Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 03:28

18
خرداد
روشی نو در جراحی سرطان مری گردنی

روشی نو در جراحی سرطان مری گردنی

رزكسیون سگمنتال مری گردنی همراه با لارنژكتومی و بازسازی توسط فارنگوازوفاگوستومی را می‌توان به عنوان روشی نو در درمان سرطان مری گردنی مورد توجه قرار داد.

دکتر نوین نیك‌بخش؛ متخصص جراح عمومی و دکتر فرخ سعیدی

 

 

 

هدف این مطالعه ارزیابی كاربرد روشی نو در جراحی سرطان مری گردنی است، به گونه‌ای كه فلكسیون حاد گردن پس از برداشتن بخش سرطان مری گردنی، موجب نزدیك شدن باقیمانده فارنكس به مری در حد ورودی توراكس می‌گردد، بدین ترتیب نیازی به بالا كشیدن معده نخواهد بود.

روشها و مواد

این مطالعه بصورت آینده‌نگر و برای ارزیابی رزكسیون سگمنتال مری گردنی و بازسازی آن توسط فارنگوازوفاگوستومی در دو مركز دانشگاهی بابل و دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی تهران صورت گرفته است.طی سال‌های 86 ـ 1380، 31 بیمار (غیر انتخابی) مبتلا به سرطان مری گردنی برای جراحی به این شیوه آماده شدند.

در 14 بیمار به دلیل طول تومور، ما نتوانستیم فارنكس را به بخش دیستال مری نزدیك كنیم و به ناچار معده را بصورت ترانس هیاتال برای بازسازی به شكل فارنگوگاستروستومی مورد استفاده قرار دادیم‌. پس از بیهوشی ارزیابی اندوسكوپیك تومور انسدادی در همه موارد انجام شد.

با برش یقه‌ای پوست باز شد و پس از انجام لارنژكتومی و تراكنوستومی دائمی و برداشتن تومور، حاشیه نزدیك و دور با Frozen Section بررسی می‌گردند. پس از آناستوموز فارنگوازوفاگوستومی با استفاده از نخ ویكریل و پس از هیپرفلكسیون گردن انجام می‌گردد. در انتها برای ژژونوستومی نیز قرار داده می‌شود.

نتیجه گیری

رزكسیون سگمنتال مری گردنی همراه با لارنژكتومی و بازسازی توسط فارنگوازوفاگوستومی را می‌توان به عنوان روشی نو در درمان سرطان مری گردنی مورد توجه قرار داد.

 

برچسب ها: سرطان مری، جراحی سرطان مری گردنی، سرطان مری گردنی، فلكسیون حاد گردن، سگمنتال مری گردنی، فارنگوازوفاگوستومی، لارنژكتومی، تراكنوستومی تعداد بازديد: 734 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز