Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 20:40

2
اسفند
جراحی پلاستیک بینی (1)

جراحی پلاستیک بینی (1)

در بینی هم واکنش‌های ناشی از برش‌ها و زخم‌های جراحی می‌تواند سبب چسبندگی سطوح مختلف بافت‌های پوشاننده بینی به یکدیگر شده و راه تنفسی را مسدود کند.

دکتر محسن نراقی

 

 

 

جراحی پلاستیك بینی هم مانند هر عمل جراحی دیگر می‌تواند با عوارضی همراه شود. درصورت دقت و مهارت جراح و رعایت نکات و دستورات توسط بیمار، احتمال این عوارض به ناچیزترین مقدار می‌رسد. شاید نگاهی سطحی به فهرست عوارض جراحی پلاستیک بینی، ترس زیادی در بیمار ایجاد کند، اما این ترس، از جنبه‌هایی مفید فایده خواهد بود.

نخست آنکه بیمار از عوارض طبیعی و کوتاه‌مدت جراحی پلاستیک بینی آگاه و از نظر روحی آماده رویارویی با آنها می‌شود. در ثانی، آگاهی از این عوارض و ترس ناشی از آن موجب می‌گردد که بیمار در انتخاب جراح دقت بیشتری به عمل آورد و در نتیجه به سهم خود از احتمال بروز آنها بکاهد.

آنچنان که پیش‌تر گفته شد، بسیاری از این عوارض، در صورت مهارت جراح قابل پیشگیری خواهد بود. با توجه به اهمیت موضوع در این شماره قصد داریم در رابطه با عوارض ناشی از عمل جراحی بینی و تأثیر آن در عملكرد بینی در بخش بالایی هرم بینی صحبت كنیم. امید است سودمند و مفید واقع شود.

عوارض تنفسی می‌تواننداز مشکلات مختلفی که در ادامه ذکر شده‌اند، منشا گیرند:

 چسبندگی‌های داخل بینی

ایجاد زخم در هر بافتی از بدن، موجب بروز واکنش‌هایی برای ترمیم زخم می‌شود. در بینی هم واکنش‌های ناشی از برش‌ها و زخم‌های جراحی می‌تواند سبب چسبندگی سطوح مختلف بافت‌های پوشاننده بینی به یکدیگر شده و راه تنفسی را مسدود کند. گاهی این چسبندگی آنچنان آزاردهنده است که بیمار را ناگزیر از تن دادن به جراحی دوباره جهت رفع آن می‌کند؛ هرچند که احتمال دارد درجاتی از آن، حتی پس از جراحی دوباره باقی بماند.

 باقی ماندن انحراف تیغه بینی

یکی از معضلات جراحی‌های پلاستیک بینی، وجود هم‌زمان انحراف تیغه بینی است. گاهی این انحراف‌ها از دید جراح مخفی می‌مانند و علائم خود را پس از عمل بروز می‌دهند. با معاینه دقیق تیغه داخل بینی پیش از عمل جراحی و اصلاح آن حین عمل زیبایی، می‌توان از این عارضه، حین عمل پیشگیری نمود.

جهت مشخص کردن انحراف‌های مخفی تیغه بینی لازم است جراح پیش از عمل، به کمک اندوسکوپ به معاینه کامل داخل بینی بپردازد و آزمون‌های تشخیصی راه هوایی بینی شامل آکوستیک راینومتری و راینومانومتری را انجام دهد.

در موارد زیادی، عدم انجام این معاینات اولیه و عدم تشخیص دقیق پیش از عمل، سبب می‌شود بیمار با وجود تحمل جراحی و عوارض معمول آن، پس از عمل دچار علائم انحراف تیغه بینی شود و ناچار از جراحی مجدد باشد. البته پس از اصلاح انحراف بینی در صورت نبود عارضه دیگر، معمولا علائم بهبود می‌یابد.

بزرگی شاخک‌های بینی

در برخی از بیماران دارای انحراف تیغه بینی، در سمت مخالف انحراف، شاخک تحتانی یا میانی رشدی بیش از اندازه دارد. بزرگی بیش از اندازه شاخک‌های بینی موجب تنگ شدن راه هوایی بینی می‌شود. هرچند در بسیاری از موارد، تشخیص دقیق بزرگی شاخک تحتانی، صرفاً با معاینه ساده پیش از عمل امکان‌پذیر است، کشف بزرگ بودن شاخکی که فقط در قسمت‌های پشتی و عمیق آن وجود دارد، نیاز به معاینه با اندوسکوپ دارد.

متأسفانه به دلایل مختلف، به این امر کمتر توجه می‌شود و در نتیجه پس از جراحی زیبایی، تنگ‌تر شدن راه هوایی خود را بیشتر نشان می‌دهد. البته امروزه می‌توان با بهره‌گیری از روش‌های نوین، بدون نیاز به جراحی و برش، تنها با تکنولوژی‌هایی از قبیل لیزرهای فیبری و رادیوفرکانس این ایراد را برطرف نمود...

 

 

برای خواندن بخش دوم- عوارض جراحی پلاستیک بینی- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: جراحی پلاستیك بینی، عوارض تنفسی، چسبندگی‌های داخل بینی، باقی ماندن انحراف تیغه بینی، عمل جراحی بيني، عوارض جراحی پلاستیک بینی، عوارض طبیعی بيني تعداد بازديد: 966 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز