Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 10:30

15
اردیبهشت
تپش قلب را جدی بگیرید

تپش قلب را جدی بگیرید

یک متخصص قلب و عروق گفت: تپش قلب هم در هر زنان و هم مردان دیده می‌شود اما با توجه به اینکه بیماری‌هایی مانند کم خونی، اضطراب و پرکاری تیروئید در زنان شایع‌تر از مردان است تپش‌هایی که علت‌های غیرقلبی دارند در زنان بیشتر است...

یک متخصص قلب و عروق گفت: تپش قلب هم در هر زنان و هم مردان دیده می‌شود اما با توجه به اینکه بیماری‌هایی مانند کم خونی، اضطراب و پرکاری تیروئید در زنان شایع‌تر از مردان است تپش‌هایی که علت‌های غیرقلبی دارند در زنان بیشتر است.

 

دکتر محمدرضا سمیعی نسب در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه اصفهان، با بیان اینکه تپش قلب یک هشدار است و باید جدی گرفته شود، اظهار کرد: تپش قلب بیماری محسوب نمی‌شود بلکه نشانه یک بیماری است که ممکن است علت آن بیماری قلبی باشد.

 

وی با بیان اینکه علائم برخی بیماری‌های غیرقلبی ممکن است به صورت تپش قلب بروز یابد، افزود: گروه وسیعی از حالت‌ها و بیماری‌های مختلف می‌تواند در بروز تپش قلب نقش داشته باشد برای نمونه تپش قلب شایع‌ترین علامت اضطراب است.

 

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه در برخی موارد بیماری‌های تیروئید به صورت تپش قلب خود را نشان می‌دهد، خاطرنشان کرد: تپش قلب در افرادی که مبتلا به پرکاری یا کم کاری تیروئید و یا کم خونی هستند نیز وجود دارد.

 

سمیعی‌نسب گفت: معمولا افراد به علت تپش قلب به پزشک قلب مراجعه می‌کنند اما با گرفتن یک شرح حال ساده از بیمار می‌توان از ابتلا یا عدم ابتلای او به بیماری قلبی آگاه شد.

 

وی با بیان اینکه اولین سوال از بیماری که با نشانه تپش قلبی مراجعه کرده سابقه ابتلا به سایر بیماری‌های قلبی است، ادامه داد: تپش قلب در بیمارانی که سابقه ابتلا به تنگی عروق کرونر یا نارسایی قلبی دارند یک هشدار به حساب می‌آید و باید جدی گرفته شود.

 

این متخصص قلب و عروق اضافه کرد: توجه به شرح حال بیمار و نوع تپش قلب اهمیت بسزایی در تشخیص علت بروز تپش دارد برای مثال تپش‌هایی که به صورت ناگهانی شروع و تمام می‌شود معمولا منشا قلبی دارند.

 

سمیعی نسب تصریح کرد: معمولا در تپش‌هایی که به دلیل بیماری قلبی اتفاق فتاده می‌افتد بیمار زمان دقیق آغاز و پایان تپش را می‌داند در حالی که اگر تپش قلب به علت کم خونی، پرکاری تیروئید و اضطراب باشد بیمار در طول روز تپش قلب دارد امام زمان دقیقی برای آن ذکر نمی‌کند.

 

وی با اشاره به اینکه توجه به علائمی که همراه با تپش قلب ایجاد می‌شود می‌تواند به روند درمان بیماری کمک کند، خاطرنشان کرد: اگر تپش قلب منجر به سرگیجه و تنگی نفس شود احتمال ابتلا به بیمار قلبی وجود دارد و باید جدی گرفته شود.

 

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: شکایت بیماران از تپش قلب بیماری شایعی است و حدود 20 درصد افرادی که به کلینیک‌های سرپایی مراجعه می‌کنند از تپش قلب شکایت دارند و تپش یکی از بیماری‌های شایع قلبی است.

 

سمیعی نسب با تاکید بر اینکه تپش قلب در تمام موارد نشانه بیماری‌های بدخیم نیست و ممکن است به دلیل اضطراب یا کم خونی ایجاد شده باشد، ادامه داد: درمان این بیماری‌ها موجب برطرف شدن تپش قلب می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: تپش قلب در هر دو جنس مشاهده شده است اما با توجه به اینکه بیماری‌هایی مانند کم خونی، اضطراب و پرکاری تیروئید در زنان شایع‌تر از مردان است تپش‌هایی که علت‌های غیرقلبی دارند در زنان بیشتر دیده می‌شود.

 

این متخصص قلب و عروق با اشاره به اینکه تپش قلب همراه با درد قفسه سینه می‌تواند نشانه ابتلا به تنگی عروق کرونر باشد، ادامه داد: در اغلب بیمارانی که با نشانه تپش قلب به پزشک مراجعه می‌کنند درمان قطعی است.

 

سمیعی نسب تصریح کرد: در برخی موارد تپش قلب مادرزادی است و در این بیماران به دلیل مشکل ساختاری در سیستم‌های هدایتی قلب حملات تپش قلب ناگهانی اتفاق می‌افتد و زندگی بیمار را با اختلال رو به رو می‌کند.

 

وی با اشاره به اینکه از طریق روش‌های تشخیصی مانند مطالعه الکتروفیزیولوژی می‌توان سیستم هدایتی قلب را بررسی کرد، گفت: با استفاده از این روش راه‌های هدایتی اضافه قابل تشخیص است و در اکثر موارد پزشکان می‌توانند با امواج رادیو فرکانسی مسیرهای هدایتی را بسوزانند و تپش‌های سریع قلب بیمار درمان قطعی یابد.

تعداد بازديد: 485 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز