Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 19:42

1
آذر
بروسلوز در بیمار مبتلا به ایدز

بروسلوز در بیمار مبتلا به ایدز

بروسلوز یک بیماری مهم با گسترش جهانی و یک بیماری مشترک با حیوانات است. بروسلوز در بیماران آلوده به HIV نادر است.

دكتر سعید كلانتری

 

بروسلوز یک بیماری مهم با گسترش جهانی و یک بیماری مشترک با حیوانات است. بروسلوز در بیماران آلوده به HIV نادر است. تظاهرات بالینی بروسلوز انسانی بسیار متفاوت است. تشخیص بر اساس تظاهرات بالینی و یافته‌های آزمایشگاهی می‌باشد.موردی که در ذیل آورده خواهد شد گزارش یک مورد بروسلوزیس در بیمار مبتلا به ایدز می‌باشد.

گزارش مورد

بیمار آقایی 42 ساله مورد IDU از 9 سال قبل و HIV از یک سال قبل که با تب ضعف و کاهش وزن (kg20) که از 2 ماه قبل ایجاد شده بود به بیمارستان امام خمینی (ره) مراجعه کرده بود. بیمار از یک ماه قبل تحت درمان HAART قرار گرفته بود. در معاینات بالینی بجز ملتحمه pale و آتروفی تمپورال نکته‌ای نداشت. اما بیمار بسیار ill و توکسیک بود. در آزمایشات روتین که از بیمار بعمل آمد اولین نکته مثبت له جلب توجه می‌کرد پان سیتوپنی شدید بود. (780:WBC 7.8:Hb 14000:Plt). آزمایش ادرار و لام خون محیطی نرمال بود. آنزیم‌های کبدی نیز در محدوده نرمال بود. اسمیر خلط از نظر AFB منفی بود.

CD4 count  بیمار 104 گزارش شده بود. CXR سونوگرافی شکم و لگن chest CT scan و اکوکاردیوگرافی نکته غیر نرمالی را نشان نمی‌دادند. تا اینجا کار تشخیص‌های افتراقی محتمل TB لنفوم ولشمانیوزیس بود. بعد از 72 ساعت کشت خون روتین برای بروسلوز مثبت گزارش شد. تست‌های serological از بیمار بعمل آمد. 2560/1:Wright و 640/1:2ME گزارش شد.

تست آلایزا جهت بروسلا نیز انجام شد که 171:IgM و  190:IgG بدست آمد. بیمار با تشخیص بروسلوزیس تحت درمان با داکسی ساکلین و کوتریموکسازول و سیپروفلوکسازین قرار گرفت. با این ترکیب دارویی حال  عمومی بیمار رو به بهبود رفت. کانت خونی بیمار نیز افزایش یافت. بروسلوزیس اگرچه در کشور ما یک بیماری شایع محسوب می‌شود اما همراهی آن با HIV نادر می‌باشد.

تظاهرات بالینی یافته‌های آزمایشگاهی و سابقه مصرف لبنیات محلی که در بیمار ما نیز وجود داشت کلید تشخیصی این بیماری می‌باشد. بروسلا جزو ارگانیسم‌های با رشد آهسته محسوب می‌شود و برای رشد در محیط کشت معمول نیاز به 3 تا 4 هفته زمان دارد و مثبت شدن کشت در کمتر از 5 تا 7 روز نادر می‌باشد که در بیمار معرفی شده بعد از 72 ساعت نتیجه کشت مثبت شده است. بروسلوزیس از نظر اپیدمیو لوزی علایم بالینی و تشخیص و outcom در افراد HIV مشابه افراد غیر HIV می‌باشد. گرچه تظاهرات آن می‌تواند شدیدتر باشد.
 

برچسب ها: جلوگیری از بیماری ایدز، بیماری خونی ایدز، درمان بیماری ایدز، بیماری بروسلوز، بیمار مبتلا به ایدز تعداد بازديد: 804 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز