Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 21:59

11
خرداد
تپش قلب همیشه خبر از بروز بیماری نمی دهد

تپش قلب همیشه خبر از بروز بیماری نمی دهد

تپش قلب می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و همیشه خطرناک نیست اما بهتر است توسط پزشک بررسی شود

 تپش قلب می‌تواند موجب احساس ناخوشایند در ناحیه قفسه سینه شود که یکی از مهمترین دلایل آن اضطراب است.


 تپش قلب به این معنا است که ضربان قلب بیشتر از حدمعمول و نرمال باشد که این مشکل ممکن است هرچند وقت یکبار به واسطه اضطراب ایجاد شود، البته این اتفاق لزوما به معنای وجود مشکل در ساختار قلب نیست.

 علل تپش قلب شامل دو دسته عمده می باشد، دسته اول ناشی از اضطراب و مسائل روحی و دسته دوم بیماری‌های قلبی است که به طور کلی به آنها آریتمی‌ گفته می‌شود؛ یعنی ریتم قلب تند، کند یا نامنظم است.

 درد قفسه سینه، تنگی نفس، تب، سرگیجه، تعریق زیاد، بی‌حالی، غش و سردرد از علائم تپش قلب است که در صورت مشاهده این علائم باید توجه داشته باشیم که پشت این مشکل، چه بیماری زمینه‌ای وجود دارد. همچنین تشخیص اینکه آیا فرد به تپش قلب دچار شده یا مشکل مرتبط با بیماری‌های قلبی دیگر است فقط از طریق معاینه توسط پزشک متخصص مشخص می‌شود.

 تعداد نرمال ضربان قلب بین 60 تا 100 ضربه در دقیقه است  و تعداد ضربان پایین در حین استراحت وضعیت نرمال قلب و عروق را نشان می‌دهد.

 بیشتر بخوانید:

تپش قلب در بارداری

تپش قلب را جدی بگیرید

 

 

 

 

چه زمانی نگران تپش قلب شویم؟

تپش قلب ممکن است در هر سنی رخ دهد، اما به ندرت اتفاق می‌افتد و در صورتی که شاهد آن در چندین مرتبه باشیم، باید به پزشک مراجعه کرد.

 اغلب تپش قلب خطرناک و جدی نیست، گاهی فرد سابقه‌ای از این اتفاق نداشته و به صورت ناگهانی دچار آن می‌شود. بنابراین بهترین اقدام در این مواقع مراجعه به اورژانس است تا ضربان قلب را بررسی کنند و در صورت نیاز، اقدامات لازم را انجام دهند.

 افزایش ضربان قلب نمی‌تواند حتما نشانه‌ای برای حمله قلبی باشد چراکه ضربان قلب هر فرد می‌تواند در حین حمله قلبی افزایش یابد یا ثابت بماند.


بیشتربخوانید:

با این سه روش می‌توانید تپش قلبتان را کنترل کنید

 

 

 

پیشگیری از بروز تپش قلب

 کاهش استرس، کاهش مصرف چای، قهوه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا، داشتن خواب کافی، کاهش مصرف دخانیات، عدم مصرف موادمخدر، کاهش مصرف الکل، کنترل فشارخون و کلسترول بدن و تهیه رژیم غذایی سالم و مغذی می‌تواند به پیشگیری از تپش قلب کمک کند.

به طور معمول، تپش قلب ضرری برای فرد ندارد و بهبود می یابد، این مساله در برخی موارد می‌تواند نشانه ‌ای از شرایط مهم و تهدیدکننده حیات در قلب همچون بیهوشی، غش‌کردن، نارسایی قلبی و سکته قلبی باشد که علل با انجام آزمایشات تشخیصی بررسی می‌شود.

پزشکان به طور معمول تدوین یک برنامه درمانی و تغییر سبک زندگی را به‌عنوان یکی از راه‌های درمانی توصیه می‌کنند.

 اگر تپش قلب ناشی از مشکلات زمینه‌ای قلبی باشد، پزشک با توجه به میزان شدت آن می‌تواند ازروش ‌های دارودرمانی، جراحی قلب، پیوند قلب و ... استفاده کند.

 تشخیص علت تپش قلب به عنوان چالش جدی برای پزشک معالج به حساب می آید.

برچسب ها: اضطراب، تنگی نفس، حمله قلبی، تپش قلب تعداد بازديد: 270 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز