Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 19:50

3
شهریور
7 واقعیت در مورد گوش‌های‌تان (1)

7 واقعیت در مورد گوش‌های‌تان (1)

بخش اول- واقعیت در مورد گوش‌های‌تان كه هرگز نشنیده‌اید: در اینجا به حقایق جالبی در مورد تمیز كردن گوش‌ها، دردگوش و ..‌. اشاره خواهیم كرد. وقتی شنوایی خوب است و دردی احساس نمی‌شود.

دكتر علی‌اصغر پیوندی

 

 

واقعیت در مورد گوش‌های‌تان كه هرگز نشنیده‌اید: در اینجا به حقایق جالبی در مورد تمیز كردن گوش‌ها، دردگوش و ..‌. اشاره خواهیم كرد. وقتی شنوایی خوب است و دردی احساس نمی‌شود، به‌ندرت به سلامتی گوش‌های مان توجه می‌‌كنیم. با رعایت نكات زیر می‌توان از گوش‌ها محافظت كرد.

گوش‌ها به شدت حساس هستند و به سرعت آسیب می‌بینند. به منظور اجتناب از هر نوع آسیب دائمی این متن را بخوانید تا آنچه را برای سلامت گوش‌ها لازم است، بیاموزید.

تمیز كردن گوش‌ها راحت‌تر از آنچه كه تصور می‌كنید، است

بسیاری از ما برای حذف جرم گوش از پنبه استفاده می‌كنیم. یك ضرب‌المثل قدیمی انگلیسی می‌گوید هیچ چیزی را كه كوچك‌تر از آرنج دست‌تان باشد درون گوش‌های‌تان فرو نكنید! شاید عده‌ای این ضرب‌المثل را به شوخی برداشت كنند، ولی در واقع یك اصل است و نباید هیچ چیزی را درون گوش‌های‌تان فرو كنید.

برای تمیز كردن اطراف گوش با احتیاط از گوش‌پاكن استفاده كنید، ولی هیچ‌گاه آن را داخل گوش‌تان فرو نبرید، زیرا ممكن است به پرده گوش آسیب برسد. موم توسط كانال گوش تولید می‌شود و اگر در مقادیر طبیعی باشد، هیچ مشكلی برای سلامتی گوش ایجاد نمی‌كند.

معمولا فقط تمیز كردن بیرون گوش در زیر دوش حمام كافی است و موم اضافی گوش بدین ترتیب از گوش‌ها خارج می‌شود. فقط كافی است درون حمام اجازه دهید آب وارد گوش‌های‌تان شود. البته دقت كنید كه اگر آب بیش از حد گرم و یا سرد باشد، می‌تواند باعث سرگیجه شود.

پس از شست‌وشوی گوش سر را به هر دو جهت خم كنید تا آب از گوش‌ها خارج شود. این جرم پاك‌‌كن‌ها، موم گوش را نرم می‌كنند و موم نرم شده به راحتی در حین شست‌وشوی در حمام از گوش خارج می‌شود. روش دیگر استفاده از چند قطره روغن گیاهی همچون روغن زیتون است.

زمانی كه زیر دوش حمام هستید، سر خود را به یك طرف خم كنید و چند قطره روغن زیتون درون گوش خود بریزید و پس از چند ثانیه سرتان را خلاف جهت خم كنید متوجه می‌شود كه به راحتی موم گوش شما خارج می‌شود. اگر هیچ‌یك از دو روش ذكر شده موثر واقع نشد به دكتر گوش‌ حلق و بینی مراجعه كنید، شاید موم به قدری سفت شده كه با این كارها از گوش خارج نشود و نیاز به مكش و یا شست‌وشو توسط پزشك باشد.

استخوان‌های گوش

احتمالاً همه شما در كتاب‌های ابتدایی خود خوانده‌اید كه گوش از سه استخوان به نام‌های چكشی، سندان و ركاب تشكیل است. این استخوان‌ها از كوچك‌ترین استخوان‌های بدن هستند كه انرژی امواج صوتی موجود در هوا را به وسیله پرده گوش می‌گیرند و با تحریك اعصاب مغز موجب شنیدن اصوات می‌شوند.

اگرچه آنها بسیار كوچك هستند، ولی بسیار كاربرد دارند و آسیب به آنها می‌تواند موجب جابه‌جای و یا حتی شكستگی‌شان شود. عفونت این استخوان‌ها نیز موجب تضعیف آنها می‌شود. اگر این استخوان‌ها بشكنند، مقدار قابل توجهی از شنوایی از بین می‌رود؛ اگرچه آنها با جراحی ترمیم می‌شوند و حتی گاه پروتزهای مصنوعی جایگزین آنها می‌گردند.

زخم و یا عفونت ایجاد شده در هنگام عمل جراحی می‌‌تواند موجب بیماری به نام اسكلروز شود كه با حذف آن و یا جایگزین كردن یك استخوان جدید، شنوایی به مقدار زیادی بهبود می‌یابد. روش شمع برای پاك كردن موم گوش نه تنها ناكارآمد، بلكه خطرناك است. در این روش كه در طب‌های جایگزین استفاده می‌شود، یك شمع توخالی را از یك طرف داخل گوش قرار داده و طرف دیگر آن را روشن می‌كنند.

از نظر متخصصان روش كاملاً بی‌اثر و البته خطرناك است و انجمن پزشكی آمریكا بسیاری از صدمات ناشی از استفاده از این روش را همچون انسداد كانال گوش، پارگی پرده صماخ، سوختگی، عفونت گوش و حتی كاهش موقت شنوایی گزارش داده است و در فوریه سال 2010 انجمن غذا و داروی آمریكا به مصرف كنندگان در مورد استفاده از این روش هشدار داد...

 

 

برای خواندن بخش دوم-7 واقعیت در مورد گوش‌های‌تان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تمیز کردن گوش، درد گوش، سلامت گوش، گوش، گوش ها، دردهای گوش، شنوایی گوش، استخوان‌های گوش تعداد بازديد: 1384 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز