Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 06:46

28
دی
اشتباه‌های رايج پيرامون سرطان سينه (2)

اشتباه‌های رايج پيرامون سرطان سينه (2)

ماموگرافی بهترین راه برای تشخیص اولیه سرطان سینه است؛ به همین دلیل به زنان بالای 40 سال توصیه می‌شود هر سال یك‌بار ماموگرافی كنند.

توصیه‌های انجمن کنسر و انستیتو مطالعات کنسر امریکا:

دریافت روزانه 5 واحد و بیشتر میوه‌ها و سبزیجات متنوع. توصیه متخصصین تغذیه بر روی تنوع دریافت است به‌این دلیل که هر رنگی دلالت بر یک ماده مفید و آنتی اکسیدان قوی (از بین برنده رادیکال آزاد، سموم و مواد سرطانی) دارد. توصیه کاربردی: رنگین کمانی از میوه و سبزی‌ها (زرد، نارنجی، قرمز، سبز، بنفش) را در برنامه غذایی فرد گنجانده شود.  

کاهش دریافت چربی. به 20-25 درصد کالری دریافتی روزانه محدود شود. برای شروع غذاهایی با چربی بالا (مثل غذاهای سرخ شده، فست فود‌ها و ... ) را حذف شود. به جای کره، خامه، مارگارین، روغن جامد، روغن حیوانی از روغن‌های مایع (زیتون، کلزا، سویا، آفتابگردان، کنجد) و مغزها استفاده شود. در مورد مواد لبنی نیز از نوع کم چرب انتخاب و مصرف شود. 

مصرف ماهی‌های چرب به عنوان منابع خوب امگا 3.  امگا 3 اثرات ضد سرطانی و ضد التهابی در بدن دارد در عین حال که سیستم‌ایمنی بدن را تقویت می‌کند. (ماهی‌های چرب: سالمون، تون، شاه ماهی، آزاد)

دریافت روزانه 3 واحد و بیشتر غلات کامل و سبوسدار. غلات کامل محتوی فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی بالاتری نسبت به غلات تصفیه شده دارند. به عنوان مثال 1 واحد نان کامل 2 تا 3 گرم سبوس دارد.

محدودیت مصرف گوشت قرمز. گوشت قرمز به خاطر محتوی بالای اسید چرب اشباع وکلسترول بهتر است محدود شود. در عوض از ماکیان و ماهی استفاده شود. مصرف سویا و حبوبات به عنوان پروتئین گیاهی فراموش نشود.

محصولات خوشبوكننده (دئودورانت‌ها) و ضدعرق‌ موجب سرطان سینه می‌شوند:

برخی افراد می‌گویند كه ضدعرق‌ها و دئودورانت‌ها از عرق كردن بدن جلوگیری كرده و اجازه دفع سموم بدن را نمی‌دهند؛ به همین دلیل با انباشته شدن در گره‌های لنفاوی موجب ایجاد سرطان سینه می‌شوند. اما طبق تحقیقاتی كه چندی پیش توسط گروهی از دانشمندان به عمل آمد، هیچ رابطه‌ای بین مصرف محصولات آرایشی ضدعرق و ابتلا به سرطان سینه وجود ندارد.

برخی دیگر از مطالعات و تحقیقات نشان ‌دادند كه آلومینیوم و پارابن موجود در محصولات ضدعرق نیز موجب سرطان سینه می‌شوند؛ اما بعد از مدتی ثابت شد كه این مواد نیز ایجاد سرطان سینه نمی‌كنند. استفاده از سینه‌بند نیز درصد ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد.

زنان جوان دچار سرطان سینه نمی‌شوند:

با پذیرفتن این واقعیت كه این بیماری در میان زنان پنجاه سال به بالا بیشتر رواج دارد، باید اذعان داشت كه هر كس در هر سن و سالی ممكن است به سرطان سینه مبتلا شود. در واقع، 25 درصد از زنانی كه دچار این بیماری می‌شوند، كمتر از پنجاه سال دارند، ولی شدت بیماری بیشتر بوده و میزان مرگ و میر نیز در میان آنها بیشتر است. زنان جوان‌تر سینه‌هایی با چگالی بیشتر دارند و همین مساله تشخیص توده سرطانی را دشوار می‌كند؛ بنابراین به تمام زنان بالای 20 سال توصیه می‌شود كه خودشان در منزل سینه‌های‌شان را آزمایش و هر سه سال یكبار نیز برای معاینه به پزشك مراجعه كنند و در سن 40 سالگی نیز از ماموگرافی استفاده نمایند.

در صورتی كه در میان افراد خانواده‌تان سابقه این بیماری وجود دارد، با پزشك خود در مورد MRI سینه صحبت كنید. زنان جوانی كه دچار سرطان سینه می‌شوند، بیشتر از زنان مسن مستعد جهش و تغییر ناگهانی ژن‌های 2 و 1 BRCA هستند و MRI در تشخیص این تغییرات ژنی 77 درصد موفق عمل می‌كند؛ در حالی كه ماموگرافی تا 36 درصد آن را نشان می‌دهد.

 نوشیدن آب از ظروف و بطری‌های پلاستیكی می‌تواند باعث سرطان سینه شود:

براساس برخی پژوهش‌ها، دی‌اكسین (گروهی از مواد شیمیایی سمی) می‌تواند برخی مشكلات، از جمله سرطان سینه را ایجاد كنند. پلاستیك‌ها حاوی دی‌اكسین نمی‌باشند و اشعه‌های نورخورشید نیز آنقدر قوی نیستند كه بتوانند این مواد سمی را به وجود آورند. بیشتر بطری‌های تولیدشده از پلی‌اتیلن ساخته می‌شوند و علاوه بر آن ترفتالیت (PET) نیز در آنها وجود دارد كه هیچ ضرری ندارد. طبق برخی پژوهش‌ها، گرما می‌تواند بیزفنول تولید كند و این ماده نوعی اثر استروژنیك روی حیوانات دارد و احتمالا خطر سرطان سینه را نیز افزایش می‌دهد. بنابراین توصیه می‌شود از ظروف پلاستیكی كه برچسب BPA دارند، آب ننوشید.

من در ماموگرافی هیچ مشكلی نداشته‌ام، پس هیچ‌وقت نباید نگران سرطان سینه باشم:

ماموگرافی بهترین راه برای تشخیص اولیه سرطان سینه است؛ به همین دلیل به زنان بالای 40 سال توصیه می‌شود هر سال یك‌بار ماموگرافی كنند. اما در 20 درصد موارد، سرطان سینه بدون هیچ علامتی بروز كرده و ماموگرافی نیز كمكی به تشخیص آن نمی‌كند، فقط تا 16 درصد می‌تواند خطر مرگ را در اثر ابتلا به سرطان سینه كاهش دهد. برای آنكه سالم بمانید، حتما خودتان دست به كار شوید و سینه‌های‌تان را آزمایش كنید و به هر تغییر كوچكی در سینه‌های‌تان (چه با دیدن و چه لمس‌كردن) توجه نمایید.

سرطان سینه قابل پیشگیری است

با آنكه همه می‌دانند چاقی و كم‌تحركی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به سرطان سینه هستند، علت اصلی بروز این بیماری همچنان ناشناخته است و پیشگیری و مهار آن به تحقیقات و اطلاعات بیشتری نیاز دارد.  عوامل خطرساز كه زمینه بروز سرطان سینه را فراهم می‌كنند (یائسگی، چاقی، مصرف زیاد الكل و كم‌تحركی) با علت حقیقی و اصلی بروز آن فرق دارند و فقط موجب رشد و پیشرفت آن می‌شوند. برای زنانی كه بیشتر در معرض خطر هستند، مصرف دارویی به نام تاموكسیفن توصیه می‌شود. این دارو خطر بیماری را حتی تا 90 درصد نیز كاهش می‌دهد.

 

برای خواندن بخش اول - اشتباه‌های رايج پيرامون سرطان سينه - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: سرطان سینه، درمان سرطان سینه، جلوگیری از سرطان سینه، ماموگرافی، تشخیص سرطان سینه تعداد بازديد: 855 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز