Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 21:30

18
بهمن
دشمن قلب

دشمن قلب

وجود چربی‌های ترانس بالا در مواد غذایی، یعنی افزایش كلسترول خون، مسدود شدن سرخرگ‌ها و حمله قلبی! برای اینكه مانع آسیب‌رسانی كلسترول به قلب شوید، باید بین كلسترول مفید و كلسترول مضر تعادل ایجاد كنید.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

سیگار

به محض اینكه سیگاری آتش می‌زنید، شروع به تولید گاز اكسیدكربن می‌كنید. این گاز تعادل اكسیژنی را كه روی گلبول‌های قرمز حركت می‌كند، برهم زده و امكان انتقال آن را محدود‌تر می‌سازد. از این گذشته، نیكوتین و تركیبات شیمیایی دیگر موجود در آن، فشار خون را بالا می‌برند. به این ترتیب رگ‌های خونی تنگ‌تر و ضربان قلب تندتر می‌شود و خون كه غلیظ‌تر شده است، به راحتی لخته می‌گردد.

تركیبات دیگر دود توتون به جداره رگ‌ها آسیب می‌رساند؛ به طوری كه رسوبات كلسترول و مواد دیگر در آنها انباشته می‌شود. هر چقدر شدت این آسیب‌ها بیشتر باشد، احتمال لخته شدن خون بیشتر می‌شود و انسدادهای حاصل از لخته شدن خون مانع رسیدن خون به قلب شده و در نتیجه شخص سیگاری دچار حمله قلبی می‌شود. بنابراین با هر سیگاری كه می‌كشید، آسیب جدی به قلب‌تان می‌زنید. سیگار را ترك كنید تا گنجینه سلامتی‌تان در امان باشد.

كلسترول

وجود چربی‌های ترانس بالا در مواد غذایی، یعنی افزایش كلسترول خون، مسدود شدن سرخرگ‌ها و حمله قلبی! برای اینكه مانع آسیب‌رسانی كلسترول به قلب شوید، باید بین كلسترول مفید و كلسترول مضر تعادل ایجاد كنید. بنابراین توصیه می‌كنیم با مصرف ماهی‌های چرب، روغن زیتون، گردو و انجام حركات ورزشی مرتب، میزان كلسترول مفید خون‌تان را بالا ببرید.

فشار خون بالا

فشار خون زمانی بالا می‌رود كه سرخرگ‌های كوچك سفت و مانع گردش خون منظم شوند. وقتی فشار در سرخرگ‌ها افزایش می‌یابد، به جداره رگ‌ها صدمه زده و آنها را مستعد تشكیل رسوبات می‌كند. این فشار بالا قلب را ضعیف كرده و به آن آسیب می‌رساند. توصیه می‌كنیم هر چند وقت یك‌بار فشار خون‌تان را اندازه بگیرید و مراقب سلامتی‌تان باشید!

اضافه‌وزن

وقتی بشقاب بشقاب سیب‌زمینی سرخ‌كرده، پف فیل و شیرینی‌جات خامه‌ای نوش‌جان می‌كنید یا نوشیدنی‌های قندی می‌‌خورید، باید با وزن متعادل نیز خداحافظی كنید. داشتن چربی‌های انباشته و شكمی بزرگ برای سلامتی بدن خطرناك است؛ زیرا این بافت‌های چربی به جای تولید انرژی مورد نیاز بدن، به صورت اسیدهای چرب وارد خون شده و باعث انسداد سرخرگ‌ها می‌شوند و كبد آنها را به كلسترول مضر تبدیل می‌كند.

برای داشتن وزنی ایده‌آل و پیشگیری از این قبیل مشكلات، تغذیه سالمی داشته باشید، ورزش كنید و خود را از استرس دور نگه‌دارید.

سندرم متابولیك

این سندرم كه ناشناخته و در حین حال بسیار شایع است، به عوامل مخرب گوناگونی مربوط می‌شود كه میزان بالای انسولین خون یكی از آنهاست. افرادی كه به این سندرم مبتلا هستند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی، حملات قلبی، دیابت نوع‌ 2 سرطان و نازایی (خانم‌ها) قرار دارند. پزشكان توصیه می‌كنند كه این افراد وزن خود را كاهش و فعالیت‌های جسمی خود را افزایش دهند. آنها برای كاهش میزان بالای كلسترول داروهایی از قبیل استاتین (Statine) و همچنین داروهایی برای فشار خون بالا تجویز می‌كنند.

التهاب مزمن 

التهاب مزمن زمانی به وجود می‌آید كه ساز و كار دفاعی سیستم ایمنی بدن فعال می‌شود و همچنان فعال باقی می‌ماند. این نوع التهاب در واقع واكنش ایمنی در برابر عوامل بیماری‌زایی از قبیل چاقی مفرط، پیری، بی‌تحركی، بهداشت ضعیف، عفونت‌های جزئی و استرس است. التهاب مزمن به تشكیل رسوبات در داخل رگ‌ها كمك می‌كند و به این ترتیب به قلب آسیب می‌رساند. بنابراین برای حفظ سلامتی خود از كلسترول مضر، بی‌تحركی و چربی‌های ترانس بپرهیزید!

 

برچسب ها: فشار خون بالا، کلسترول بالا، علل بیماری های قلبی، سیگار و قلب، اضافه وزن و قلب، سندرم متابولیک تعداد بازديد: 819 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز