شکنی خارج اندامی، مراقبت های پس از سنگ شکنی، مراقبت های پس از سنگ شکنی خارج اندامی، کلیه های سنگ ساز تعداد بازديد: 17209 تعداد نظرات: 2

نظرات

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز