Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 12:18

22
دی
دانستنی‌های سرطان پوست (بخش دوم)

دانستنی‌های سرطان پوست (بخش دوم)

مواد مغذی در برنامه غذایی افراد می‌تواند روند پیشرفت بیماری‌های مزمن از جمله سرطان را كاهش دهد یا به آن سرعت بخشد.

 

انواع سرطان پوست

بسته به اینكه كدام سلول از انواع سلول‌های پوست دچار سرطان شده باشند، سرطان‌های پوست به سه گروه تقسیم می‌شوند:

1- تومور سلول‌های بازال(پایه): شایع‌ترین سرطان پوست است كه رشد كندی دارد و به ندرت در بدن پخش می‌شود. این تومور به صورت غده‌های سفت، آشكار، كوچك و كمرنگ است كه به تدریج بزرگ می‌شود. در محل غده‌ها زخم‌هایی به وجود می‌آید كه ممكن است خونریزی كند، دیر بسته شود و سپس بهبود یابد و این چرخه می‌تواند بارها تكرار شود. برای پیشگیری از انتقال به سایر بافت‌ها، بهتر است تومورهای سلول‌های بازال برداشته شود.

2- تومور سلول‌های سنگفرشی: نسبت به سرطان سلول‌های بازال، رشد این تومورها سریع‌تر است و در صورت عدم درمان، در بدن انتشار می‌یابند. سلول‌های سنگفرشی لایه میانی اپیدرم هستند كه در اثر تابش نور خورشید آسیب می‌بینند. علائم به صورت نقاط قرمز یا صورتی رنگ و به صورت پوسته پوسته (فلس مانند) دیده می‌شود. درمركز این نواحی قرمز رنگ، زخم‌های باز ایجاد می‌شود كه ظاهر زگیل‌مانند دارند و به تدریج بزرگ‌تر می‌شوند و احتمال خونریزی از آنها وجود دارد.

خارج كردن این نواحی قبل از انتشار به سایر نقاط بدن ضروری است. 95 درصد تومورهای سلول‌های بازال و سنگفرشی قابل درمان است. سن متوسط برای تشخیص این دو نوع سرطان پوست حدود 50 سالگی می‌باشد؛ هر چند به‌طوركلی سرطان پوست در افراد جوان هم شیوع دارد.

3-‌ ملانوما: خطرناك‌ترین و مرگ‌آورترین نوع سرطان پوست است كه در ملانویست‌ها به وجود
می‌آید و به‌ سرعت گسترش می‌یابد و در صورت عدم درمان به كبد، ریه‌ها و سایر ارگان‌های حیاتی بدن متاستاز می‌دهد. این نوع‌سرطان رایج‌ترین سرطان برای زنان 25- 29 ساله و دومین‌سرطان رایج در زنان 30-34 ساله است و نسبت به ‌سایر سرطان‌ها افزایش سریع‌تری دارد.

بیش از 50 درصد از موارد ابتلا به ملانوما درحدود سن 50 سالگی رخ می‌دهد. البته ملانوما در هر سنی می‌تواند رخ دهد. كودكان و نوجوانانی كه ‌در سنین نوجوانی دچار آفتاب‌سوختگی شده‌اند، بیشتر در معرض ابتلا به ملانوما هستند.

درمان
 انتخاب نوع درمان به میزان وسعت ناحیه مبتلا و محل بروز سرطان بستگی دارد. به طور كلی چهار روش برای درمان وجود دارد:  1- انجام جراحی برای برداشت نقاط سرطانی 2- از بین بردن سلول‌های سرطانی با استفاده از گرما 3- فریزكردن سلول‌های سرطانی تا جایی كه این سلول‌هاحیات خود را از دست بدهند 4- رادیوتراپی
 بهترین راه درمان برای ملانوما انجام جراحی است. ملانوما معمولا بزرگ‌تر و عمیق‌تر از سایر انواع سرطان پوست است و برای اطمینان بیشتر باید ناحیه بیشتری از اطراف تومور برداشته شود.

اگرسرطان به غدد لنفاوی نیز انتشار یافته باشد، برای پیشگیری از متاستاز به سایر نقاط بدن، غدد لنفاوی نیز باید برداشته شود. علاوه بر جراحی، رادیوتراپی، شیمی‌درمانی و یا درمان بیولوژیك نیز ضرورت دارد. پس از درمان و برداشت تومور، انجام بررسی‌های دوره ای برای اطمینان از بهبود لازم است، پوست باید در برابر نور خورشید محافظت شود و سلامت آن هر 6-8 هفته یكبار مورد آزمایش قرار گیرد.

هرچه تشخیص سریع‌تر انجام شود، چون سرطان هنوز به سلول‌های زیرین و داخلی پوست انتشار پیدا نكرده است، درمان بهتر نتیجه می‌دهد. 99 درصد افرادی كه دچار سرطان سلول‌های بازال یا سنگفرشی شده‌اند و بیماری آنها زود تشخیص داده شده است، به بهبودی كامل می‌رسند.

پیشگیری

اشعه خورشید در ساعت 10 صبح تا 3 بعدازظهر بسیار قوی است و در این زمان باید از قرار گرفتن در معرض آن اجتناب كرد. افرادی كه اجبارا در زیر آفتاب قرار می‌گیرند، باید از لوسیون‌های محافظتی در برابرآفتاب استفاده كنند. ضدآفتاب باید به مقداركافی مصرف شود تا سطح پوست را كامل و تا حد ممكن بپوشاند. استفاده از دستكش وكلاه‌هایی كه پوست صورت را كامل بپوشاند، اهمیت دارد. اشعه خورشید در آب هم می‌تواند نفوذ كند؛ پس هنگام شنا نیز باید از ضدآفتاب استفاده نمود. والدین باید كودكان خود را در برابر نور شدید آفتاب مراقبت كنند.

 نقش تغذیه دركنترل سرطان پوست

 برای كاهش خطر ابتلا به سرطان پوست بهتراست به توصیه‌های تغذیه‌ای زیر توجه داشته باشید:  غذاهای متنوع مصرف كنید؛ به خصوص غذاهای سرشار از سبزی، میوه و غلات سبوس‌دار   چربی غذا باید در حد متعادل باشد، مصرف اسیدهای چرب اشباع وكلسترول كنترل شود و منابع خوب اسیدهای چرب امگا -3 در رژیم غذایی وجود داشته باشد. (انواع ماهی تن، خال مخالی، سالمون، ساردین، روغن كانولاوگردو و...)

 شكر و نمك در حد متوسط مصرف شود.  مصرف غذاهای آماده، نمك سودشده، دودی‌شده و غذاهای حاوی مواد نگهدارنده  افرادی كه غذاهای پرچرب و سرشار از چربی اشباع و ترانس مصرف می‌كنند، پنج برابر بیشتر از افراد با مصرف متعادل چربی دچار سرطان می‌شوند   مواد غذایی طبیعی ضد سرطان شامل: میوه‌ها یا سبزی‌های سبزتیره، زرد، نارنجی، انگورقرمز، خانواده كلم، گوجه‌فرنگی، مركبات، روغن‌های كانولا و زیتون، سیر، حبوبات، غلات كامل و ماهی می‌باشد.

 نقش تغذیه در پیشگیری از سرطان پوست

مواد مغذی در برنامه غذایی افراد می‌تواند روند پیشرفت بیماری‌های مزمن از جمله سرطان را كاهش دهد یا به آن سرعت بخشد. امروزه یك‌سوم سرطان‌ها بارژیم غذایی درطول زمان ارتباط دارند و مواد غذایی در جلوگیری از بروز انواع سرطان‌ها موثرند. به عنوان مثال، موادغذایی حاوی آنتی‌اكسیدان می‌توانند به پیشگیری از سرطان كمك كنند (از جمله چای سبز). همچنین اسیدهای چرب امگا -3 یك عامل محافظتی ویژه برای پیشگیری از سرطان پوست هستند. ملانوما می‌تواند در اثر دریافت كم منابع ویتامین B6 ، كاروتنوئیدها و ایزوفلانوئیدها (پـروتــئین سـویا) ایـجـاد شـود.
 

 

براي خواندن بخش اول- دانستنی‌های سرطان پوست- اينجا كليك كنيد.

برچسب ها: انواع سرطان پوست، راه هاي درمان سرطان پوست، پیشگیری از سرطان پوست، نقش تغذیه دركنترل سرطان پوست، نقش تغذیه در پیشگیری از سرطان پوست تعداد بازديد: 771 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز