Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 02:33

25
اسفند
سرماخوردگی و آنفلوآنزا (1)

سرماخوردگی و آنفلوآنزا (1)

استراحت برای تجدید قوا و خوردن مایعات برای افزایش گردش خون و مصرف مركبات حاوی ویتامین C از جمله راه‌های موثر در كاهش علایم و كاهش دوره بیماری هستند.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

تفاوت این دو در عامل ایجاد كننده آن است. تنوع ویروس‌های عامل سرماخوردگی بسیار زیاد است و علتی كه باعث می‌شود حتی واكسینه شدن به سختی صورت گیرد همین موضوع است. به این ترتیب اگرچه ممكن است به یك نوع ویروس سرماخوردگی مقاوم شویم اما دفعه بعد نوع دیگری از این ویروس بدن را درگیر می‌كند.

ابتلای بیشتر كودكان به سرماخوردگی نسبت به بزرگسالان به دلیل مقاومت پایین بدن آنهاست؟

نه! این به همان موضوع انواع مختلف ویروس سرماخوردگی مربوط می‌شود.

چون كودكان سن كمتری دارند. به انواع كمتری هم از این ویروس مبتلا شده‌اند، در حالی كه بزرگسالان به انواع بیشتری مبتلا شده‌اند و به اصطلاح بیشتر سرما خورده‌اند و بدن آنها نسبت به این ویروس‌ها مقاوم‌تر شده است.

واكسن سرماخوردگی هر چند وقت یك بار باید تزریق شود؟

این واكسن برای افرادی كه ایمنی بدنی پایین دارند یا مكرر سرما می‌خورند مناسب است. البته افرادی كه به دلیل درگیری با یك بیماری خاص قدرت ایمنی بدن‌شان افت پیدا كرده هم ‌باید این واكسن را تزریق كنند. زمان لازم برای تزریق آن یك بار در سال و در ابتدای مهر ماه هر سال است.

عوارض این واكسن چیست؟

عوارض آن بسیار كم و در حد یك تب خفیف است، اما باید توجه داشته باشیم كه در زمان سرماخوردگی استفاده نشود و حتما در زمان سلامت تزریق گردد.

آیا این واكسن مورد تائید اكثر پزشكان است؟

بله- تائید شده است و حتی بیمارستان‌ها اقدام به تزریق این واكسن می‌كنند.

نظرتان در مورد استفاده از آسپرین در سرماخوردگی چیست؟

استفاده از آسپرین به هنگام سرماخوردگی منجر به یك واكنش حساسیتی با عنوان Reysyndrom می‌شود و به همین دلیل معمولاً به خصوص در مورد اطفال استفاده از آن توصیه نمی‌شود.

تجویز آنتی‌بیوتیك برای درمان سرماخوردگی را چه اندازه می‌پسندید؟

چون عامل ایجاد سرماخوردگی ویروس است به آنتی‌بیوتیك نیاز ندارد. مگر آنكه بر روی این ویروس به دلیل كاهش مقاومت بدن میكروبی سوار شده باشد كه آن هم با تشخیص پزشك تجویز می‌شود در غیر این صورت خود سرماخوردگی به آنتی‌بیوتیك نیازی ندارد.

 از راه‌های غیردارویی درمان سرماخوردگی بگویید.

استراحت برای تجدید قوا و خوردن مایعات برای افزایش گردش خون و مصرف مركبات حاوی ویتامین C از جمله راه‌های موثر در كاهش علایم و كاهش دوره بیماری هستند.

چه ارتباطی میان سرماخوردگی و سینوزیت وجود دارد؟

سرماخوردگی چنان‌كه مكرر باشد می‌تواند عامل ابتلای به سینوزیت قرار گیرد.

آیا ابتلای به سینوزیت مانع بروز علایم سرماخوردگی و یا به اصطلاح سرماخوردگی دائم می‌شود؟

سینوزیت به خصوص اگر از نوع باكتریال آن باشد یك سینوزیت مزمن به شمار می‌رود كه در اثر سرما و عوامل خارجی تشدید می‌شود و عوارضی مانند تورم سینوس‌ها و درد هم در آن افزایش می‌یابد اما هیچ تأثیر یا رابطه‌ای با عدم ابتلا به سرماخوردگی ندارد.

آیا به كار بردن اصطلاح «چاییدن» در مورد سرماخوردگی درست است؟

ویروس سرماخوردگی در یك شرایط خاص فعال می‌‌شود كه پایین آمدن ناگهانی دمای بدن یكی از آنهاست، مثل زمان استحمام و یا دوش گرفتن. به این ترتیب اگر چنین فردی در معرض ویروس سرماخوردگی قرار گیرد احتمال ابتلای بیشتری دارد.

عده‌ای آبریزش دائم بینی دارند و علت آن را سرماخوردگی مزمن و یا كهنه شده در بدن عنوان می‌كنند، این موضوع از نظر پزشكان صحت دارد؟

این عارضه كه التهاب بینی (Rinitis) نامیده می‌شود می‌تواند در اثر علل مختلفی به وجود آید كه تشخیص آن با پزشك است. گاهی هم با علایمی مثل كوفتگی بدن، تب و یكسری علایم ریوی همراه می‌شود كه در این صورت یك حساسیت نیست.

اما اگر آبریزش بینی با زمینه حساسیت‌های قبلی باشد بسته به طول زمانی كه شخص درگیر است و یا سابقه خانوادگی فرد تشخیص پزشك می‌تواند متغیر باشد. تست ایمونوگلوبین در تشخیص حساسیت می‌تواند مفید باشد...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- سرماخوردگی و آنفلوآنزا- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: درمان سرماخوردگی، سرماخوردگی در كودكان، آنتی‌بیوتیك، ویروس‌های عامل سرماخوردگی، واكسن سرماخوردگی، قدرت ایمنی بدن‌، آسپرین در سرماخوردگی، سرماخوردگی و سینوزیت تعداد بازديد: 919 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز