Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 13:20

14
مهر
پرسـش‌های متداول پيرامون سـرطان خون

پرسـش‌های متداول پيرامون سـرطان خون

در اینجا برخی از سوالات متداول كه مطرح و توسط سركار خانم دكتر فاطمه خمسی،‌ متخصص خون و انكولوژی پاسخ داده شده است، روشنگر برخی از ابهامات در زمینه سرطان خون است.

سرطان خون دارای یك سری علائم است كه در نتیجه برخی آزمایشات ساده خون قابل ردیابی است، در اینجا برخی از سوالات متداول كه مطرح و توسط سركار خانم دكتر فاطمه خمسی ،‌ متخصص خون و انكولوژی پاسخ داده شده است ، روشنگر برخی از ابهامات در زمینه سرطان خون است.

 

علائم هشدار دهنده سرطان خون (لوسمی) چیست؟

م.حسین یاورپور

 ضعف، بی حالی، رنگ پریدگی، احساس سنگینی در شکم، تعریق، درد استخوانی، کاهش وزن ظرف یک ماه اخیر، خونریزی های زیر جلد و عفونت های کنترل نشده و مکرر می تواند از علائم بروز سرطان باشد.

 

چند هفته پیش در پی بروز دانه های سرخ رنگ روی نقاطی از بدنم به پزشک مراجعه کردم و سپس از انجام یک سری آزمایش متوجه افت پلاکت در خونم شدم که در حال حاضر 23  هزار است می‌خواستم بدانم که آیا ممکن است که من سرطان خون داشته باشیم؟ 

س. ابراهیمی

با بررسی نبود کم خونی در آزمایشات نداشتن کاهش وزن، بزرگ نشدن طحال، ضعیف نبودن و نرمال بودن آزمایشات سرولوژی و آزمایشات دیگر احتمال وجود سرطان نیست.  

 

اگر تعداد گلبول سفید فقط 20 واحد از حد نرمالش بیشتر باشد جزو این سرطان هستند یا اصلا سرطان اطلاق نمی شود؟

م. رستمی

در حدود 50 درصد از سرطان های خون میزان گلبول های سفید خون بالا نمی رود اما اگر به صورت مختصر افزایش یافته باشد خیر سرطان محسوب نمی شود. 

 

کسانی که مبتلا به سرطان خون هستند می توانند ازدواج کنند و صاحب فرزند شوند؟ برای پیوند مغز استخوان چه چیزهایی مهم و چه آزمایشی باید بدهیم که متوجه شویم دچار سرطان خون هستیم؟ 

ح. سعیدی

اگر بیماری کنترل شود ازدواج امکان پذیر است ولی بچه دار شدن به تاثیر داروها و تشخیص پزشک بستگی دارد.

تست HLA برای پیوند مغز استخوان لازم است که توسط پزشک معالج صورت می‌گیرد.

 

پدر من بر اثر سرطان خون فوت کرد چقدر امکان دارد که فرزندان هم این بیماری را بگیرند؟

ف. جعفری

نقش ارث در بروز سرطان خون بسیار کم رنگ است و احتمال آن خیلی ضعیف است.

 

آیا کم خونی بدون جراحت و افت پلاکت از علائم اصلی سرطان خون است؟

ب . حسینی

در سرطان خون هم دیده شده اما به دلایل زیاد دیگری هم کم خونی اتفاق می افتد.

 

علائمی برای انواعی از سرطان که دیده می شود تا نگران سلامتی باشیم را شرح دهید و چه آزمایشــی بــــرای ســلامتی از نداشتن بیماری سرطان باید انجام بدهیم؟

م.اصغری

 بروز برجستگی، بزرگ شدن، گسترش پیدا کردن و خونریزی در خال های رنگی در زنان، کاهش وزن، تغییــرات اجابت مجــــاز، سردردهای غیر قابل توجیح از عوامل بروز سرطان هستند که مردان بالای 50 سال با انجام تست پروستات، تست پاپ اسمیر بعد از یائسگی به صورت سالانه، ماموگرافی و عکسبرداری از ریه در افراد سیگاری می  برای تشخیص سرطان مهم هستند.

 

سلام آیا سرطان خون ارثیه؟ من خیلی زود سرما می خورم علتش این نیست؟ مادرم بیماری آنمی دارد من هم دچار شدم؟

س.صادقی

شانس ارثی بودن سرطان خون خیلی ضعیفه و سرماخوردگی هم معمولا ربطی به سرطان ندارد و علت آنمی باید بررسی شود انجام یک آزمایشی ساده CBC در تشخیص سرطان کمک کننده است.

 

آیا با آزمایش CBC سرطان مشخص می شود؟ 

ل. براتعلی

تا حد زیادی کمک کننده است ولی راهکار قطعی نیست.

 

آیا با آزمایشی B.M یا آزمایش نمونه برداری از مغز استخوان می توان صد در صد سرطان خون و یا نوع سرطان را تشخیص داد؟

ر. باقری

بله 90 تا 95 درصد امکان پذیر است. 

  

آیا در حریم مغناطیس بودن مانند دکل های ایرانسل و برق فشار قوی موجب سرطان خون می شود؟ 

ی.مرادی

احتمال وجود دارد ولی به هر حال شانس بروز سرطان زیاد نیست.

 

غده های لنفاوی آیا همان سرطان  است؟ و آیا درمانش قطعی  است یا نه؟ و اینکه کسی که شیمی درمانی  شود  و موهایش بریزد بعد شیمی‌درمانی موهایش رشد می‌كند یا نه؟

س.صادق نژاد

بزرگی غده های لنفاوی بسته به سن افراد متفاوت است بزرگی گره های لنفاوی در افراد بالای 30 سال می تواند تا 25 درصد احتمال وجود سرطان باشد که قابلیت درمان دارند. بله بعد از شیمی درمانی موهای ریخته شده رشد می کنند.

 

دختر عموی من سرطان خون حاد داشت که 3 ماه پس از تشخیص فوت کرد. خطر سرطان برای من چقدر است؟ چه چیزهایی می تواند زمینه ساز سرطان خون برای یک انسان باشد؟ 

ك.علویان

نه ممکن نیست شما دچار سرطان شوید چون ارث نقش ضعیفی دارد. در معرض اشعه رادیولوژی بودن، سندرم دان، برخی از بیماری های مادرزادی و کشیدن سیگار شانس ابتلا به سرطان خون را بالا می برد. 

 

آیا بیماری لوپوس قابل درمان و بهبودی کامل است یا اینکه بیمار دو سال پس از تشخیص از دنیا می رود؟

ش.سعیدی

لوپوس قابل کنترل است و بعد از دو سال هم معمولا فرد از بین نمی رود ولی بهبودی کامل انتظار نمی رود.

 

برچسب ها: سرطان خون، لوسمی، تشخیص سرطان خون، علائم سرطان خون، درمان سرطان خون، سوالات پیرامون سرطان خون تعداد بازديد: 1525 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز