Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 16:20

6
بهمن
كَر بویی (1)

كَر بویی (1)

با افزایش میزان رطوبت هوا، رطوبت موجود در بینی و مجاری تنفسی را نیز افزایش دهید تا از این طریق حس بویایی شما تقویت شود.

دكترعلی‌اصغر پیوندی

 

 

داشتن حس بویایی به شما كمك می‌كند تا حس چشایی بهتری داشته باشید، انسان‌ها با كمك این حس، نه تنها از بوی غذاهای مورد علاقه‌شان لذت می‌برند، بلكه زیبایی‌های نهفته در دل طبیعت را نیز بیشتر حس می‌كنند. آیا می‌دانستید كه بینی انسان‌ها توانایی تشخیص ده هزار نوع رایحه مختلف را دارد؟

تقویت حس بویایی

 به این حس بیشتر توجه كنید و آن را بیشتر به‌كار بگیرید.

 هر چه بیشتر از حواس خود استفاده كنید، بیشتر آنها را تقویت خواهید كرد. یاد بگیرید كه چگونه بوها را توصیف كنید. حتی می‌توانید چشمان خود را با پارچه ببندید و از دوست‌تان بخواهید چیزهایی را نزدیك شما بیاورد و شما از طریق بوها، پی به آنها ببرید.

 توجه كنید كه بوهای خاص چه حسی را در شما ایجاد می‌كنند؟

عصب‌هایی كه بوها را حس می‌كنند، به‌طور مستقیم به بخش عاطفی مغز متصل هستند. مثلاً بوی غذای فست‌فودی، بوی نان تازه و بوی شیرینی میل به خشونت را افزایش می‌دهد؛ بوی نعناع و دارچین باعث افزایش تمركز و كاهش عصبانیت و خشونت به هنگام رانندگی می‌شود، بوی لیمو و قهوه باعث شفافیت فكر و افزایش چشمگیر تمركز می‌شود و ...

از مواد غذایی كه ایجاد خلط زیاد می‌كنند، بپرهیزید

آیا تا به حال به این مسأله توجه كرده‌اید كه هنگام سرماخوردگی، حس بویایی شما بسیار كم توان می‌شود و حتی ممكن است برای چند روز از بین برود؟ تراكم خلط و یا خون در دیواره بینی كه پر از عصب‌های حساس به بو است، توانایی حس بویایی را كاهش می‌دهد. از خوردن غذاهایی كه مواد مخاطی را بیشتر می‌كنند، خودداری كنید، مثل شیر، پنیر، ماست و بستنی.

یك كانال از پشت گلو به سلول‌های حسی بینی مرتبط است كه اگر این كانال به هر دلیل مسدود شود، روی توانایی درك طعم غذاها تاثیر می‌گذارد.از انجام هر كاری كه به حس بویایی آسیب می‌رساند، خودداری كنید.برخی از روش‌های درمانی سرماخوردگی باعث می‌شوند حس بویایی خود را از دست بدهید سیگار كشیدن نیز روی حس بویایی اثر می‌گذارد.

تا می‌توانید از مصرف الكل بپرهیزید؛ زیرا با افزایش میزان الكل خون، حس بویایی آسیب می‌بیند. در برنامه غذایی خود "روی" بیشتری بگنجانید.آسیب دیدگی حس بویایی ( یا Hyposmia) معمولاً با كمبود "روی" در بدن همراه است. برای تقویت این حس، سعی كنید غذاهای حاوی روی را بیشتر بخورید، مثل عدس، تخم آفتابگردان. حتی می‌توانید از مكمل‌های مولتی ویتامین نیز استفاده كنید (مكمل‌هایی كه دست كم 7 میلی‌گرم روی به‌طور روزانه به بدن شما برسانند).

 ورزش كنید

پژوهش‌ها نشان می‌دهند كه حس بویایی ما بعد از ورزش كردن تیزتر می‌شود؛ بنابراین یكی دیگر از فواید ورزش كردن، تقویت حس بویایی است.

 از مرطوب‌كننده هوا استفاده كنید.

با افزایش میزان رطوبت هوا، رطوبت موجود در بینی و مجاری تنفسی را نیز افزایش دهید تا از این طریق حس بویایی شما تقویت شود.

 از چیزهای بدبو دوری كنید.

بوهای بد باعث كاهش توانایی بویایی افراد می‌شوند.

 وقتی كه می‌خواهید بوی چیزی را تشخیص دهید، سعی كنید به صورت كوتاه كوتاه بو بكشید.

بو كشیدن‌های بلند و طولانی در این زمینه كمكی نمی‌كنند. اگر توجه كنید، سگ‌ها، گربه‌ها و سایر حیوانات نیز كوتاه بو می‌كشند تا توانایی‌شان برای تشخیص بوها بیشتر شود. هنگام خرید غذا یا مواد غذایی خوشبوترین آنها و آن چیزی را كه بیشتر هوس می‌كنید، انتخاب كنید...

 

 

براي خواندن بخش دوم- كر بويي- اينجا كليك كنيد.

 

برچسب ها: حس بويايي چيست، كر بويي چيست، راه هاي تقويت حس بويايي، تاثير ورزش در حس بويايي، عصب هاي بويايي تعداد بازديد: 841 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز