Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 01:37

3
شهریور
هپاتیت اتوایمیون (1)

هپاتیت اتوایمیون (1)

بخش اول- هپاتیت اتوایمیون یكی از علل كمتر شایع هپاتیت مزمن می‌باشد. هپاتیت مزمن به معنای التهاب طولانی مدت كبد است. در بیماری هپاتیت اتوایمیون، سیستم ایمنی بدن به سلول‌های كبد حمله كرده و سبب التهاب سلول‌های كبدی می‌شود.

دکتر افسانه شریفیان؛ فوق تخصص گوارش و كبد

 

 

هپاتیت اتوایمیون یكی از علل كمتر شایع هپاتیت مزمن می‌باشد. هپاتیت مزمن به معنای التهاب طولانی مدت كبد است. در بیماری هپاتیت اتوایمیون، سیستم ایمنی بدن به سلول‌های كبد حمله كرده و سبب التهاب سلول‌های كبدی می‌شود. این التهاب مزمن به تدریج باعث مشكلات جدی در كبد می‌شود.

درباره  سیستم ایمنی چه می‌دانید؟

سیستم ایمنی به صورت معمول از ما در مقابل عفونت‌های ویروسی و باكتری‌ها و سایر عوامل خارجی دفاع می‌كند. سیستم ایمنی شامل گلبول‌های سفید (لنفوسیت‌ها) و آنتی‌بادی‌ها (پروتئین‌های مخصوص) می‌باشد كه وظیفه حمله و از بین بردن اجسام و میكروب‌های خارجی را بر عهده دارند.

 به چه بیماری‌هایی اتوایمیون  می‌گویند؟

در افرادی كه بیماری اتوایمیون (خودایمن) دارند، سیستم ایمنی قسمت و یا قسمت‌هایی از بدن شخص را به عنوان خارجی شناسایی كرده و به آن حمله می‌كند و در نتیجه باعث التهاب و حتی صدمه به آن مناطق می‌شود. بیماری‌های سیستم ایمنی متنوع و مختلف هستند.

علامت هر بیماری وابسته به مكان و یا مكان‌هایی از بدن كه مورد حمله سیستم ایمنی قرار می‌گیرند، فرق می‌كند. در بعضی از بیماری‌های سیستم ایمنی، آنتی‌بادی‌ها و در بعضی دیگر گلبول‌های سفید هستند كه سبب تخریب می‌شوند. از جمله بیماری‌های اتوایمیون می‌توان آرتریت روماتوئید، میاستنی گراو و بعضی از انواع دیابت را نام برد.

 علت

در بیماری هپاتیت اتوایمیون، گلبول‌های سفید (لنفوسیت‌ها) عامل اصلی درگیری می‌باشند. لنفوسیت‌ها (گلبول‌های سفید) به سلول‌های كبدی (هپاتوسیت‌ها) حمله می‌كنند و سبب التهاب و صدمه آنها می‌شوند. علت شروع بیماری هپاتیت اتوایمیون و یا سایر بیماری‌های اتوایمیون ناشناخته است.

برای بروز بیماری اتوایمیون نیاز است هر دو مورد زمینه ارثی و عوامل شروع‌كننده وجود داشته باشند. به عبارت دیگر در فردی كه زمینه ارثی مساعد دارد، باید یك عامل شروع‌كننده (ویروس‌ها، مواد شیمیایی یا سایر عوامل) وجود داشته باشد تا بیماری بروز پیدا كند. این تئوری می‌تواند به این سوال كه چرا اغلب افراد از بدو تولد بیماری را نشان نمی‌دهند، پاسخ دهد.

 ابتلا بین زنان و مردان 

هپاتیت اتوایمیون شیوع نسبتا كمی دارد، بطوری كه از هر ده هزار نفر یك نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند. از هر 10 مورد بیمار، 7 نفر زن هستند. بیماری اغلب در زنان دیده می‌شود؛ اما این بیماری را در تمام افراد و در همه سنین (مردها، بچه‌ها و افراد مسن) می‌توان دید، امكان ابتلا به یك و یا چند بیماری اتوایمیون دیگر، در افرادی كه هپاتیت اتوایمیون دارند، نسبت به افراد عادی بیشتر است.

 علایم

در بیشتر موارد علایم بالینی در طی هفته‌ها یا ماه‌ها بتدریج ظاهر می‌شود. در آغاز بیماری، بسیاری از افراد بدون علامت بالینی هستند. شایع‌ترین علایم اولیه، احساس خستگی بیش از حد، احساس ناخوشی و همچنین درد عضلات و مفاصل است كه معمولاً در صبح‌ها بیشتر است.

هنگامی كه التهاب كبدی به سمت بدتر شدن پیشرفت می‌كند، امكان دارد یرقان (زردی) بروز نماید. یرقان (زردی) به معنای زرد شدن پوست و مخاط‌های شخص است. معمولاً شما هنگامی كه سفیدی چشم‌های‌تان به سمت زردی می‌رود، متوجه این امر می‌شوید. این به علت افزایش ساخته شدن ماده شیمیایی بیلی‌روبین در كبد و یا اختلال و كاهش در رفع آن می‌باشد كه در نهایت سبب بالا رفتن غلظت آن در خون می‌شود.

هنگامی كه یرقان (زردی) به علت هپاتیت ایجاد می‌شود، ادرار تیره شده، مدفوع امكان دارد كم‌رنگ شود (بی‌رنگ یا خاكستری رنگ) و احساس خارش و كاهش اشتها در شخص ایجاد می‌شود.سایر علایم بالینی شامل بزرگی كبد (هپاتو مگالی)، ضایعات پوستی، درد مفاصل، درد شكمی، عروق نابجای پوستی (آنژیومای عنكبوتی)، تهوع و استفراغ می‌باشند. بدون درمان، التهاب مزمن سبب آسیب كبدی شده و می‌تواند به سمت سیروز پیش برود.

سیروز به وضعیتی گفته می‌شود كه كبد در اثر صدمه ناشی از هپاتیت اتوایمیون به صورت سفت در می‌آید و سطح كبد كه به طور طبیعی صاف می‌باشد، ناصاف و دانه دانه می‌شود كه می‌تواند سبب بروز مشكلات جدی كبدی شده و در موارد شدید به نارسایی كبد بیانجامد. در بعضی از موارد، علایم بالینی به سرعت در عرض چند روز پیشرفت كرده و سبب هپاتیت حاد می‌شوند (حاد به معنی ناگهانی و یا در مدت كوتاه می‌باشد).

علایم بیماری حاد، شامل تب، درد شكمی، یرقان (زردی)، تهوع و احساس ناخوشی و مریضی در شخص می‌باشد. گاهی هپاتیت حاد سیر بطئی پیدا كرده و به هپاتیت مزمن تبدیل می‌شود. ولی گاهی اوقات خیلی سریع به سمت نارسایی كبدی پیش می‌رود. علایم بالینی افرادی كه در مراحل پیشرفته بیماری (نارسایی كبد) می‌باشند، شامل جمع شدن مایع در شكم (آسیت)، اختلال هوشیاری و خونریزی‌های گوارشی است...

 

 

برای خواندن بخش دوم- هپاتیت اتوایمیون- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- هپاتیت اتوایمیون- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: درمان هپاتیت، سیستم ایمنی بدن، هپاتیت اتوایمیون، عفونت‌های ویروسی، انواع هپاتیت، هپاتیت مزمن، یماری اتوایمیون، علت بیماری هباتیت اتوایمون تعداد بازديد: 17789 تعداد نظرات: 16

نظرات

  • با سلام من به مدت 8 ماه است که هپاتیت اتوایمیون دام و قرص های ازیتوپرین و پردنیزولون و اورسوفار مصرف میکنم و الان 10 هفته بارداری هستم ایا میتوانم بچه را نگه دارم یا باید سقط شود؟
    • پاسخ دکتر لادن سیفی؛ متخصص زنان و زایمان:
      با سلام. با وجود گذشت 8 ماه از عدم مصرف قرص‌ها اثر آنها از بین رفته است و چون 6 ماه برای از بین رفتن اثرات دارو وقت لازم بود، در حال حاضر برای حاملگی آماده هستید.
    • سلام عزیزم .لطفا اگه دوست داری بیا ایدی م باهم صحبت کنیم .Fat19fh@.منم شرایطم مثل تو هستش .
  • با سلام. من 5 سال هست که میدونم بیمارم و بیش از 2 سال هست که پردنیزلون و آزاتیوپرین مصرف می کنم. هرکدام 10mg در روز. اما با وجود فروکش کردن بیماری، هرگز آنزیم های کبدیم داخل رنج نرمال نیامد. دیگه از خردن قرص ها هم خسته شدم، موهام کاملا ریختن، هیچ راه درمان قطعی نیس؟ مثلا آیا پیوند باعث درمان نمیشه؟
  • پاسخ دکتر نیلفروش‌زاده؛ متخصص پوست و مو:
    با سلام. کاشت مو برای بیماری‌هایی که وابسته به سیستم ایمنی هستند و مو را درگیر می‌کنند و بیماری در فاز حاد است، امکان‌پذیر نیست.
    دوست عزیز شما باید تحت نظر پزشک باشید و نمی‌توانید دارو را خود بخود قطع کنید. بنایراین بهتر است تحت درمان قرار بگیرید و در فازی که بیماری پایدار می‌شود و خاموش است، شاید بتوان از طریق پیوند مو برای شما کاشت انجام داد.
  • با سلام،من بعد از چندين آزمایش و بالا بودن آنزیم های کبدی متوجه شدم که هپاتیت اتوایمیون دارم و قراره برای بنویسی کبد مراجعه کنم،که دکتر گفت دو روز بعد بیا داروها رو شروع کنم، و گفت که باید کورتون مصرف کنی،ميخواستم بدونم آیا باید کورتون مصرف کنم،چه عوارضی داره،،،و خیلی سر این قضیه استرس دارم
  • پاسخ دکتر بیژن صدری‌زاده؛ متخصص بیماری‌های عفونی: با سلام. اصولا هیچ دارویی حتی ویتامین‌ها بدون عارضه نیستند. منتها باید منافع دارو را نسبت به مضرات آن سنجید. اگر منافع بیشتر از مضرات باشد،‌ دارو انتخاب می‌شود و اگرنه دارو نباید مصرف شود. در مورد مشکل شما، باید مقدار کورتون مصرفی سریع کم شود و آن را به اندازه یک قرص رساند و با همان یک قرص ادامه داد. کورتون داروی مهمی است و عوارض جدی دارد. باید تحت نظر پزشک، در صورت استفاده، به تدریج مقدار آن را کم کرد و از طریق پزشک پایش شوید.
  • با سلام. من هم بیماری هپاتیت اتوایمیون دارم. کاش شماره ای از خودتان می گذاشتید تا از این باهم در ارتباط باشیم.
  • _برای کمک به بازسازی و مقاوم سازی سلول های آسیب دیده کبد، خوراکی های حاوی آنتی اکسیدان مصرف کنید.

    _ برای کمک به کبد و دستگاه گوارش از پرخوری پرهیز کنید و حتما مصرف سالاد و میوه ها را بیشتر کنید.

    _برای سبکتر کردن فشار کار کبد از مصرف غذاهای پر چرب، تند و سرخ کردنی خودداری کنید.

    _از مصرف خوراکی های بسته بندی شده و انواع کنسروها، سوسیس و کالباس و غذاهای فست فودی و سایر خوراکی هایی که حاوی مواد نگه دارنده و شیمیایی هستند پرهیز کنید.

    _برای حفاظت بیشتر از سلول های کبدی از مصرف نوشیدنی های مصنوعی(انواع آبمیوه های مصنوعی و نوشابه ها)خودداری کنید.

    _برای...
  • سلام من ۲۶ سالمه وهپاتیت اتو ایمیون دارم الان ۲ ساله دارم کورتون و آزارم میخورم صورتم جوش زده و موهام میریزه چه کار کنم عوارض قرص هاشو ِ کمتر بشه
    • پاسخ دکتر محمدعلی نیلفروش‌زاده؛ متخصص پوست، مو و زیبایی: با سلام و احترام، با توجه به عوارض کورتون که بروز جوش است، و الان به خاطر بیماری نمی‌توانید دارو را قطع کنید فعلا می‌توانید برای درمان‌های موضعی از آنتی بیوتیک موضعی و ترکیباتی که جوش‌ها را خشک کند استفاده نمایید و تغذیه را رعایت کنید تا زمانی که پزشک متخصص و معالج راه‌های درمان را پیشنهاد دهند.
    • سلام و تشکر از سایت زندگی آنلاین.
      من عباس شهسواری هستم، پنج سال هست درگیر هپاتیت اتوایمیون هستم.
      مشکل جوش رو من هم داشتم(منی که کلا بدنم تحت هیچ شرایطی جوش نمیزد).
      بعد از مدتی متوجه شدم که خردن کلسیوم خارجی باعث میشه جوشم کمتر بشن، البته وقتی با
      calcibalance آشنا شدم دیگه کلا از حوش خبری نبود،
      بهتره کلسیوم رو چند ساعت بعد از پردنیزلون مصرف کنید.
      خودم هم کلی سوال دارم، خوشحال میشم در ارتباط باشیم در گروه تلگرامی مثلا، همه هپاتیتیا :-)
      shahsavaryi@gmail.com ایمیل بدید بهم لطفا
  • سلام ممنون میشم خانمی که هپاتیت اتوایمیون داره و دوران بارداری رو سپری کرده بهم کمک کنه. ایدی منFat19fh@

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز