Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 01:26

22
فروردین
قلب؛‌ زیر فشار (2)

قلب؛‌ زیر فشار (2)

ترك سیگار مهم‌ترین راه كاهش بروز سكته‌های مغزی و حمله قلبی است. حتی در افرادی كه قبلا میزان فراوان سیگار می‌كشیدند، صرف‌نظر از مدت زمان و میزان مصرف، با ترك آن، احتمال بروز حمله قلبی به نصف می‌رسد.

 

همین میزان برای تری‌گلیسیرید در این افراد نیز قابل قبول است. پایین نگهداشتن میزان كلسترول، به خصوص كلسترول بد (LDL) احتمال بروز بیماری‌های قلبی- عروقی را كاهش می‌دهد. افرادی كه كلسترول خون بالایی دارند، باید عادت‌های غذایی خود را با اجتناب از مصرف غذاهای چرب و سایر مواد غذایی كه حاوی مقادیر بالایی كلسترول هستند (گوشت قرمز، مواد لبنی پر چرب و ...)، تغییر دهند.

رژیم غذایی به تنهایی فقط میزان اندكی از چربی خون را كاهش می‌دهد و برای كاهش كلسترول بالا نیاز به مصرف داروهای مخصوص وجود دارد. اگرچه این داروها بسیار موثرند، اما می‌توانند سبب بروز یكسری عوارض جانبی در بیمار شوند و یا با سایر داروهای بیماری‌های كلیوی، تداخل دارویی ایجاد كنند؛ به همین علت پزشكان به طور مرتب بیمار را تحت نظر می‌گیرند.

تری‌گلیسیرید نیز نوعی چربی است كه به صورت طبیعی در خون یافت می‌شود. زمانی كه سطح آن به طور غیرطبیعی افزایش یابد، می‌تواند عامل خطری در بروز سختی عروق باشد. كاهش مقدار مصرفی قند رژیم غذایی ممكن است در كاهش سطح تری‌گلیسیرید تاثیر داشته باشد. داروهایی نیز برای این منظور وجود دارند.

مصرف دخانیات از خطرناك‌ترین عوامل سختی سرخرگ‌هاست. دخانیات باعث كاهش سطح كلسترول خوب (HDL)، افزایش فشار خون، كاهش میزان اكسیژن در جریان خون و ایجاد لخته در رگ‌های خونی كوچك قلب و مغز می‌شود. مصرف سیگار (دخانیات) می‌تواند باعث حمله قلبی و مرگ ناگهانی شود؛ به خصوص در بیمارانی كه سابقه مشكلات قلبی- عروقی دارند.

از طرف دیگر باعث تشدید بیماری كلیوی می‌گردد. ترك سیگار مهم‌ترین راه كاهش بروز سكته‌های مغزی و حمله قلبی است. حتی در افرادی كه قبلا میزان فراوان سیگار می‌كشیدند، صرف‌نظر از مدت زمان و میزان مصرف، با ترك آن، احتمال بروز حمله قلبی به نصف می‌رسد.

دیابت شیرین یا همان دیابت قندی نیز یك عامل بسیار موثر در سختی سرخرگ‌هاست. دیابت باعث انسداد عروق كوچك در كلیه‌ها، قلب، مغز و چشم‌ها می‌شود. این بیماری همچنین شایع‌ترین عامل در ایجاد نارسایی كلیوی می‌باشد؛ بنابراین افزایش میزان قندخون با نقصان در عملكرد كلیه‌ها، حمله‌های قلبی، سكته مغزی و نابینایی همراه است.

دیابت در افراد بالغ اغلب موجب افزایش وزن می‌شود و با كاهش وزن براساس یك رژیم غذایی بسیار دقیق و ورزش، می‌توان احتمال بروز بیماری‌های قلبی را كاهش داد و بدین وسیله دیابت را نیز كنترل كرد. جهت دستیابی به بهترین راه برای كنترل قند خون، ممكن است بیماران دیابتی نیاز به مصرف داروهای خوراكی و یا تزریق انسولین داشته باشند.

لازم به ذكر مهم است كه بعضی از داروهای ضددیابت برای بیماران كلیوی مناسب نیست؛ زیرا این داروها منجر به تجمع اسید در جریان خون می‌شوند. پزشكانی كه با بیماران كلیوی سر و كار دارند، از تجویز این‌گونه داروها اجتناب می‌كنند. هموسیستئین (نوعی اسیدآمینه كه در پروتئین یافت می‌شود)، به طور طبیعی در جریان خون وجود دارد.

سطح این اسیدآمینه در بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن كلیوی بالا رفته و منجر به سختی سرخرگ‌ها می‌شود. سطح خونی هموسیستئین را می‌توان با مصرف دوزهای بالایی از اسید فولیك و سایر ویتامین‌های B كاهش داد. اما هنوز پزشكان كاملا به این مساله كه مصرف ویتامین‌های ذكرشده احتمال حمله‌های قلبی و سكته‌های مغزی را كاهش می‌دهند، اطمینان ندارند. 

بیماران مبتلا به مشكلات كلیوی به طور جدی در معرض خطر سختی سرخرگ‌ها و در نتیجه حمله‌های قلبی، نارسایی قلبی و سكته‌های مغزی قرار دارند. عوامل مختلفی در این امر دخیل هستند. به نكات زیر برای پیشگیری از بروز اترواسكلروز (سختی سرخرگ‌ها) توجه كنید. به نظر می‌رسد شیوه‌های پیشگیری زیر در بیماران كلیوی بسیار موثر باشد:

1- كنترل فشار خون 2- ترك مصرف دخانیات 3- كاهش كلسترول و تری‌گلیسیرید 4- كاهش وزن 5- رژیم غذایی مناسب  6- ورزش

 

برچسب ها: حمله قلبی، تری‌گلیسیرید، دیابت قندی، كلسترول خون، بیماری‌های قلبی- عروقی، سكته‌های مغزی، دیابت شیرین تعداد بازديد: 689 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز