Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - 06:48

28
شهریور
تشخیص تنگی دریچه تریكوسپید (2)

تشخیص تنگی دریچه تریكوسپید (2)

بخش دوم- در سمع قلب رامبل دیاستولیك و OS شنیده می‌شود و فاصله صدای دوم با OS نسبتا زیاد بوده است كه این تنگی متوسط میترال را مشخص می‌كند. آسیت Tens با این تنگی میترال متوسط توجیه نمی‌شود.

 

بحث دوم

نارسایی تریكوسپید، معمولا نارسایی تریكوسپید فونكسیونل است كه در اثر درگیری قلب چپ ایجاد می‌شود و معمولا در اینگونه نارسایی‌ها، به مرور زمان در اثر نارسایی قلب چپ، نارسایی در قلب راست نیز ایجاد می‌شود كه علت آن خرابی فونكسیون دریچه تریكوسپید است.

معمولا برای اینكه دریچه تریكوسپید خراب شود دو عامل باید در بطن راست اتفاق بیافتد كه آن افزایش حجم و افزایش فشار است. كه هر دو باید با هم وجود داشته باشد و به تنهایی هر كدام قادر به ایجاد نارسایی نمی‌باشند.

به عنوان مثال در ASD بیشترین حجم بطن راست وجود دارد در حالی كه نارسایی تریكوسپید به وجود نمی‌آید و یا در تنگی شریان پولمونر، بیشترین فشار در بطن راست وجود دارد اما نارسایی تریكوسپید به وجود نمی‌آید. اما در تنگی میترال، بیماری قلبی ریوی مزمن، و نارسایی قلب چپ، هر دو عامل وجود دارد و در نتیجه نارسایی تریكوسپید می‌تواند اتفاق بیافتد.

یافته‌های كلینیكی

كاهش برون‌ده قلبی در TS ایجاد خستگی و احساس ناراحتی به علت هپاتومگالی می‌نماید. تورم شكم و ادم آنازاك نیز از شكایات دیگر بیمار است. این شكایات ثانویه به فشار وریدی سیستمیك است كه در ارتباط با میزان دیس‌پنه می‌باشد. برخی از بیماران از ناراحتی فلوتری در گردن شاكی هستند كه ایجاد امواج بزرگ در موج ورید ژوگولر می‌نماید اما شكایت از ضایعه دریچه، هموپتیزی، تنگی نفس پاروكسیمال شبانه و ادم حاد ریوی وجود ندارد.

به طور یقین نبود شكایت احتقان ریوی در یك بیمار با MS آشكار باید احتمال TS را القاء نماید. از طرف دیگر اتساع و بالا آمدن بطن راست، همراهی سوفل‌های میترال و آئورت، سوفل Holosystolic با حداكثر شدت و در لبه تحتانی چپ استرنوم كه با دم تشدید می‌یابد، ادم محیطی و آسیت و ضربان كبدی از علائم دیگر فیزیكی است.

یافته‌های كلیدی رادیولوژیكی در TS، كاردیومگالی قابل توجه با بزرگی دهلیز راست (برجستگی لبه راست قلب) كه به سمت یك SVC و ورید آزیكوس پیش می‌رود اما شریان پولمونر متسع نیست. تغییرات عروقی در ریه‌ها كه مشخصه بیماری دریچه میترال هستند ممكن است ماسكه گردد.

آنژیوگرافی به دنبال تزریق مواد رنگی به دهلیز راست و فیلم گرفتن در 30 درجه طرف راست قدامی مایل برای روشن ساختن دریچه تریكوسپید مفید است. ضخیم شدن و كاهش حركت لت‌ها، یك جت از میان سوراخ تنگ شده و ضخیم شدن دیواره دهلیز راست یافته‌های كاراكتریستیك است.در اكوكاردیوگرام، هر چند حركت دریچه تریكوسپید نرمال شبیه به دریچه میترال نرمال است تغییرات اكوكاردیوگرام در TS  شبیه به تغییرات قابل مشاهده در MS است.

در كلسیفیكاسیون و ضخیم شدن دریچه تریكوسپید اغلب منجر به اكوهای متعدد غیرارگانیزه می‌شود. اكوكاردیوگرافی دو بعدی در تشخیص TS مفیدتر است كه به طور مشخص، گنبدی شدن لت‌ها و ضخیم شدن و تنگی سایر لت‌ها و نیز كاهش جداشدن لبه‌های لت‌ها را نشان می‌دهد.

 

برچسب ها: آنژیوگرافی، نارسایی قلب، نارسایی تریكوسپید، تریكوسپید، بیماری قلبی ریوی، هپاتومگالی تعداد بازديد: 693 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز