Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 15:43

14
بهمن
آشنايي با مانیتور بالینی (2)

آشنايي با مانیتور بالینی (2)

هشداردهنده‌های دستگاه، به‌وسیله کلیدهای کنترل روی دستگاه تنظیم می‌‌‌‌شوند.

 

4- سنسورها‌: با توجه به اینکه سیستم ازچه ماژول‌هایی بهره‌ می‌برد، سنسورهای مختلفی برای انتقال اطلاعات حیاتی به دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرند.  چند مواردی که کاربرد بیشتری دارند به این شرح‌اند:

سنسور دما (اغلب از مقاومت‌های متغیر با دما استفاده می‌‌‌‌شود‌) کاف فشارسنج اتوماتیک، پروب ثبت‌ ECG‌، پروب پالس‌اکسی‌متر، سنسور قندخون.

5- ‌باطری‌:‌ اغلب دو نوع باطری در یک سیستم مانیتورینگ پیشرفته پیدا می‌شود‌: باطری‌ BACK UP‌: این باطری جهت حفظ اطلاعات اساسی سیستم‌ به‌کار می‌رود و ‌یک باطری ‌3 ولت کوچک است. باطری اصلی دستگاه‌: می‌‌‌‌تواند یکی از دو نوع زیر باشد‌: باطری نیکل کادنیوم  NI – CD‌،  باطری سرب و اسیدی‌‌SLA‌.

6-برد تغذیه‌: این برد وظیفه تبدیل ولتاژ برق شهری را به ولتاژ مورد نیاز دستگاه برعهده دارد و بسته به نوع دستگاه‌ از قسمت‌های مختلفی تشکیل می‌شود که عمده‌ترین آن‌ها به شرح زیر است‌‌:

سلکتور 110/220 V (‌فقط در بعضی از مدل‌ها‌)، فیوز محافظ ( فقط در بعضی از مدل‌ها‌)، مدارات ایزولاسیون، ترانس کاهنده یا اتوترانس کاهنده، مدارات یکسو کننده، مدارات تثبیت کننده، فن ( فقط در بعضی از مدل‌ها‌)، ورودی برق‌‌ DC (‌فقط در بعضی از مدل‌ها‌).

کاربری دستگاه‌

هشداردهنده‌های دستگاه، به‌وسیله کلیدهای کنترل روی دستگاه تنظیم می‌‌‌‌شوند. به کمک یکی از این کلیدها می‌توان آن‌ها را روشن یا خاموش کرد و در صورتی‌که زنگ خطر برای هدف خاصی فعال شده باشد، پس از بر‌طرف شدن، می‌توان آن را دوباره تنظیم کرد. راهنمای مختصر برای کار با دستگاه‌: برای کار با دستگاه و راه اندازی آن باید پروب‌های مربوط به پارامترهای مختلف علایم حیاتی، در کانکتورهای مربوطه محکم شوند؛ سپس الکترودها و پروب‌های دستگاه به بیمار وصل می‌‌‌‌شوند.

دستگاه توسط کاربر روشن شده و باید منتظر نمایش صفحه اصلی بعد از انجام تست داخلی(توسط دستگاه انجام می‌شود) بود. محدوده‌های آلارم باید چک و در صورت نیاز باید تنظیم شوند. در صورت نیاز می‌‌‌‌توان روشنایی نور دستگاه را با استفاده از کلیدهایی که برای این منظور در نظر گرفته شده‌اند،  تنظیم کرد و در صورت استفاده از امکانات شبکه سانترال، کابل شبکه را به کانکتور مربوطه متصل کرد.

از سالم و تمیزبودن پیچ‌ها، لیدها، الکترودها، درز بین الکترود و دسته آن و محکم‌بودن کانکتورها اطمینان حاصل شود. مانیتور‌های پزشکی، ضریب ایمنی بالایی دارند، به همین دلیل در این دستگاه‌ها، ضریب خطا زیاد مهم نیست یا عادی است. علاوه بر این، بعضی مانیتور‌هایی که در تماس با بیمار قرار می‌گیرند الکتریکی هستند. این دستگاه‌ها محدودیت زیادی در میدان ولتاژ و جریان مورد نیاز (زمانی که قسمتی از دستگاه دچار نقص یا مرطوب شده) دارند.

نگهداری دستگاه‌

در این نوع دستگاه، جابجایی بدون دقت می‌‌‌‌تواند خصوصیت‌های مداری را تغییر داده و به توان، ثبت و حساسیت دستگاه یا ایمنی آن صدمه وارد کند. مشکل‌های احتمالی در جابه‌جایی نادرست باعث آسیب رسیدن به چابگر سیستم تغذیه کاغذ، سیم‌ها و حتی دو شاخه برقی آن می‌‌‌‌شود. اگر به مدت طولانی از دستگاه استفاده نشود، باید فیوزی پشت دستگاه خارج شده و جهت استفاده مجدد، دستگاه به‌مدت حداقل 16 ساعت جهت شارژ کامل به برق AC متصل باشد.

خرید دستگاه

یكی از نكته‌های مهم در انتخاب مانیتور برای مراكز درمانی و بیمارستانی، توجه به بخش‌ مراقبت‌های ویژه و سایر بخش‌های با حساسیت بالاست. یك مانیتور اتاق عمل باید پارامترهای اصلی نظیر ‏ECG، ‏IBP، ‏NIBP، 2‏SPO‎، دمای بدن، برون ده قلبی و 2‏ETCO‎‏ را نمایش دهد. به عبارت دیگر، این پارامترها، حداقل مشخصه‌های لازم برای به كار‌گیری مانیتور در اینگونه بخش‌هاست. نكته مهم دیگر، استفاده از سیستم آشكارساز آریتمی‌‌‌ است كه قابلیت نمایش و هشدار را داشته باشد تا در شرایط حساس پرسنل را آگاه کند.‏

 

 

برای خواندن بخش اول- آشنايي با مانیتور بالینی - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: کاربری مانیتور بالینی، نحوه خرید مانیتور بالینی، نگهداری از مانیتور بالینی، قابلیت های دستگاه، هشدار دهنده های مانیتور بالینی تعداد بازديد: 687 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز