Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 13:32

30
آذر
اختلالات عجیب مغزی را بشناسید

اختلالات عجیب مغزی را بشناسید

در این گزارش به برخی از اختلالات مغزی تقریباً نادری اشاره شده است که در صورت بروز می‌تواند درک افراد را از واقعیت مخدوش کند. تصور کنید که می‌توانید هر چیزی را که شخص دیگری احساس می‌کند

تحریریه زندگی آنلاین : در این گزارش به برخی از اختلالات مغزی تقریباً نادری اشاره شده است که در صورت بروز می‌تواند درک افراد را از واقعیت مخدوش کند. تصور کنید که می‌توانید هر چیزی را که شخص دیگری احساس می‌کند احساس کنید حتی لذت و درد او را. این‌ها تنها تعدادی از اختلالات عجیب مغزی هستند که در طول این سال‌ها گروه نادری از افراد را درگیر خود کرده است. کتاب کلاسیک «مردی که همسرش را با کلاه اشتباه گرفت» الیور ساکس، ما را با عجیب‌ترین اختلالات مغزی که افراد از آن رنج می‌برند، آشنا کرد، اما این تنها نوک کوه یخ است. در اینجا چند مورد از عجیب‌ترین شرایط روحی موجود است.

 بیشتربخوانید:

آیا کووید19 خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد؟

 

 

۱. سندرم کوتارد: این اختلال باعث می‌شود مردم فکر کنند که مرده‌اند

آقای B یک معلم بازنشسته ۶۵ ساله بود و هیچ سابقه بیماری روانی در خانواده نداشت، هنگامی‌که ناگهان دچار حالات غم‌انگیز شد، دیگر قادر به احساس لذت نبود، خوابید و کمتر غذا خورد و احساس بی‌ارزشی کرد. او بعدها دچار توهم شد که اعضای بدنش دیگر کار نکرده و خانه‌اش فرو می‌ریزد. پس از اقدام به خودکشی، او باور کرد که مرده است.

این مرد از بیماری مبتلا به سندرم کوتارد (یا سندروم جسد متحرک) رنج می‌برد که در آن بیمار تصور می‌کند مرده است. برعکس در بیش از نیمی از موارد، این بیماران نیز خود را جاودانه می‌پندارند. درمان این بیماری می‌تواند شامل داروهای ضدافسردگی یا ضد روان‌پریشی یا درمان تشنج الکتریکی باشد.

 

۲. پروسوپاگنوزیا: برخی از افراد نمی‌توانند چهره دیگران را به خاطر بسپارند

اولیور ساکس، نویسنده و متخصص مغز و اعصاب، داستان مردی را روایت می‌کند که همسر خود را با کلاه اشتباه گرفته است. او از شرایطی معروف به prosopagnosia یا کوری صورت رنج می‌برد که تحت تأثیر آن نمی‌توانست چهره‌ها را تشخیص دهد. (خود ساکس نسخه متوسطی از این شرایط را دارد.)

بسته به شدت مورد، فرد ممکن است در تشخیص چهره‌های آشنا، تشخیص چهره افراد غریبه یا حتی تشخیص چهره از یک شیء مشکل داشته باشد. برخی از افراد مبتلا به پروسوپانوزیا حتی نمی‌توانند چهره خود را تشخیص دهند. این بیماری معمولاً بر اثر سکته مغزی ایجاد می‌شود، اما حدود ۲.۵ درصد از افراد ممکن است با آن متولد شوند.

 

۳. سیناستزی آینه-لمس: این اختلال باعث می‌شود افراد احساس دیگران را احساس کنند

زنی که مایل بود ناشناس باقی بماند گزارش داد هنگامی‌که می‌بیند افراد یکدیگر را در آغوش گرفته‌اند، احساس می‌کند که خودش را در آغوش گرفته‌اند. وقتی می‌بیند کسی صدمه می‌بیند، در همان مکان احساس درد می‌کند و نمی‌تواند غذا خوردن مردم را تماشا کند، زیرا احساس می‌کند که آن‌ها غذا را در دهان او می‌ریزند.

آماندا از بیماری نادری به نام سینستزی با لمس آینه رنج می‌برد که باعث می‌شود از نظر جسمی احساس دیگران را در اطراف خود احساس کند. اگرچه او به این ترتیب متولد شد، افراد دیگر این توانایی را پس از سکته مغزی یا قطع عضو (که می‌تواند منجر به احساس در اندام «خیالی» شود) به دست آورده‌اند. اولین مورد این وضعیت در سال ۲۰۰۵ گزارش شد و از آن زمان تاکنون تعداد انگشت‌شماری از گزارش‌های دیگر وجود دارد.

 بیشتربخوانید:

نسخه طب سنتی برای بیماری های مغز و اعصاب

 

 

 

۴. هذیان Capgras: افراد مبتلا به این وضعیت فکر می‌کنند که یک فرد محبوب جایگزین فرد فریبکار شده است

پس از زایمان، یک زن ۳۶ ساله دچار این توهم شد که پسرش و سایر اعضای خانواده با فریبکاران جایگزین شده‌اند. این توهم به مدت پنج سال ادامه داشت و هر درمانی که پزشکان امتحان کردند با شکست مواجه شد. سرانجام زن تحت درمان الکتروشوک قرار گرفت (که در آن شوک‌های الکتریکی از مغز برای ایجاد تشنج استفاده می‌شوند) و علائم روانی او فروکش کرد.

این زن از آن چیزی که به عنوان توهم Capgras یا سندرم Capgras شناخته می‌شود، رنج می‌برد، جایی که شما فکر می‌کنید عزیزان با فریبکاران، روبات‌ها یا بیگانگان جایگزین شده‌اند. معمولاً در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی پارانوئید رخ می‌دهد، اما در بیماران مبتلا به آسیب مغزی یا زوال عقل نیز مشاهده شده است که در زنان شایع‌تر از مردان است.

 

۵. سندرم دست بیگانه: برخی افراد متقاعد شده‌اند که دست آن‌ها متعلق به آن‌ها نیست

یک زن ۸۲ ساله دچار سکته مغزی شد و پس از بهبودی حدود ۶ هفته بعد، او گزارش داد که دست چپ او متعلق به او نیست. در عوض او متقاعد شد که این اندام متعلق به برادرش است، هنگامی‌که سکته مغزی را تجربه کرد. او احساس می‌کرد که بازواش آنچه را که او می‌خواهد انجام نمی‌دهد.

این مورد مربوط به سندرم دست بیگانه بود، یک اختلال عصبی نادر که در آن اندام فرد بدون کنترل او حرکت می‌کند و باعث می‌شود احساس کند به او تعلق ندارد. گاهی اوقات، بیمار ممکن است با دست بیگانه به اشیاء برسد و از دست سالم خود برای مهار آن استفاده کند. این وضعیت ممکن است زمانی ایجاد شود که ارتباطات بین دو نیمکره مغز قطع شود، اما همچنین می‌تواند پس از سکته مغزی یا سایر آسیب‌های مغزی رخ دهد. تنها حدود دوجین مورد سندرم دست بیگانه گزارش شده است.

 

۶. غفلت نیم فضایی: این وضعیت نیمی از جهان شما را نامرئی می‌کند

بر اساس برخی روایات، برخی از افراد پس از سکته مغزی ممکن است نیمی از جهان خود را نادیده بگیرند؛ به عنوان مثال، ممکن است یکی از این بیماران با وجود گرسنگی هنوز از خوردن نیمی از غذای بشقاب خود غافل شوند، یا ممکن است تصویری از یک ساعت بکشد که فقط اعداد ۱۲ تا ۶ را نشان می‌دهد.

این زن از وضعیتی به نام غفلت نیمکره‌ای رنج می‌برد که در صورت آسیب به نیمکره مغزی ایجاد می‌شود، این امر باعث می‌شود فرد آگاهی خود را از نیمی از مغز خود از دست بدهد. فرد دیگر نمی‌تواند اطلاعات دریافت شده از آن طرف بدن یا محیط (اغلب طرف مقابل آسیب مغزی) را ببیند یا پردازش کند.

 

۷. آفانتازی: افراد مبتلا به این بیماری نمی‌توانند چیزهایی را در ذهن خود تصویر کنند

مرد ۶۵ ساله‌ای به نام MX ناگهان پس از عمل جراحی آنژیوپلاستی کرونر، توانایی جمع آوری تصاویر از اشیاء را در ذهن خود از دست داد. در پرسشنامه‌ها، او گزارش داد که قادر به تجسم هیچ تصویری نیست، علیرغم این واقعیت که او به‌طورمعمول در آزمایش‌های استاندارد ادراک، تصاویر بصری و حافظه تصویری عمل کرده است.

پس از گزارش محققان، بیش از ۲۰ نفر دیگر با آن‌ها تماس گرفتند و گفتند که از توانایی یکسانی در تصویرسازی اشیاء در ذهن خود برخوردار نیستند. اگرچه هنوز یک بیماری عصبی شناخته نشده است، اما دانشمندان به‌طور فصیح این پدیده را «aphantasia» برگرفته از یک کلمه یونانی به معنی تخیل نامیده‌اند.

 بیشتربخوانید:

چند توصیه برای مبتلایان به میگرن

 

 

۸. سندرم انفجار سر: این اختلال باعث می‌شود افراد صدای انفجار را در سر خود بشنوند

یک مرد ۵۷ ساله هندی با مراجعه به پزشک گفت چهار بار در دو سال گذشته با صدای انفجار در سمت راست سرش از خواب بیدار شده است. در واقع، این یک وضعیت واقعی است که به سندرم انفجار سر معروف است. افرادی که دارای این مشکل نادر هستند صدای بلند را مانند انفجار بمب، شلیک گلوله یا برخی از سروصدای کر کننده دیگر که به نظر می‌رسد در داخل سر آن‌ها ایجاد می‌شود، درک می‌کنند. اما هیچ‌گونه درد، تورم و سایر ناراحتی‌های جسمی احساس نمی‌کنند. کارشناسان نمی‌دانند علت آن چیست، اما به نظر می‌رسد استرس و خستگی در این امر نقش دارند. مشخص نیست این اختلال چقدر شایع است، اما برخی از مطالعات نشان می‌دهد که ممکن است در دانش آموزان شایع باشد.

۹. سندرم لهجه خارجی: سکته مغزی می‌تواند باعث شود برخی افراد با لهجه خارجی صحبت کنند

یک زن ۳۹ ساله ایرلندی دچار سکته مغزی شد و قدرت تکلم خود را از دست داد اما در حال بهبودی، شروع به صحبت با لهجه‌ای فرانسوی کرد. او هرگز خارج از ایرلند زندگی نکرده بود و انگلیسی‌زبان اول او بود.

این زن مبتلا به سندرم لهجه خارجی بود، یک اختلال نادر گفتاری که معمولاً بر اثر سکته مغزی ایجاد می‌شود؛ اما گزارش‌هایی نیز در مورد آن ناشی از ضربه یا بیماری روانی، یا حتی خودبه‌خود ایجاد شده است.

این مقاله در ابتدا توسط Business Insider منتشر شده است.

 

برچسب ها: سکته مغزی، اختلالات مغزی، مغز تعداد بازديد: 388 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز