Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 16:08

18
تیر
روش های طبیعی برای کاهش فشار خون بالا

روش های طبیعی برای کاهش فشار خون بالا

فشار خون بالا یکی از بیماری‌های خطرناکی است که نباید ساده از کنار آن گذشت. شاید فکر کنید که این بیماری با دارو قابل کنترل باشد، اما راه بهتر و ساده‌تر این است که از راه‌های طبیعی برای درمان آن استفاده کنید.

 طبق مطالعات، ۷درصد از افرادی که سکته قلبی را تجربه می‌کنند، فشار خون بالایی دارند. از این رو فشار خون بالا یکی از بیماری‌های خطرناکی است که نباید ساده از کنار آن گذشت. شاید فکر کنید که این بیماری با دارو قابل کنترل باشد، اما راه بهتر و ساده ترش این است که از راه‌های طبیعی برای درمان آن استفاده کنید. برای دانستن روش‌های طبیعی کاهش فشار خون، در ادامه مطلب همراه مان باشید.

با این روش‌های طبیعی فشار خونتان را کاهش دهید

شکلات تلخ بخورید

یکی از راه‌های کاهش فشار خون، خوردن شکلات تلخ است. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۱ در دانشگاه هاروارد انجام شد ثابت کرد که خوردن تکه‌ای از شکلات تلخ به صورت روزانه می‌تواند فشار خون را پایین بیاورد.  اگرچه شکلات تلخ خواص زیادی دارد، اما نباید در مصرف آن زیاده‎روی کنید. این ماده دارای آنتی اکسیدان طبیعی بوده، اما از طرف دیگر حاوی چربی و کربوهیدرات‌ها نیز می‌باشد که در صورت افراط در مصرف آن، برایتان مضر خواهد بود.

وزنتان را کنترل کند

تحقیقات نشان داده، افرادی که اضافه‎وزن دارند، اگر بتوانند ۲.۵ تا ۴.۵ کیلو از وزن خود را کم کنند، فشار خونشان نیز کاهش خواهد یافت. در واقع کنترل وزن بدن یکی از بهترین توصیه‌هایی است که پزشکان به افرادی که فشار خون بالایی دارند، می‌کنند.

گردو بخورید

اگر شما با فشار خون بالا دست و پنجه نرم می‌کنید، گردو می‌تواند درمانتان باشد. یکی از مقاله‌هایی که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد ثابت کرد، افرادی که گردو به رژیم غذایی‎شان اضافه می‌کنند، فشار خون پایین‎تری نسبت به آن‌هایی که این ماده مغذی را مصرف نمی‌کنند، دارند. البته هنوز ثابت نشده که گردو از طریق اسید‌های چرب خود این تاثیر را روی بدن دارد یا از مواد مغذی دیگر اما در هر صورت در درمان فشار خود موثر است.

با این روش‌های طبیعی فشار خونتان را کاهش دهید

چای بنوشید

هیچ چیز پس از ساعت‌ها کار خستگی آدم را با نوشیدن یک فنجان چای برطرف نمی‌کند. چای نه تنها استرس بدن را کاهش می‌دهد بلکه فشار خون را نیز کنترل می‌کند. مهم نیست که چه نوع چایی مصرف می‌کنید، چای هیبیسکوس، سبز یا چای سیاه، به طور کلی، چای به دلیل آنتی‎اکسیدان‌هایی که دارد، فشار خون شما را کنترل می‌کند.

خوابتان را کنترل کنید

آیا شما جزو آن دسته از افرادی هستید که خواب کافی ندارید؟ علت بی خوابی شما هر چه باشد، از خرو پف همسرتان گرفته تا اختلال خواب، باید هر چه سریع‌تر درمان شود، زیرا فشار خون بالا را به همراه خواهد داشت. ارتباط مستقیمی میان فشار خون بالا و بی‎خوابی وجود دارد. از این رو، اگر شما فشار خون بالایی دارید، سعی کنید که خواب کافی، ۸ ساعت در طول روز، داشته باشید.

رژیم مدیترانه‌ای را دنبال کنید

رژیم مدیترانه‌ای یکی از بهترین رژیم‌ها برای افرادی است که فشار خون بالایی دارند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۹ ثابت کرده افرادی که ۱۲ ماه رژیم مدیترانه‌ای را دنبال کرده‎اند، فشار خونشان به مقدار قابل توجهی کاهش یافت. این رژیم علاوه بر کاهش وزن، در پیشگیری از حملات قلبی، سکته، دیابت نوع ۲ و مرگ‌های ناگهانی نیز موثر است.

چرت بعدازظهر را از یاد نبرید

شاید فکر کنید که چرت بعد از ظهر تنها انرژی تازه‌ای به شما می‌دهد، در حالی که مطالعات نشان داده فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را نیز کاهش می‌دهد. فشار خون سیستولیک، فشار ناشی از خونی است که از طریق شریان‌ها جریان دارد. این فشار خون ثابت نیست، بلکه پویا و دائمی است و آنچه که قلب در یک لحظه انجام می‌دهد را نشان می‌دهد. فشار خون دیاستولیک نیز فشارى است که خون از درون شریان‌ها در بین هر ضربان قلب تخلیه مى ‌شود، یعنی زمانی که قلب به طور فعال خون را به داخل شریان‌ها منتقل نمی‌کند؛ بنابراین برای سلامتی قلبتان هم که شده، چرت کوتاهی در طول روز بزنید.

با این روش‌های طبیعی فشار خونتان را کاهش دهید

ورزش کنید

کافی است نیم ساعت زودتر از خواب بیدار شوید تا بتوانید روزتان را با ورزش آغاز کنید. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۹ انجام شده، ثابت کرده مردان و زنانی که قبل از شروع کار، ورزش یا حداقل ۳۰ دقیقه پیاده روی می‌کنند، فشار خون پایین‎تری نسبت به دیگران دارند.

غذا‌های سرشار از پتاسیم بخورید

معمولا به افرادی که فشار خون بالایی دارند، مواد غذایی حاوی پتاسیم پیشنهاد می‌شود. محققان تاثیر پتاسیم سیترات و کلرید پتاسیم را روی افرادی که بیماری فشار خون دارند، امتحان کردند و دریافتند که این مواد می‌توانند فشار خون را تا مقدار زیادی پایین بیاورند؛ بنابراین بهتر است که از این پس مواد حاوی پتاسیم مانند موز، اسفناج، سیب‎زمینی، آب‎پرتقال، ماست و لوبیا قرمز را به رژیم‎غذایی خود بیافزایید.

ویتامین سی خود را کنترل کنید

اگر بخواهید فشار خون خود را بدون دارو و به طور طبیعی پایین بیاورید، باید ویتامین سی خود را کنترل کنید. تحقیقات نشان داده که مصرف ۵۰۰ میلی‎گرم از ویتامین سی در طول روز که معادل ۶ فنجان آب پرتقال است، می‌تواند فشار خون را تا مقدار زیادی پایین بیاورد.

غذاهایتان را تند کنید

هر چه تندی غذای شما بیشتر باشد، برای فشار خونتان نیز بهتر است. طبق تحقیقات، مصرف بلند مدت کپسایسین، که عامل طعم تند فلفل است، منجر به کاهش فشار خون می‌شود.

با این روش‌های طبیعی فشار خونتان را کاهش دهید

هندوانه بخورید

کمتر کسی است که هندوانه را دوست نداشته باشد. این میوه تابستانی می‌تواند در کاهش فشار خون موثر باشد. پس از مطالعه‌ای که به مدت ۱۲ هفته به طول انجامید، ثابت شد افرادی که هنداونه مصرف می‌کنند، نه تنها فشار خون، بلکه استرس و تپش قلبشان نیز کاهش یافته است. شما هم اگر فشار خون بالایی دارید، با مصرف این میوه می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید.

به آهنگ‌های آرام گوش دهید

اگر می‌خواهید فشار خون تان را پایین بیاورید، باید دور موسیقی‎هایی چون راک یا متال را خط بکشید. طبق مطالعات، اگر شما هفته‌ای ۳ بار و هر بار به مدت ۱۲ دقیقه به آهنگ‌های آرام گوش دهید، فشار خون تان تا میزان زیادی کاهش می‌یابد.

 

منبع:برترینها

بیشتر بخوانید:

پایین آوردن فشار خون بالا با روش های ساده

با این مواد غذایی فشار خون خود را سریع پایین بیاورید

برچسب ها: رژیم غذایی، هندوانه، کاهش وزن، فشار خون بالا تعداد بازديد: 607 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز