Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 21:14

24
آبان
۵ داروی گیاهی برای درمان رفلاکس اسید معده

۵ داروی گیاهی برای درمان رفلاکس اسید معده

رفلاکس اسید معده به مری (GERD) یا برگشت اسید معده (رفلاکس اسیدی) نوعی بیماری است که با سوزش گاه‌به‌گاه سر معده همراه است. افراد مبتلا به رفلاکس معده به‌طور مرتب بازگشت اسید معده به مری را حس می‌کنند.

در این مقاله شما را با ۵ داروی گیاهی برای درمان رفلاکس اسید معده و همچنین چگونگی بهبود شیوه‌ی زندگی برای دستیابی به نتایج بلند مدت آشنا خواهیم کرد.

علائم رفلاکس معده

سوزش همراه با درد در پایین قفسه‌ی سینه یا پشت جناغ؛ ناراحتی؛التهاب و درد.

به‌یاد داشته باشید که حتما باید درباره‌ی علائم بیماری رفلاکس معده با پزشک صحبت کنید. عدم درمان رفلاکس معده می‌تواند خطرات بیماری را افزایش بدهد و عوارض زیر را ایجاد کند:

لارنژیت (التهاب حنجره)؛

فرسوده شدن مینای دندان؛

تغییر بافت مری؛

سرطان مری.

داروهای گیاهی برای درمان اسید معده -علائم رفلاکس معده

ممکن است پزشک برای شما داروهای ضدترشح اسید بدون نسخه تجویز کند یا داروهایی تجویز کند که تولید اسید معده را کاهش دهند. البته درمان‌های طبیعی‌ای هم شامل استفاده از گیاهان دارویی و مکمل‌ها برای درمان سوزش سر معده وجود دارد. شواهد محدودی رابطه‌ی بین مصرف گیاهان دارویی و درمان رفلاکس معده را تأیید می‌کند. بااین‌حال استفاده از این گیاهان در کنار نسخه‌ای که پزشک برای درمان بیماری تجویز کرده است، می‌تواند مفید باشد. به‌یاد داشته باشید که حتما قبل از مصرف هر دارو یا گیاه باید با پزشک خود مشورت کنید.

۱. روغن نعناع فلفلی

روغن نعناع فلفلی اغلب در شیرینی‌ها و برگ‌های چای یافت می‌شود. بااین‌حال نعناع فلفلی به‌طور سنتی به‌عنوان تسکین‌دهنده برای بیماری‌های زیر استفاده می‌شود:

سرماخوردگی؛

سردرد؛

سوءهاضمه؛

حالت تهوع؛

و مشکلات معدوی.

براساس تحقیقاتی که در این رابطه انجام شد، علائم بیماری رفلاکس معده در افرادی که از روغن نعناع فلفلی استفاده کرده بودند، بهبود یافت. با‌این‌حال هرگز نباید داروهای ضد ترشح اسید معده و روغن نعناع فلفلی را همزمان مصرف کنید. این کار می‌تواند خطر سوزش معده را افزایش دهد.

۲. زنجبیل

زنجبیل از گذشته‌ برای درمان حالت تهوع استفاده می‌شد. درواقع آب‌نبات زنجبیلی و دمنوش‌های زنجبیلی به‌عنوان اقدامات کوتاه‌مدت برای رفع عوارض و حالت تهوع صبحگاهی در خانم‌های باردار توصیه می‌شود. از نظر تاریخی زنجبیل برای درمان سایر بیماری‌های معدی-روده‌ای مانند سوزش معده استفاده می‌شود. به‌‌نظر می‌رسد که زنجبیل ویژگی ضدالتهابی دارد که می‌تواند تورم و ناراحتی‌های مری را کاهش دهد.

مصرف متعادل ریشه‌ی زنجبیل عوارض جانبی بسیار کمی دارد، اما اگر آن را به میزان زیاد مصرف کنید می‌تواند سبب سوزش معده شود.

۳. سایر گیاهان

چند گیاه دارویی و انگشت‌شمار دیگر هم به‌طور سنتی برای درمان بازگشت اسید معده استفاده می‌شوند. چند مطالعه بالینی تأثیر‌ات این گیاهان را تأیید می‌کند که می‌توان به گیاهان دارویی زیر اشاره کرد:

زیره‌ سیاه؛سنبل باغی؛گل بابونه‌؛ مامیران کبیر؛ریشه‌ی شیرین بیان؛بادرنجبویه؛ خار مریم و زردچوبه.

این گیاهان در عطاری‌ها یافت می‌شوند. شما می‌توانید آن‌ها را به‌صورت دمنوش، روغن یا کپسول تهیه کنید. هیچ سازمانی حتی سازمان غذا و دارو، قوانین و مقررات رسمی درباره‌ی میزان ایمنی و اثربخشی گیاهان ندارد.

۴. آنتی اکسیدان ها

خاصیت آنتی‌اکسیدانی ویتامین‌های A ،E و C می‌تواند از بازگشت اسید معده جلوگیری کند. مصرف مکمل‌های ویتامینی معمولا به افرادی توصیه می‌شود که نمی‌توانند مواد مغذی لازم را از غذاها دریافت کنند. آزمایش خون، کمبود ویتامین‌های بدن شما را مشخص می‌کند. همچنین پزشک ممکن است برای‌تان مولتی‌ویتامین تجویز کند.

۵. ملاتونین

گذشته از گیاهان دارویی، مکمل‌های خاصِ موجود در داروخانه‌ها هم به تسکین علائم رفلاکس معده و به حداقل رساندن وقوع آن کمک می‌کند. ملاتونین یکی از این مکمل‌ها است.

ملاتونین هورمونی است که در غده‌ی پینه‌آل تولید می‌شود و به‌عنوان «هورمون خواب» شناخته می‌شود. این غده در مغز قرار گرفته است. ملاتونین در ابتدا به‌عنوان عامل کمکی تغییرات مغزی برای شروع خواب شناخته شد.

مطالعات اولیه پیشنهاد می‌کند که مکمل ملاتونین ممکن است برای طولانی‌مدت علائم رفلاکس معده را تسکین دهد. این ویژگیِ ملاتونین فقط زمانی‌که با سایر درمان‌های مربوط به رفلاکس همراه باشد، دیده شده و مصرف تنهای ملاتونین این نتیجه را ندارد.

براساس بعضی اسناد، گیاهان و مکمل‌ها می‌توانند روی عملکرد دستگاه گوارش تأثیر بگذارند. با‌این‌حال مطالعات بیشتری در این رابطه لازم است.

باید بدانید که عادات و وضعیت بهداشتی که منجر به رفلاکس معده می‌شوند با درمان‌های گیاهی تغییر نمی‌کند.

به‌عنوان مثال موارد زیر می‌تواند منجر به رفلاکس معده شود:

چاقی؛دیابت؛سیگار کشیدن؛مصرف الکل؛پوشیدن لباس‌های تنگ؛دراز کشیدن بعد از صرف غذا؛مصرف وعده‌های غذایی با حجم بالاو خوردن غذاهای تحریک‌کننده مانند خوردن چربی، غذاهای سرخ‌شده و تند.

همچنین کاهش وزن، بیشتر از مصرف گیاهان و مکمل‌ها می‌تواند برای درمان رفلاکس معده مؤثر باشد.

قبل از اینکه هر نوع داروی جایگزینی را برای درمان رفلاکس معده استفاده کنید، باید با پزشک خود مشورت کنید. پزشک می‌تواند بهترین و کارآمدترین روش را برای درمان رفلاکس معده تعیین کند

برچسب ها: آنتی اکسیدان، طب سنتی، رفلاکس معده، مشکلات گوارشی، طب گیاهی، زنجبیل، بیماری های گوارشی، داروهای گیاهی، معده درد، رفلاکس، ملاتونین، نعنا فلفلی، برگشت اسید تعداد بازديد: 971 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز