Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 16:39

12
خرداد
بیماری عفونی بر‌می‌گردند (2)

بیماری عفونی بر‌می‌گردند (2)

در صورت ابتلای فرد به عفونت آسینتوباكتر مقاوم، از هیچ دارویی برای درمان این بیماری نمی‌توان استفاده كرد.

 

لطفا در خصوص مقالاتی كه در نشریات معتبر بین‌المللی به چاپ رسیده است، توضیحاتی بفرمایید؟

همكارانی كه تحقیقات مختلفی در زمینه ایدز، تب مالت، معتادان تزریقی و ... انجام می‌دهند؛ با چاپ تعداد زیادی مقاله در مجلات معتبر بین‌المللی نتایج تحقیقات خود را اعلام نموده‌اند. حتی در تعدادی از كتاب‌های مرجع از مقالات این مركز نام برده شده است. همچنین مجله‌ای به زبان انگلیسی تحت عنوان journal clinical infectious Diseases به صورت فصلنامه توسط این مركز و با همكاری سازمان بهداشت جهانی به چاپ می‌رسد. این مجله در منطقه خاورمیانه توزیع می‌شود.

در خصوص سمینارهایی كه توسط مركز به اجرا در می‌آید، توضیح دهید.

برگزاری سمینارها و كارگاه‌های آموزشی از دیگر فعالیت‌‌های این مركز است. در سال گذشته، یكی از بزرگترین كنگره‌های بین‌المللی را تحت عنوان «عفونت در سرطان و پیوند» برگزار نمودیم. كه بخش عمده آن به زبان انگلیسی بود این كنگره برای اولین بار در كشور به بحث عفونت در سرطان و پیوند، پرداخت در سال آینده نیز كنگره‌‌‌ای تحت همین عنوان از طرف مركز در اصفهان برگزار خواهد شد.

همچنین كنفرانس‌های متعددی در زمینه آنفلوانزای (H1H1A)، سل، تب مالت و ... برگزار نموده‌ایم. و علی‌رغم كمبود امكانات از نظر جا و مكان راندمان كاری بسیار مطلوبی را داریم، در این زمینه همكاران نیز به طور مستمر فعالیت دارند.

با كدامیك از مراكز علمی بین‌المللی، به طور مستقیم در ارتباط هستید؟

با مركز استنفورد امریكا و مركز MD اندرسن تگزاس، همكاری نزدیكی داریم. با طرح تحقیقاتی مشتركی كه با MD اندرسن داشتیم، بررسی میكروب‌ها و عفونت در سرطان كه كار اینجانب بود به عنوان رفرانس در كلیه كتب منبع به چاپ رسید. طرحی نیز تحت عنوان (عفونت در نوتروپنیا) در امریكا كار شد.

طرحی دیگر در مورد «ccHF» (تب كریمه كنگو) كه با همكاری دكتر مردانی و دیگر همكاران به انجام رسید، درمان این بیماری در كلیه مجلات معتبر به چاپ رسیده است و به عنوان رفرانس در كتب به عنوان درمان تب كریمه استفاده شده است.

در بخش مقاومت دارویی در ایدز نیز همكاران مشغول كار و تحقیق هستند، خصوصا دانشگاه استنفورد تمایل زیادی به تبادل اطلاعات در این زمینه هستند، در واقع دپارتمان ایدز استنفورد در این زمینه همكاری خوبی با مركز ما دارد كه طرح مشتركی با این مركز در حال انجام است.

لطفا بفرمایید، كه نتیجه كدامیك از طرح‌هایی كه اشاره فرمودید در آینده‌ای نزدیك اعلام خواهد شد؟

در بخش مقاومت دارویی چند مقاله‌ به صورت گزارش داشته‌ایم كه در كنگره‌‌ای در امریكا مطرح شد، همچنین مقالاتی در این زمینه تهیه در چند كنگره بین‌المللی و داخلی نیز مطرح نمودیم. هر ساله با بررسی اطلاعات نتایج مطالعات انجام شده در خصوص وضعیت مقاومت دارویی را به اطلاع همكاران می‌رسانیم.

ولی تحقیق در مورد مقاومت ناشی از میكروب «آسینتوباكتر»، از عمده تحقیقاتی است كه با بررسی در بیمارستان‌های مختلف ایران، ژن مولد این میكروب را اعلام خواهیم كرد. گفتنی است در آینده یكی از میكروب‌هایی كه خصوصا در «ICU» مشكلاتی ایجاد خواهد كرد، میكروب آسینتوباكتر خواهد بود.

این میكروب، اكثرا به آنتی‌بیوتیك‌های معمولی مقاومت نشان می‌دهد. در صورت ابتلای فرد به عفونت آسینتوباكتر مقاوم، از هیچ دارویی برای درمان این بیماری نمی‌توان استفاده كرد بنابراین یكی از كارهای عمده‌ای كه انجام می‌دهیم، اطلاعاتی در مورد این بیماری است كه انشاءالله ظرف مدت یكی دو ماه آینده اعلام خواهد شد.

لازم به ذكر است كه 70- 60 درصد آسینتوباكترها، مقاوم به درمان‌های آنتی‌بیوتیكی هستند، كه ممكن است فقط به (كلستین) و (كاربوپنم) حساس باشند. در بیماران مبتلا به نوتروپنیا پس از شیمی درمانی، تعداد گلبول‌های سفید كم می‌شود كه خطر عفونت مغزی (در اثر افت گلبول‌های سفید) بیمار را تهدید می‌كند.

در این زمینه، نیز طرحی در دست انجام داریم كه شایع‌ترین عفونت‌هایی كه در افراد نوتروپنیا، باعث این عفونت می‌شود‌ در كدام رده قرار دارند، با به نتیجه رسیدن این تحقیق و طرح پروتكل‌های درمانی در كشور، می‌توانیم در زمینه نجات جان بیماران و مصرف بی‌رویه دارو در كشور به پیشرفت‌های عمده‌ای نایل شویم.

با سپاس از فرصتی كه در اختیار ما قرار دادید، در خاتمه اگر صبحت خاصی دارید بفرمایید.

من نیز از شما تشكر می‌كنم، اینجانب معتقدم كه مراكز تحقیقات كشور به عنوان منشأ بركات عمده‌ای برای بیماران و كشور محسوب می‌شود، كه در صورت هماهنگی مراكز با یكدیگر و جلوگیری از كارهای موازی، می‌توانستیم به پیشرفت‌های بیشتری دست یابیم. وجود مراكز تحقیقات می‌تواند باعث جذب بیشتر نیروهای علاقه‌مند شود و نتیجه كار می‌تواند برای دستیابی به نتایج بهتر و كاربردی‌تر و به سود مملكت باشد.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- بیماری عفونی بر‌می‌گردند- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: آنفلوانزا، تب مالت، تب كریمه كنگو، عفونت در سرطان، میكروب‌ها و عفونت، نوتروپنیا، درمان تب كریمه، آنتی‌بیوتیك‌ها تعداد بازديد: 727 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز