Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 12:15

24
اسفند
سرطان‌های خانوادگی (2)

سرطان‌های خانوادگی (2)

تست‌های مولکولی درزمینه سرطان برای کمک به تشخیص، پیش‌آگهی و درمان بیماران سرطانی راه‌اندازی شده است .

 

در صورت معیوب بودن این ژن‌ها، مانند آنچه در سرطان پستان ارثی اتفاق می‌افتد، تغییرات ترمیم نشده و به‌تدریج زیاد می‌گردند تا اینکه منجر به شكل‌گیری تومور می‌گردند. نکته بسیار مهم در افراد مستعد سرطان این است که آنها باید نسبت به دیگر افراد عادی اقدامات پیشگیری سخت‌گیرانه‌تری به‌عمل آورند.

تهیه کاریوتایپ

در قسمت خون برای تمام بیمارانی که شرایط لازم برای این تست دارند، انجام می‌گردد، مثل سقط مکرر، ابهام جنسیت، ناباروری در خانم‌ها (آمنوره اولیه وثانویه و یا IVF  Fail  ) و همچنین ناباروری در آقایان (سندرم کلین فیلترویا ابرمرد و یا IVF Fail   وداشتن اسپرم آبنرمال).

انواع عقب‌ماندگی‌های ذهنی، به‌خصوص سندرم دان تریزومی 18و13کاریوتایپ با روش Banding  G-وHR)) High resolution   نیز انجام گردیده و دقت بالایی دارد. همچنین در بخش ژنتیک، کاریوتایپ مغزاستخوان جهت انواع لوسمی‌ها (سرطان خون) انجام می‌گردد.

قسمت مولکولی بخش ژنتیک

1- تست‌های مولکولی درزمینه سرطان برای کمک به تشخیص، پیش‌آگهی و درمان بیماران سرطانی راه‌اندازی شده است .این تست‌ها در مواردی که علائم بیماری سرطانی مبهم یا طبقه‌بندی بیماران براساس علائم بالینی مشکل باشد، (مانند برخی بیماران مبتلا لوسمی حاد) انجام می‌گردد.

پیشگیری

 1- معمولا 10 سال زودتر از جوان‌ترین فرد مبتلا بررسی‌های دوره‌ای را شروع کنند.

2- از آنجا که استرس نقش مهمی در افزایش خطر ابتلا به سرطان دارد،  اکیدا از استرس دوری نمایند. اگر کار و یا محیط پرتنش دارند، باید آن را تغییر داده و اصطلاحا فرد دیگری شوند.

3- مصرف سیگار و الکل هرچند در دیگر افراد جامعه نیز جزء رفتارهای پرخطر به شمار می‌آید، ولی در این افراد خطر آن چندین برابر افزایش می‌یابد.

4- تغذیه باید توام با آشتی با طبیعت باشد؛ به این معنا که از غذاهای «Fast Food» که کیفیت پایینی دارند؛ مانند پیتزا و همبرگر تا حد امکان کمتر استفاده كرد و بیشتر از سبزیجات ومواد غذایی سالم بهره برد. 

5- دست كم روزی نیم ساعت ورزش اکیدا توصیه می‌گردد.

6- ترکیباتی که خطر افزایش بیماری را بالا می‌برند، باید بسیار محدود و با نظارت پزشک متخصص و با در نظر گرفتن عوارض آن مورد استفاده قرار گیرند، (مانند ستفاده از هورمون‌های استروژنی در افراد با سابقه خانوادگی سرطان پستان)

7- در برخی موارد نیاز به اقدامات تهاجمی وجود دارد (مانند برداشتن معده در برخی افراد حاوی ژن مربوط به بیماری سرطان معده)  لازم به ذکر است که این‌گونه افراد به دلیل افزایش خطر سرطان می‌بایست با علم به اینکه استفاده از عوامل خطر احتمال ابتلا را افزایش می‌دهد، از خطرات دوری گزینند.

همیشه این نکته قابل تامل است که با تشخیص سریع و بموقع سرطان، بیمار می‌تواند عمر طبیعی داشته باشد. امید است با آگاهی آحاد جامعه و غربالگری و شناسایی بموقع افراد در خطر، از بار روانی و اقتصادی این بیماری بر روی خانواده و جامعه كاسته شود.

پزشكی انستیتو كانسر

 با بیش از 40 سال سابقه آماده ارائه خدمات مختلف در زمینه ژنتیک پزشکی می‌باشد. این خدمات عبارتند از : 1- مشاوره ژنتیک 2- سیتو ژنتیک خون ومغز استخوان 3- انواع آزمایشات مولکولی 4- آزمایشات سیتوژنتیک مولکولی

مشاوره ژنتیک برای ازدواج‌های فامیلی  و افرادی که دارای بیماری ژنتیکی می‌باشند وقصد ازدواج با غریبه یا فامیل را دارند، انجام می‌گردد. همچنین برای افرادی که پدریا مادر بیمار دارند و می‌خواهند ازآینده خود با خبر شوند .

اخیرا در بخش ژنتیك بخش مشاوره ژنتیک سرطان نیز جهت بیمارانی که در خانواده سرطان‌ وارثی، مثل کانسر پستان یا تخمدان و غیره دارند، راه‌اندازی شده است. این مشاوره در دوجلسه جهت اغلب بیماران انجام می‌گردد. یک جلسه ویزیت ورسم شجره نامه وجلسه دوم، جهت جوابدهی بیماران.

همچنین بیمارانی که برای ازدواج مراجعه کرده‌اند، پیگیری و همه آنها در سه‌ماهه سوم بارداری جهت تست‌های سه‌گانه و چهارگانه و سونوگرافی‌های مربوطه و بررسی سلامت جنین مراجعه کرده و در صورت بروز مشکل راهنمائی می‌شوند.

توضیحات

ژن: واحد وراثتی که اطلاعات مربوط به تولید پروتئین را در اختیار سلول قرار می‌دهد و با فرایند رونویسی از آن سلول می‌تواند پروتئین ایجاد کند. هرگونه تغییری در کد‌های نوکلئوتیدی یک ژن می‌تواند باعث تغییر در پروتئین شود.

کروموزوم: مجموعه‌ای از ژن‌ها ساختمانی به نام کروموزوم را تشکیل می‌دهند. اگر ژن‌ها را به‌عنوان برنامه‌های نرم‌افزاری در نظر بگیریم، کروموزوم مانند یک لوح فشرده، حاوی چندین برنامه نرم‌افزاری است.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- سرطان‌های خانوادگی- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: سرطان معده، سرطان پستان ارثی، کاریوتایپ، سندرم کلین فیلترویا، سندرم دان تریزومی، کاریوتایپ مغزاستخوان، درمان بیماران سرطانی، لوسمی حاد، کروموزوم تعداد بازديد: 767 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز