Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 1 خرداد 1403 - 11:33

29
دی
روش‌خاموش كردن وزوز گوش (1)

روش‌خاموش كردن وزوز گوش (1)

نیاسین به كاهش وزوزگوش كمك می‌كند، اما در عین حال موجب برخی مشكلات پوستی می‌شود. مصرف «گاباپنتین» با دوز بالا نیز وزوز گوش را كاهش می‌دهد.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

چه چیزی باعث وزوز گوش می‌شود؟

وزوز گوش در گوش بیرونی، گوش میانی، گوش داخلی و یا گاهی در اثر برخی اختلالات در مغز رخ می‌دهد. بیشتر ما از وجود این صداها در بدن خود غافلیم؛ زیرا سر و صداهای خارجی آنها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند. مایع داخل گوش، عفونت گوش، بیماری استخوان‌های گوش میانی و یا پرده گوش باعث ایجاد وزوز گوش می‌شود.

یكی از شایع‌ترین علل وزوز گوش، آسیب‌دیدگی آخرین عصب شنوایی در گوش داخلی است. امروزه، یكی از عمده‌ترین علل وزوز گوش مربوط به آلودگی‌های صوتی و صداهای گوشخراش است كه در محیط وجود دارند. متأسفانه بیشتر مردم از آسیب‌‌های ناشی از صداهای بلند، بی‌اطلاعند. مصرف برخی داروها مثل آسپرین و برخی بیماری‌های گوش داخلی، مثل سندرم مِنیر نیز باعث ایجاد وزوز گوش می‌شود.

گاهی اوقات وزوز گوش با كاهش شنوایی، افزایش ضربان قلب و از دست رفتن تعادل بدن همراه است. همه كسانی كه دچار وزوز گوش می‌شوند و این مشكل مدتی با آنهاست، باید تست شنوایی بدهند تا میزان شنوایی‌شان اندازه‌گیری شود. سایر آزمایش‌ها مثل «ABR»، «سی‌تی‌اسكن» و یا «ام‌آر‌آی» اسكن، با توجه به صلاحدید پزشك انجام می‌شود. گاهی وجود برخی تومورها در گوش و عصب‌های آن باعث ایجاد وزوز گوش می‌شود كه این مسأله بسیار نادر است؛ ولی در اثر آن مشكلات جدی برای فرد به وجود می‌آید.

درمان

بعد از معاینه وقتی كه پزشك پی به علت وزوز گوش برد، داروی مؤثر را تجویز می‌كند. بعد از معاینه دقیق، در اغلب موارد، داروی خاصی تجویز نمی‌شود، زیرا خود به خود برطرف می‌گردد و نیاز به مصرف دارو نیست: برخی از متخصصان مصرف نیاسین را به بیماران خود توصیه می‌كنند.

نیاسین به كاهش وزوزگوش كمك می‌كند، اما در عین حال موجب برخی مشكلات پوستی می‌شود. مصرف «گاباپنتین» با دوز بالا نیز وزوز گوش را كاهش می‌دهد. داروی دیگری به نام «كامپرال» كه برای مداوای افرادی كه اعتیاد به نوشیدن الكل دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز در درمان وزوز گوش مؤثر است و تا 87 درصد آن را برطرف می‌كند.

برخی از روش‌های ساده درمان یا كاهش وزوز گوش:  كاهش مصرف كافئین، پرهیز از نمك و پرهیز از سیگار  مصرف مكمل روی، برخی از افرادی كه دچار وزوز گوش می‌شوند، با كاهش روی مواجهند.  ملاتونین نیز باعث كاهش وزوز گوش می‌شود؛ به خصوص در كسانی كه دچار اختلالات مربوط به خواب می‌باشند.

گیاهان موثر در رفع وزوز گوش

عصاره برگ درخت چهل سكه معمولاً به كاهش و درمان وزوزگوش كمك می‌كند. این عصاره همچنین برای درمان مشكلات مربوط به حافظه، تمركز، اغتشاش ذهنی و گیجی، افسردگی، نگرانی، سستی، سردرد و وزوزگوش مفید است. روغن‌های رزماری، روغن درخت سرو، روغن لیمو و روغن گل سرخ بصورت بخور و یا ماساژ سر نیز تأثیر زیادی در رفع وزوز گوش دارند.

اگر دچار عفونت گوش نیستید، اگر شی خارجی در گوش‌تان فرو نرفته است، اگر آسیب‌دیدگی گوش ندارید ولی همچنان وزوز گوش شما را‌ آزار می‌دهد، می‌توانید برخی روش‌های جدید دیگر را برای برطرف كردن آن به كار گیرید.

آیاوزوز گوش قابل پیشگیری است؟

هیچ‌گاه در گوش خود چیزی را فرو نبرید (مثلاً گوش پاك‌كن)؛ زیرا این كار جرم گوش را به سمت پرده گوش هل می‌دهد و ایجاد صدای اضافی داخل گوش می‌كند. برای محافظت از خودتان در برابر صداهای آزاردهنده و بلندی كه به وزوزگوش می‌انجامند:  در مواقع ضروری از گوش پوش استفاده كنید. 

از صداهای بلند و آزاردهنده دوری كنید.  فشار خون خود را كنترل نمایید.  میزان مصرف نمك را كاهش دهید.  از مصرف برخی محرك‌های عصبی مثل قهوه و نوشابه‌های كافئین‌‌دار بپرهیزید.  نگرانی‌ها و استرس‌های خود را كاهش دهید.  به هیچ‌وجه نگران وزوز گوش خود نباشید؛ زیرا نگرانی زیاد و تمركز روی این مسأله باعث می‌شود صداها به نظرتان بلندتر برسند و بیشتر اذیت شوید.  به اندازه كافی استراحت كرده و از خستگی زیاد جلوگیری كنید.  ورزش كنید.   سعی كنید محیط زندگی‌تان بسیار آرام با صداهای ملایم باشد.  از مصرف آسپرین و سایر محصولات آسپرین‌دار با دوز بالا، خودداری كنید.

وزوز گوش را می‌توان متوقف كرد. شما تنها نیستید. از هر 5 نفر، 1 نفر دچار وزوز گوش می‌شود، این اتفاق با درجه‌بندی‌های مختلف برای افراد زیادی پیش می‌آید.

 

 

براي خواندن بخش دوم- روش‌خاموش كردن وزوز گوش- اينجا كليك كنيد.

برچسب ها: درمان وزوز گوش، عوامل ايجاد وزوز گوش، گیاهان موثر در رفع وزوز گوش، آیاوزوز گوش قابل پیشگیری است، گياهان موثر در وزوز گوش تعداد بازديد: 3527 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز