Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 21:13

28
بهمن
آشنایی با دستگاه فلوروسكوپی (1)

آشنایی با دستگاه فلوروسكوپی (1)

آشكارسازهای صفحه تخت در محدوده وسیعی به صورت خطی عمل می‌كنند در صورتی كه نسبت كنتراست در تشدیدكننده‌ها تا 35 به 1 نیز می‌رسد.

تحریریه پزشك امروز

 فلوروسكوپی روش تصویربرداری است كه اغلب توسط پزشك برای دستیابی به تصاویر زنده از ساختارهای داخلی بدن بیمار به وسیله یك فلوروسكوپ انجام می‌گیرد. در بررسی‌های مجرای معده‌ای- روده‌ای شامل تنقیه با باریم و جراحی ارتوپدی برای كاهش خستگی‌ها و جایگزاری‌های فلز در بدن، آنژیوگرافی پا، قلب و رگ‌های مغزی، كاشت لوله‌های وزنی تغذیه‌ای، جراحی ارولوژی و... كاربرد دارد.

با توجه به اینكه اشعه x یك پرتو یونیزان است و می‌تواند برای بیمار مضر باشد، تنها در صورت نیاز باید از این روش استفاده كرد. در حالی كه پزشك سعی در كاهش دوز جذب‌شده، توسط بیمار دارد، اما زمان طولانی این تست، به‌طور معمول دوز جذبی بالایی را به بیمار تحمیل می‌كند. پیشرفت‌های اخیر از جمله عكسبرداری دیجیتالی از تصاویر به‌دست آمده و استفاده از سیستم‌های آشكارساز صفحه تخت همچنان دوز تابش به بیمار را كاهش می‌دهند.

معرفی آشكارسازهای صفحه تخت شرایط جایگزینی تشدیدكننده‌های تصویر را فراهم كرد. این آشكارسازها حساسیت بیشتری به اشعه x دارند و در نتیجه توانایی كاهش دوز تابش به بیمار را دارا هستند. نسبت كنتراست در این آشكارسازها نسبت به تشدیدكننده‌های تصویر، بهتر شده است.

آشكارسازهای صفحه تخت در محدوده وسیعی به صورت خطی عمل می‌كنند در صورتی كه نسبت كنتراست در تشدیدكننده‌ها تا 35 به 1 نیز می‌رسد. رزولوشن فضایی آنها به‌طور تقریبی برابر است، گرچه در زمانی كه تشدیدكننده در حالت بزرگنمایی استفاده شود، كمی بهتر از صفحه تخت عمل می‌كند. آشكارسازهای صفحه تخت گران‌تر از تشدیدكننده‌های تصویرند، در نتیجه بیشتر برای تصویرهایی با سرعت بالا مثل تصویربرداری عروقی و كاتترگذاری قلبی استفاده می‌شوند.

ساختار فیزیكی- مكانیكی دستگاه

در ساده‌ترین مدل، فلوئوروسكوپ از یك منبع تولید اشعه x و یك صفحه ماده فلوروسانت تشكیل شده و بیمار در بین این دو قرار می‌گیرد.

تجهیزات فلوروسكوپی: ساده‌ترین دستگاه فلوروسكوپی دارای میز رادیوگرافی، صفحه تشدیدكننده در بالای میز و لوله‌ای است كه در زیر تخت قرار می‌گیرد. صفحه، حاوی سولفید كادمیم است كه روی ورقه نازك پوشش داده شده است و پایین صفحه محافظ پلاستیكی در وسط بیمار و صفحه شیشه‌ای سربی در طرف بیننده قرار گرفته است، این مجموعه، داخل قاب فلزی قرار می‌گیرد كه از صفحه محافظت و حركت تیوب زیرین را با آن هماهنگ می‌كند. روشنایی صفحه فلورسنت را می‌توان با افزایش جریان لوله، اضافه كرد.

تعویض‌كننده سریال (وسیله برای اسپات فیلم): این قسمت، كاست را به محلی كه آماده پرتودهی است می‌آورد. سیستم اینترلاك اطمینان می‌دهد تا زمانی كه لوله، زیر تخت از حالت اسكی به رادیوگرافی تبدیل نشود و نتواند پرتو تولید كند، اندازه و میزان پرتو، بسته به فاصله معین تا كانون، به‌طور اتوماتیك محدود می‌شود. به كمك سلكتور قالب، هر اندازه دلخواه از فیلم را می‌توان تحت تابش قرار داد یا توسط پوشش‌های سربی می‌توان در قسمت‌های مختلف یك فیلم پرتودهی‌های متعدد داشت؛ یعنی یك فیلم را می‌توان به دو چهار شش یا هشت قسمت كوچك تقسیم كرد.

تغییر از وضعیت فلوروسكوپی به رادیوگرافی

1-‌ ابتدا با فشار دادن كلید اسكپوژر، مدارها برای اكسپوژرها آماده می‌شوند.

2-‌ مدارات فلوروسكوپی از مدار خارج می‌شوند.

3-‌ مدارهای رادیوگرافی مورد نظر در مدار قرار می‌گیرند.

4-‌ كاست به محل اكسپوژر كشیده می‌شود.

5-‌ با ادامه فشار كلید اكسپوژر یا فشار مجدد كلید، اكسپوژر انجام می‌شود.

تایمر فلوروسكوپی

در اغلب بخش‌ها به مدار فلوروسكوپی، تایمری وصل است كه زمان فلوروسكوپی هر بیمار را نشان می‌دهد. كاربر مدت هر آزمایش را روی تایمر انتخاب می‌كند. در فلوروسكوپ‌های جدید، از یك تقویت‌كننده تصویر و یك دوربین ویدیویی ccd برای ثبت و نمایش تصاویر روی مانیتور استفاده می‌شود...

 

برچسب ها: آنژیوگرافی، رادیوگرافی، فلوروسكوپی، جراحی ارتوپدی، ساختار دستگاه فلوروسكوپي، فلوروسانت، سولفید كادمیم، تجهیزات فلوروسكوپی تعداد بازديد: 1463 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز