Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 05:50

4
اسفند
گزارش بیماری ایدز (3)

گزارش بیماری ایدز (3)

بیماری ساركوم كاپوسی كه نوعی سرطان بدخیم عروقی است،این نوع سرطان نادر است و معمولاً سالمندان را گرفتار می‌كند.

 

با صحبت‌كردن با نوجوانان در مورد ابعاد مختلف روابط و بحث‌كردن در مورد عواقب و نتایج روابط زود هنگام و آموزش نوجوانان به اینكه در مورد آنچه می‌شنوند یا می‌بینند به دقت فكر كنند، والدین می‌توانند برای برخورد با مشكلات به نوجوانان قدرت دهند.

 ایدز  از کجا و چه زمانی ایدز شد؟

بیماری ایدز مرحله نهایی آلودگی به ویروس ایدز است و ممكن است بین 10تا 17سال  پس از آلودگی با ویروس ایدز اتفاق  افتد. افراد آلوده به ویروس ایدز سالها بدون داشتن علامت زندگی  می‌كنند و آلودگی را منتقل می‌نمایند. بیماران حدود 3 ـ 5/2 سال پس از تشخیص  بیماری ایدز می‌میرند.

درسال 1981، 8 مورد وخیم ابتلا به بیماری ساركوم كاپوسی كه نوعی سرطان بدخیم عروقی است، در میان مردان همجنس‌گرای نیویورك گزارش شد. این نوع سرطان نادر است و معمولاً  سالمندان را گرفتار می‌كند. همزمان با این رویداد، شمار مبتلایان به نوعی عفونت نادر ریوی نیز در نیویورك و كالیفرنیا افزایش یافت.

مسئولان بهداشت و درمان آمریكا در آن زمان علت شیوع ناگهانی این دو بیماری را نمی دانستند؛ اما امروزه این دو واقعه پزشكی مصادف با تولد بیماری ایدز در زندگی بشری در نظر گرفته می شود. طی یك سال، این بیماری ناشناخته گسترش یافت و در 1982، به معنی «سندروم نقص ایمنی اكتسابی» نام گرفت.

رفته‌رفته، این بیماری نه تنها همجنس‌گرایان، بلكه گروه‌های مختلفی از مردم را مبتلا كرد. بیماران هموفیلی و معتادان گروه‌های بعدی بودند. در این سالها،  بیماری جدیدی در فقیرترین قاره جهان به معضلی جدی تبدیل شد. این بیماری را آفریقایی‌ها در زبان بومی اسلیم (SLIM) به معنی مرگ در نتیجه تحلیل تدریجی بدن می‌نامیدند، به دنبال تحقیقات بیشتر مشخص شد كه این بیماری همان ایدز است.

در سال 1984، تلاش دانشمندان و محققان برای كشف علت بیماری كشنده ایدز به نتیجه رسید. گروهی تحقیقاتی به سرپرستی رابرت گالو ادعا كرد كه عامل این بیماری را شناسایی كرده است. البته این گفته به شدت با اعتراض محققان فرانسوی كه ماهها قبل ویروس HIV را شناسایی كرده بودند رو به رو شد.

براساس آخرین  تحقیقات بر روی ویژگی‌های ژنتیكی ویروس HIV، این ویروس از تركیب دو ویروس مختلف در شامپانزه به وجود آمده است. ویروس HIV از دیدگاه علم ویروس شناسی به گروهی از ویروس‌ها تعلق دارد كه در میمون‌ها بیماریزا هستند. یافته ژنتیكی مذكور این نظریه را كه ایدز طی یك قرن گذشته در جنگل‌های غرب آفریقا ظهور كرده است، تأیید می كند.

به اعتقاد دانشمندان، انسان برای اولین بار در نیمه اول قرن گذشته در نتیجه شكار و تغذیه گوشت شامپانزه، سنتی كه هنوز در آفریقا ادامه دارد، به این ویروس آلوده شده است. بسیاری از دانشمندان بر این باورند كه انتقال ویروس بیش از یك بار اتفاق افتاده است، زیرا انواع متفاوتی از این ویروس باعث بروز بیماری ایدز در انسان می شود.

اگر فرد بالغی  دو علامت اصلی بیماری ایدز را همراه  با یكی از نشانه‌های فرعی داشته  باشد، به شرطی كه برای نقص سیستم  ایمنی بدنش علت مشخصی مانند  سوءتغذیه شدید و سایر علل شناخته  شده وجود نداشته باشد، مبتلا به ایدز است.

علائم اصلی این بیماری شامل كاهش وزن بیشتر از ده درصد و اسهال مزمن بیش از یك ماه است. نشانه‌های فرعی آن سرفه پایدار به مدت بیش از یك ماه و عفونت پوستی همراه با خارش و تبخال‌های زونایی است. مجموعه این علائم در نتیجه نقص سیستم ایمنی بدن انسان و رشد عفونت‌های فرصت طلب ایجاد می شوند.

  بیشتر موارد  راه‌های انتقال ویروس HIV می تـواند بـه طرق مختلف بـه رفتار بشر مربوط گردد؛ مانند مواد مخدر  و فعالیتهای جنسی. در حالی كـه ایـن گونه رفتارها در بـرخی از جوامع رواج بسیاری یافته است، اغلب آنها را می تـوان بــا آموزش و مشاوره منـاسب تـغیـیر داد یا اصلاح نمود. چـندین كشور از قبیل تایلند و اوگاندا توانسته اند با سعی بسیار در این زمینه، با موفقیت میـزان انتشار ایــن بیماری را كاهش دهند.

 کودکان  و ایدز

نسل کودکان ایدز در راه است کودکانی که غافل از همه باورها، تردیدها و انکارها  متولد می‌شوند، در حالی که می‌توانند کودکانی باشند تنها از جنس کودک، به دور از انزوای ایدز. پیشگیری از انتقال ایدز از مادر به فرزند، ارائه درمان ضدویروسی ویژه کودکان، پیشگیری از ابتلای کودکان و نوجوانان، مراقبت و حمایت از کودکان مبتلا به ایدز میتواند مانعی بر سر راه انتقال ایدز به کودکان باشد.

گزارشها حاکی از آن است که دستیابی به نسلی عاری از ایدز امکان پذیر است و لازمه  آن تقویت جوامع و خانواده‌هایی است که نقشی اساسی در روشهای  کودک محور مبارزه با ایدز ایفا می‌کنند.

تقویت سیستم‌های بهداشتی، آموزشی و اجتماعی برای مداخله موثر در حمایت از کودکان متاثر از ایدز، خدمات  یکپارچه برای پیشگیری از انتقال ویروس  از مادر به فرزند از طریق برنامه های مراقبت در دوران بارداری، فرزندآوری و تقویت آمار و ارزیابی برای مستندسازی پیشرفتها و مشکلات و  تقویت تعهدات رسمی از جمله مواردی است که در تعهدات بین المللی به آن پرداخته  شده است. 

سالها سپری شد تا جامعه  ایرانی تابوی ایدز را به عنوان واقعیت موجود پذیرفت، اما هنوز هم دیر  نشده و می‌توان با فرهنگسازی درست از این بیماری پیشگیری کرد.

 

 

  

برای خواندن بخش اول- گزارش بیماری ایدز- اینجا كلیك كنید.

برای خواندن بخش دوم- گزارش بیماری ایدز- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: ویروس ایدز، بيماري ايدز، افراد مبتلا به ايدز، ساركوم كاپوسی، سرطان بدخیم عروقی، کودکان و ایدز، درمان ضدویروسی تعداد بازديد: 669 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز