Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 1 خرداد 1403 - 12:13

6
بهمن
كَر بویی (2)

كَر بویی (2)

از دست دادن ناگهانی حس بویایی معمولاً در اثر عفونت‌ دستگاه تنفسی فوقانی رخ می‌دهد؛ مثل سینوزیت و سرماخوردگی.

 

مثلاً نان گندم را با پنیر بخورید. البته هر بویی كه به نظرتان بهتر می‌رسد، در واقع نیازی است كه بدن‌تان به آن دارد. حتی با بو كشیدن برخی داروها و شربت‌های ویتامینی می‌توانید بهترین بوها را تشخیص دهید و بدانید كه بدن‌تان كدام یك از ویتامین‌ها را نیاز دارد. قبل از شروع مصرف هر ویتامین با پزشك خود مشورت كنید.

 از دست دادن حس بویایی

از دست رفتن حس بویایی یا كربویی می‌تواند به‌طور كامل و یا نسبی اتفاق نیفتد. البته از دست دادن كامل حس بویایی یك اتفاق نادر است. گاهی اوقات از دست دادن حس بویایی نشانه یك بیماری بسیار جدی است؛ اما به این مسأله توجه چندانی نمی‌شود. فردی كه حس بویایی سالم و بی‌عیب دارد، طعم و مزه تمام غذاها را به‌طور كامل می‌فهمد. گاهی اوقات از دست دادن حس بویایی با از دست دادن میل به غذا همراه است و می‌تواند كاهش وزن، سوء تغذیه و افسردگی را در پی داشته باشد.

دلایل

یك سرماخوردگی معمولی می‌تواند موجب از دست رفتن حس بویایی شود و خود به خود هم برطرف می‌شود. هر گونه انسداد در مجاری بینی، مثل پولیپ نیز ممكن است بخشی از حس بویایی را از بین ببرد. پیری و كهولت سن و تومور مغزی نیز باعث از بین رفتن حس بویایی به‌طور كامل می‌شود.

زمان مراجعه به پزشك

از دست دادن حس بویایی در اثر سرماخوردگی، حساسیت و عفونت سینوسی، مسأله‌ای است كه خود به خود و بعد از چند روز برطرف می‌شود؛ اما اگر این اتفاق نیفتاد و حس بویایی شما دوباره به حالت اول باز نگشت، حتماً به پزشك مراجعه كنید.

از دست دادن حس بویایی گاهی اوقات قابل درمان است و البته بستگی به علت آن دارد. پزشك به بیمار آنتی‌بیوتیك می‌دهد تا عفونت باكتریایی و گرفتگی مجاری تنفسی او از بین برود. گاهی اوقات كربویی دائمی می‌شود. (به خصوص در افراد بالای 60 سال) معمولاً در چنین مواقعی نمی‌توان كاری برای درمان این ناتوانی كرد. حس چشایی ما بسیار تحت تأثیر حس بویایی است.

اگر به هنگام خوردن چیزی بینی خود را بگیرید، طعم آن را نمی‌فهمید. با افزایش سن و سال مشكلات زیادی پیش می‌آیند كه سلامت جسم و روح را به خطر می‌اندازند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند كه ادویه‌ها و گیاهان كمكی به بازگشت كامل حس بویایی نمی‌كنند؛ اما با مصرف شیرین‌كننده‌های طبیعی، برخی گیاهان و ادویه‌های بسیار قوی و مكمل‌های معدنی و ویتامین‌ها می‌توان تا حدودی این مشكل را برطرف كرد.

موارد ابتلا به كربویی

 عفونت‌ سینوسی، سوء تغذیه، سرماخوردگی معمولی، مصرف برخی داروها مثل برخی از داروهای فشارخون،  تب یونجه (در اثر آلرژی)  تصلب شدید بافت‌ها   آنفلوانزا  ،اسكیزوفرنی،  بد شكلی استخوان داخلی بینی  ،كمبود روی،  پلیپ بینی،  پرتو‌درمانی  تومورها،  سن و سال،  بیماری آلزایمر، امتناع عروقی،  جراحی مغزی،  آسیب‌دیدگی در اثر استفاده از محلول‌های شیمیایی خاص  دیابت،  اختلالات هورمونی،  بیماری هانیتنكتون،  سندرم كالمان (ناتوانی در تولید اسپرم)  سندرم كلینفلتر (وقتی كه آقایان با افزایش میزان كورموزم x مواجه می‌شوند)

هشدار

از دست دادن ناگهانی حس بویایی معمولاً در اثر عفونت‌ دستگاه تنفسی فوقانی رخ می‌دهد؛ مثل سینوزیت و سرماخوردگی. برخی مواقع از بین رفتن حس بویایی ممكن است در اثر برخی بیماری‌ها، مثل آسیب‌دیدگی عصب جمجمه‌ای، پلیپ بینی، كم كاری تیروئید، بیماری پاركینسون، آلزایمر و سندرم كالمان باشد.

 

 

براي خواندن بخش اول- كر بويي- اينجا كليك كنيد.

 

برچسب ها: از دست دادن حس بویایی، موارد ابتلا به كربویی، پولیپ چيست، گرفتگی مجاری تنفسی، عفونت‌ سینوسی تعداد بازديد: 811 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز