Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 01:29

28
فروردین
6گام در پيشگيری از سرطان

6گام در پيشگيری از سرطان

فرودادن دود سیگار یا جویدن و تف كردن توتون هیچكدام سالم و بدون خطر نیستند. سیگاری‌ها، در مقایسه با غیرسیگاری‌ها بیشتر دچار سرطان ریه و نیز سرطان حنجره، مری و دهان می‌شوند.

تحریریه ماهنامه دنیای زنان

 

از مصرف دخانیات خودداری كنید 

تمام انواع دخانیات شما را در مسیر ابتلا به سرطان قرار می‌دهند. ترك یا رد مصرف دخانیات مهمترین تصمیم بهداشتی است كه امكانش برای شما وجود دارد. خودداری از مصرف دخانیات از خطر چندین نوع سرطان می‌كاهد از جمله: ریه، مری، حنجره، دهان، مثانه، كلیه‌ها، لوزالمعده، گردن رحم، سرطان خون (لوسمی‌میلویید حاد).

در ایالات متحده سیگار مسوول حدود 90 درصد تمام موارد سرطان ریه كه یك علت عمده مرگ‌های ناشی از سرطان در مردان و زنان است بشمار می‌رود. هر بار كه سیگاری را می‌كشید، بیشتر از 60 ماده بالقوه سرطان زا را وارد ریه‌های خود می‌نمایید. به علاوه تار (ماده قیر مانند) موجود در دود سیگار لایه قهوه‌ای رنگ چسبنده‌ای را برروی پوشش داخل حباب‌های هوایی و مسیرهای عبور هوا می‌سازد كه خود مقدار زیادی از این مواد سرطان‌زا در خود نگه می‌دارد.

فرودادن دود سیگار یا جویدن و تف كردن توتون هیچكدام سالم و بدون خطر نیستند. سیگاری‌ها، در مقایسه با غیرسیگاری‌ها بیشتر دچار سرطان ریه و نیز سرطان حنجره، مری و دهان می‌شوند. جویدن توتون همچنین بر خطر ابتلا به سرطان‌های دهان، گونه‌ها و لثه می‌افزاید. حتی اگر خودتان سیگار نمی‌كشید، خود را در معرض دود دیگران قرار ندهید.

از غذای سالم استفاده كنید 

اگر چه انتخاب غذا‌های سالم از مغازه سبزی فروشی یا سر سفره غذا تضمین كننده آن نیست كه دچار سرطان نشوید ولی می‌تواند به كاستن از خطر ابتلا كمك كند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند كه حدود 30 درصد سرطان‌ها به موضوع تغذیه، ازجمله چاقی مربوط می‌شوند. براین اساس انجمن سرطان آمریكا توصیه می‌كند: - بیشتر از منابع گیاهی استفاده كنید: روزانه پنج بار یا بیشتر از میوه جات یا سبزیجات استفاده نمایید.

- مصرف چربی‌ها را محدود كنید: با انتخاب غذاهای كم چرب، به ویژه آنهایی كه منشا حیوانی دارند سبك تر و لاغرتر بمانید. رژیم پر چرب خطر بروز سرطان‌های پروستات، روده بزرگ، راست روده و رحم را افزایش می‌دهد. 

- از مصرف الكل خودداری كنید: خطر ابتلا به سرطان، ازجمله سرطان‌های دهان، مری و غیره با میزان و طول مدت مصرف الكل رابطه مستقیم دارد. حتی مصرف معتدل نوشابه‌های الكلی مثلا دوبار در روز در مورد آقایان و یك بار در روز در مورد خانم‌ها، خطر بروز سرطان را افزایش می‌دهد.

فعال باقی بمانید و وزن مناسبی داشته باشید 

حفظ وزن مناسب و ورزش منظم نیز ممكن است در پیشگیری از سرطان نقش داشته باشد. چاقی یك عامل خطر برای ابتلا به سرطان پروستات، روده بزرگ، راست روده، رحم، تخمدان‌ها و پستان‌ها بشمار می‌رود. فعالیت فیزیكی می‌تواند از چاق شدنتان جلوگیری كند. همچنین به خودی خود از خطر برخی سرطان‌ها ازجمله سرطان پستان و سرطان روده بزرگ می‌كاهد.

خود را معاینه كنید

به طور منظم خود را برای انواع شایع تر سرطان، معاینه و چكاپ كنید، به این ترتیب احتمال بیشتری وجود دارد كه سرطان در مرحله ابتدایی تر كشف شود و در نتیجه امكان درمان موفقیت آمیز آن وجود دارد. این چكاپ باید شامل پوست، دهان، روده بزرگ و راست روده شود.

اگر مرد هستید پروستات و بیضه‌ها نیز باید در این برنامه چكاپ قرار گیرد. اگر زن هستید سرطان رحم و پستان باید در فهرست بررسی قرار داشته باشد. به تغییرات بدنتان توجه كنید، به این ترتیب امكان تشخص زودرس سرطان و موفقیت بیشتر درمان آن فراهم می‌شود. اگر متوجه ایجاد تغییری شدید، به پزشكتان مراجه كنید.

سایر راهبردهای ممكن مبارزه با سرطان 

پژوهش درباره سایر راهبردهای مبارزه با سرطان، ازجمله استفاده از برخی مواد طبیعی یا مصنوعی، در حال انجام است. می‌توانید با پزشكتان درباره بعضی از این راهبردها مشورت كنید.

 براساس گزارش وزارت بهداشت، سیر راهبردهای پیشگیری از سرطان شامل افزایش توجه نسبت به عوامل خطرساز موجود در خانه مانند گاز رادون یا موجود در محل كار مانند پرتوهای رادیواكتیو یا برخی مواد شیمیایی صنعتی است. سعی كنید كمتر در معرض این مواد قرار بگیرید.

در برابر نور آفتاب از خود محافظت كنید 

سرطان پوست یكی از شایع ترین و در عین حال قابل پیشگیری ترین سرطان‌هاست. گرچه قرارگیری مكرر در معرض اشعه ایكس یا تماس با برخی مواد شیمیایی می‌تواند در ایجاد سرطان پوست نقش داشته باشد، اما شایع ترین علت سرطان پوست قرارگیری در معرض نور خورشید است.

 بیشتر سرطان‌های پوستی در نقاط برهنه پوست مانند صورت، دست‌ها، ساعد و گوش‌ها رخ می‌دهد. تقریبا همه موارد سرطان پوست در صورت تشخیص زودرس قابل درمان هستند، اما بهتر است در گام اول از ایجاد آنها پیشگیری كرد. برای پیشگیری از سرطان پوست نكات زیر را رعایت كنید: 

 در ساعات اوج نور آفتاب از خانه خارج نشوید: میزان اشعه ماورای بنفش نور خورشید كه عامل ایجاد سرطان پوست است، بین ساعت 10 صبح تا 4 بعدازظهر به اوج می‌رسد. سعی كنید حتی المقدور در این ساعت از خانه خارج نشوید. 

 در سایه بمانید: لباس‌هایی با رنگ روشن و بلند بپوشید تا از پوستتان در برابر اشعه خورشید محافظت كنید. از پارچه‌های ریزباف برای لباس استفاده كنید. یك كلاه با لبه پهن به سر بگذارید تا سر و گوش‌هایتان از نور دور بماند. 

 از كرم‌های ضدآفتاب مناسب استفاده كنید: از كرم‌های ضد آفتابی استفاده كنید كه «فاكتور محافظت در برابر آفتاب» (SPF ) آنها 15 یا بیشتر باشد. 

 از لامپ‌ها یا تختخواب‌های برنزه شدن خانگی استفاده نكنید: استفاده از این وسایل می‌تواند به همان اندازه نور خورشید به پوستتان صدمه بزند. چیزی به عنوان برنزه شدن بی خطر وجود ندارد.

 

برچسب ها: تغذیه و سرطان، درمان سرطان، جلوگیری از سرطان، انواع سرطان، سرطان ریه و سیگار، جلوگیری از سرطان پوست، سیگار نکشیدن تعداد بازديد: 1142 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز