Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 12:40

20
بهمن
توموگرافی کامپیوتری در جایگاه تست غربالگری (1)

توموگرافی کامپیوتری در جایگاه تست غربالگری (1)

اگر وضعیتی مانند آنوریسم شریان آئورت شکمی (AAA) را در نظر بگیریم، غربالگری آن با اولتراسوند می‌تواند هزینه اثربخش باشد.

 تحریریه پزشك امروز

 پیش‌بینی برای دیگر بیماری‌ها

اگر FBCT، حساسیت و اختصاصیتی برابر 95 درصد برای تشخیص بدخیمی‌های دیگر داشته باشد و مثلا در یک فردی، تشخیص هپاتوسلولارکارسینوها بگذارد، در واقع این فرد با شانسی برابر 5 در 10 هزار دچار این بیماری شده و تشخیص گذاشته شده است. در واقع, در این میان بیش از 1800 گزارش مثبت کاذب به ازای هر گزارش مثبت واقعی از این سرطان به بیماران داده شده است. مشخص هم نیست که آیا واقعا پیامد بیماران نیز با این تشخیص زودهنگام بهتر می‌شود یا خیر.

پیش‌بینی دیگر شرایط

اگر وضعیتی مانند آنوریسم شریان آئورت شکمی (AAA) را در نظر بگیریم، غربالگری آن با اولتراسوند می‌تواند هزینه اثربخش باشد. هرچند سی‌تی‌اسکن شکمی، قدری از آن گران‌تر است، اما حداقل دقتی برابر آن در تشخیص AAA دارد. امروزه در مطالعات مختلف به این نتیجه رسیده‌اند که غربالگری این وضعیت حتی در جمعیت عمومی افراد سالمند، کاری مبتنی بر شواهد نیست و در جمعیت جوان‌تر و در معرض خطر کمتر هم مقرون به صرفه نمی‌باشد. حال اگر FBCT هم انجام شود و AAAهای تصادفی را تشخیص دهد، پیگیری‌های بعدی آن می‌تواند با اولتراسوند انجام شود تا هزینه اثربخشی آن معتدل گردد.

هزینه‌های غربالگری

تست‌های غربالگری‌، علاوه بر ایمن بودن باید به طور قابل قبولی، کم‌هزینه هم باشند. امروزه تصویربرداری از کل بدن در ایالات متحده هزینه‌ای بین 500 تا 1000 دلار دارد و شرکت‌های بیمه نیز آن را پوشش نمی‌دهند.

یک آنالیز هزینه اثربخشی که تنها هزینه‌های مستقیم (و نه غیرمستقیم) این روش تشخیصی را بررسی کرده، به این نتیجه رسیده که انجام تنها یک بار آن در سال در مردان 50 ساله، تنها با میانگینی برابر 6 روز به زندگی آنها اضافه می‌کند، اما هزینه‌ای معادل 151 هزار دلار در زندگی- سال به هزینه‌های آنها می‌افزاید؛ در حالی که تنها حد مرزی 50 هزار دلار در زندگی- سال، هزینه اثربخش محسوب می‌شود. اگر چه در این مطالعه 91 درصد افراد حداقل یک یافته مثبت داشتند، تنها 2 درصد آنها بیمار بودند و نتایج مثبت کاذب، مسوول 32 درصد کل هزینه‌ها بود.

خطرات غربالگری با FBCT

عوارض جانبی مرتبط با نتایج مثبت کاذب: نتایج مثبت کاذب در FBCT از یافته‌های مثبت حقیقی شایع‌تر است، بنابراین هر خطر پیش آمده برای بیماران در هر بررسی، نیاز به تایید تشخیص بیشتر دارد که با توجه به تعداد زیاد افراد، هزینه زیادی تحمیل می‌شود. به طور مثال اگر در FBCT فردی، ضایعه مشکوکی در ریه یافت شود، بیمار اقدامات تشخیصی بعدی را نیز باید تحمل کند (مانند بیوپسی سوزنی) یا تحت درمان‌های بیهوده (مانند لوبکتومی غیرضروری) قرار گیرد, اما مطالعات نشان داده‌اند نیمی از ندول‌های ریوی که تحت جراحی و درآوردن قرار می‌گیرند، خوش‌خیم هستند.

عوارض جانبی ناشی از نتایج مثبت حقیقی: هر فردی از یافته‌های حقیقی پیدا شده در FBCT می‌تواند بهره‌ای نبرد، به شرطی که راهی برای درمان بیماری و بهتر شدن پیامد نهایی بیماران وجود نداشته باشد. تشخیص‌های بی‌مورد: یکی از خطرات تصویربرداری از کل بدن، تشخیص‌های بی‌مورد است، یعنی تشخیص شرایطی که اگر در تست‌های غربالگری دیده نشوند، از نظر بالینی نیز هیچ‌گاه مشخص نخواهند شد و این موضوعی است که جمعیت عمومی از آن آگاه نیست...

 

برچسب ها: غربالگری، توموگرافی کامپیوتری، هپاتوسلولارکارسینوها، آنوریسم شریان آئورت شکمی، خطرات غربالگری با FBCT تعداد بازديد: 1192 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز