Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 13:47

23
دی
خاكریز تغذیه در برابر سرطان (بخش دوم)

خاكریز تغذیه در برابر سرطان (بخش دوم)

بررسی‌های اپیدمیولوژیك زیادی ارتباط بین مصرف گوشت قرمز (گاو، گوسفند و...) نیز گوشت‌های فرآوری شده مثل (هات داگ، كالباس، ژامبون و...) را نشان داده‌اند.

 

سبزیجات و میوه‌‌ها

 سبزیجات حاوی مواد متعددی هستند كه می‌توانند در جلوگیری از سرطان مفید باشند. مصرف بیشتر سبزیجات و میوه‌‌ها خطر ابتلا به سرطان ریه، مری، معده و روده بزرگ و ركتوم را كاهش می‌دهد. مصرف سبزیجات و میوه‌جات به‌واسطه جایگزین شدن با مصرف غذاهای پر كالری می‌تواند از افزایش وزن كه عامل خطری برای سرطان است، جلوگیری كند.

طبیعی است این خاصیت به واسطه مصرف این گروه غذایی همراه با افزودنی‌های پركالری مثل سس‌های پر انرژی یا سرخ كردن با روغن به میزان زیاد حاصل نخواهد شد. تلاش‌هایی انجام شده است تا بعضی مواد غذایی خاص موجود در گیاهان و میوه‌جات استخراج گردد. مصرف میوه و سبزی دست كم پنج وعده در روز توصیه می‌شود.

گوشت قرمز و فرآوری شده

بررسی‌های اپیدمیولوژیك زیادی ارتباط بین مصرف گوشت قرمز (گاو، گوسفند و...) نیز گوشت‌های فرآوری شده مثل (هات داگ، كالباس، ژامبون و...) را نشان داده‌اند و احتمال افزایش خطر سرطان روده بزرگ و ركتوم و پروستات با این تركیبات غذایی تایید شده است.

گوشت حاوی تركیبات متعددی است كه خطر سرطان را بالا می‌برد و موتاژن‌ها و كارسینوژن‌ها از جمله آمین‌های هتروسیكلیك و هیدروكربن‌های آروماتیك چندحلقه‌ای با پختن گوشت در حرارت‌های بالا ایجاد می‌شوند «هِم» موجود در گوشت قرمز ممكن است باعث تولید رادیكال‌های آزاد در كولون شود كه باعث تخریب «DNA» می‌شود تركیباتی كه برای فرآوری گوشت مورد استفاده قرار می‌گیرند (نتریت‌ها، نتراتید و نمك‌ها) باعث تشكیل نیتروز آمیت‌ها می‌شوند كه خود باعث تخریب (DNA) می‌گردند علاوه بر این، ممكن است تركیبات چربی گوشت در افزایش خطر موثر باشند.

به‌طور مثال غذاهای چرب باعث افزایش غلظت ثانویه اسیدهای صفراوی و سایر تركیبات در مدفوع می‌شوند كه ممكن است كارسینوژن باشند. البته باید گفت گوشت منبع خوبی برای تامین پروتئین باكیفیت است و می‌تواند بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز را تامین كند.

توصیه‌های فعلی، محدود كردن مصرف گوشت‌های فرآوری شده و گوشت‌های قرمز است. به این منظور از گوشت بدون چربی و در ابعاد كوچك‌تر استفاده كنید.

 غلات كامل

مانند گندم، برنج، جو و غذاهای حاصل از آنها بخش مهمی‌از رژیم غذایی سالم را تشكیل می‌دهند. مصرف این گروه غذایی به‌طور كامل مثلا مصرف گندم با سبوس آن نوعی غذای كم انرژی را تامین می‌كند كه در ایجاد تعادل وزن موثر است.

علاوه بر آن، تركیبات كامل این گروه غذایی، مثل گندم سبوس‌دار نسبت به انواع بدون سبوس آن دارای فیبر، ویتامین، و مواد معدنی بیشتری هستند؛ زیرا به نظر می‌رسد فواید مصرف این نوع غذاها از مصرف سایر مواد غذایی موجود در آنها علاوه بر فیبر حاصل می‌گردد. لذا توصیه می‌شود به‌جای تركیبات جایگزین حاوی فیبر، به تنهایی از این گروه غذایی بصورت كامل همراه با سبوس حاوی فیبر استفاده شود.

مصرف الكل

مصرف نوشیدنی‌های حاوی الكل نقش ثابت شده ای در ایجاد سرطان دهان، حنجره، مری و كبد دارد. بسیاری از بررسی‌ها تاثیر الكل را در بروز سرطان پستان و احتمالا روده بزرگ و ركتوم مطرح كرده‌اند.

مشکلات بیماران

انستیتو کانسر، آخرین امید و ملجآ بیماران سرطانی است که اغلب با اوضاع بسیار نامناسب اقتصادی از سراسر ایران به این مرکز ارجاع داده می‌شوند. فکر بیماری دشوار سرطان، دست و پنجه نرم کردن با درد ودرمان‌های غیر متعارف از یک سو و جبران هزینه‌های گزاف دارو و درمان که به خانواده تحمیل می‌گردد، میل و امید به زندگانی را در آنها از بین خواهد برد.

برای بیماران سرطانی، مشکل اصلی، تامین داروست. بیمارستان تا چند سال گذشته، داروهای مورد نیاز را برای بیماران تامین می‌كرد، اما اکنون، امکان عرضه برخی داروها ازطریق بیمارستان نیست. این موضوع به ویژه برای بیماران بدون همراه که عمدتا از شهرستان‌های مختلف مراجعه می‌کنند، مشکل بزرگی است. جنبه‌های روحی و روانی در درمان بیماری‌ها، اهمیت بالایی دارد.

متاسفانه برخی از بیماران پس از ابتلا به سرطان، با بی‌مهری نزدیکان (ترک همسرو فرزندان) روبه‌رو می‌شوند و کمبود‌های مالی نیز بر مصائب می‌افزاید. محبت به این بیماران آرامش و امید فراوانی برای آنها به ارمغان می‌آورد. در صورتی که خیرین گرامی با مراجعه به این مرکز، ما را در خدمتگزاری بیشتر به این هموطنان نیازمند یاری نمایند، بخش بزرگی از مشکلات بیماران مرتفع می‌گردد و واحد مددکاری این مرکز همت‌اش را در حل مشکلات بیماران افزون‌تر كرده و با روحیه و دلگرمی بیشتری به کار خود ادامه خواهد داد.

 

 

براي خواندن بخش اول- خاكریز تغذیه در برابر سرطان - اينجا كليك كنيد.

 

برچسب ها: مشکلات بیماران سرطاني، تاثير غلات كامل در سرطان، مصرف الكل و سرطان، سبزیجات و میوه‌‌ها، غلات كامل در سرطان تعداد بازديد: 576 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز