Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 13:05

1
بهمن
مزاحم همیشگی! (1)

مزاحم همیشگی! (1)

اگر احساس كردید علائم سرماخوردگی كم‌كم در شما بروز می‌كند، شربت روی و یا كولد اف ایكس (ماده‌ای كه حاوی جینسینگ است) این علائم را كاهش می‌دهد.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

تشخیص ویروس سرماخوردگی از آنفلوانزا؟

علائم سرماخوردگی معمولا تنفسی هستند؛ مثل گلودرد، سرفه، عطسه و آبریزش بینی.آنفلوآنزا نیز این علائم را دارد؛ اما اغلب با تب و لرز همراه است. علاوه بر آن، سردرد، درد عضلات و كوفتگی آنها و بی‌حالی زیاد نیز از سایر علائم آنفلوآنزا می‌‌باشد. آنفلوآنزا به یكباره ایجاد ‌شده و علائم آن با سرعت بیشتری تشدید می‌شوند.

بنابراین آگاهی از اینكه دچار سرماخوردگی شده‌اید یا آنفلوآنزا اهمیت زیادی دارد؛ برای آنفلوآنزا باید از داروهای ضدویروسی مثل تامیفلو استفاده كرد. تامیفلو با نسخه پزشك در اختیار بیماران قرار می‌گیرد؛ بنابراین به محض آنكه احساس كردید دچار آنفلوآنزا شده‌اید، حتما به پزشك مراجعه نمایید.

بیشتر استراحت كنید و بدن خود را مرطوب‌تر نگه دارید، یعنی اینكه مایعات بیشتری بنوشید. نوشیدن آب مواد خلطی داخل ریه را كاهش می‌دهد. خوردن آب پرتقال نیز توصیه می‌شود؛ اما نباید انتظار معجزه داشته باشید. ویتامین C در پیشگیری از عفونت‌های تنفسی بسیار موثر است.

تشخیص

چای داغ بنوشید

همه چای‌ها حاوی تئوفیلین می‌باشند كه برای برطرف كردن برونشیت مفید است. برای آنكه طعم چای شما بهتر شود می‌توانید كمی عسل به آن اضافه كنید. عسل گلوی شما را نرم‌ می‌كند و سرشار از آنتی‌اكسیدان‌هایی است كه با عفونت‌ها مقابله می‌كنند. عسل همچنین موجب ترشح بیشتر بزاق و رقیق‌تر شدن مواد خلطی می‌شود.

از داروهای طبیعی و سالم استفاده كنید

اگر احساس كردید علائم سرماخوردگی كم‌كم در شما بروز می‌كند، شربت روی و یا كولد اف ایكس (ماده‌ای كه حاوی جینسینگ است) این علائم را كاهش می‌دهد. بدن شما به روی نیاز دارد تا از گلبول‌های سفید خون محافظت كند؛ اما در این كار زیاده‌روی نكنید.

مصرف بیش از 50 میلی‌گرم روی به طور روزانه می‌تواند سیستم دفاعی بدن را تحت فشار قرار دهد. جینسینگ میزان گلبول‌های سفید خون را افزایش می‌دهد و از پروتئین‌های سیستم دفاعی بدن به نام «ایتترلیوكین» محافظت می‌كند. حتی مصرف ویتامین C نیز نمی‌تواند به اندازه مصرف جینسینگ در این زمینه تاثیرگذار باشد.

درصدد تهیه دارو باشید

دارویی مصرف كنید كه دردتان را تسكین دهد؛ مثل آسپرین، استامینوفن و ایبوپروفن. این مسكن‌ها درد را كاهش می‌دهند و تب را پایین می‌آورند. 

برای كاهش سرفه، به دنبال دارویی باشید كه حاوی دكسترومتورفان باشد. دكسترومتورفان یكی از سركوب‌كننده‌های اصلی سرفه است. برای كاهش خلط و مواد مخاطی گوآیی فنسین مصرف كنید. این دارو خلط‌آور است. پسودوفدرین نیز یك داروی بسیار موثر خلط‌آور است و كمك زیادی به باز شدن بینی می‌كند.

كمی سوپ مرغ تهیه كنید

از سوپ مرغ سال‌ها و بلكه قرن‌هاست كه به عنوان دارویی برای سرماخوردگی استفاده می‌شود. كیستین، نوعی آمینواسید است كه از مرغ در حال پخت آزاد می‌شود و از نظر ساختار شیمیایی شباهت زیادی به داروی برونشیت دارد. این سوپ مواد مخاطی را رقیق می‌كند و موجب كاهش علائم سرماخوردگی، مثل آبریزش بینی و سرفه‌های خشك می‌شود.

 محیط خود را با دستگاه بخور مرطوب‌تر كنید

عمل بازدم را در محیطی كه هوای مرطوب و گرمی دارد انجام دهید تا خلط‌ها رقیق‌تر شوند و كم‌كم از بین بروند. داخل قابلمه كمی آب بجوشانید و صورت خود را به آن نزدیك كنید و یا اینكه آب گرم حمام را قبل از دوش گرفتن باز كنید تا داخل حمام بخار جمع شود. مواظب باشید كه خود را با آب گرم نسوزانید.

جلوی دهان خود را بگیرید

به هنگام سرفه و عطسه حتما دستمالی جلوی دهان و بینی خود  بگیرید، تا از پخش شدن عفونت‌ها در محیط داخل خانه و اتاق كارتان جلوگیری شود. اگر خلط شما بسیار غلیظ است و رنگ آن به سبزی می‌زند، احتمالا دچار نوعی عفونت باكتریایی در دستگاه تنفسی شده‌اید. در این زمینه حتما از پزشك كمك بگیرید.

مراقب انتقال ویروس به اطرافیان باشید

اگر دچار آنفلوآنزا یا سرماخوردگی شدید شده‌اید، باید خیلی مراقب باشید، زیرا می‌توانید به راحتی افرادی را كه دستگاه ایمنی بدنشان ضعیف‌تر است دچار بیماری كنید. البته هر چه استرس بیشتری داشته باشید، سرماخوردگی شما نیز تشدید خواهد شد...

 

 

براي خواندن بخش دوم- مزاحم همیشگي- اينجا كليك كنيد.

 

برچسب ها: علائم سرماخوردگی، علايم آنفلونزا، تشخیص ویروس سرماخوردگی از آنفلوانزا، داروي مناسب سرماخوردگي، روش انتقال ويروس سرماخوردگي تعداد بازديد: 789 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز