Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 19:34

31
شهریور
IBS ارمغان استرس (2)

IBS  ارمغان استرس (2)

بخش دوم- در سال‌های اخیر شیوه زندگی مردم کاملا دگرگون شده است. محیط کار نیز با تغییری اساسی همراه بوده و به میزان قابل توجهی صنعتی شده است. این تغییرات باعث شده ما انسان‌ها بیش از پیش پشت میزنشین شویم.

 

معیار روم

معیار روم یک معیار تشخیصی است. این علامت با درد یا ناراحتی شکم و تغییر دراجابت مزاج مشخص می‌شود. این درد معمولا با تغییر دفعات یا قوام اجابت مزاج است و معمولا با دفع مدفوع از بین می‌رود.

معیار Manning:

در معیار Manning درد و اتساع شکم، احساس تخلیه ناکامل مدفوع وموکوس مورد نظر قرار گرفته است. در این معیار همراهی علایم مذکور حیاتی است به گونه ایکه اگر بیماری با درد شکمی ‌مراجعه نماید ولی تغییر دراجابت مزاج نداشته باشد و یا برعکس عادت اجابت مزاج او تغییرکرده ولی درد شکمی ‌نداشته باشد، معیار Manning را ندارد.

علایم همراه: درد قفسه صدری، سوزش پشت جناق سینه، دیسفاژی و احساس گلوب هیستریک

توجه: بیمار ممکن است علایم دارویی و ژنیکولوژیک را نیز داشته باشد.

درمان

مهم‌ترین قسمت درمان برقراری ارتباط بین بیمار و پزشک است بهترین نتیجه هنگامی‌ فراهم می‌شود که پزشک با گرفتن یک شرح حال دقیق و گفت وگو با بیمار او را قانع کند که در درمان خود کمک نماید. اکثر این بیماران بعد از چندین بار مراجعه به پزشکان مختلف فکر می‌کنند به یک بیماری خطرناک مبتلا می‌باشند و این خود به شدت علایم بیماری کمک می‌نماید.

عوامل تشدید کننده مانند شیوه زندگی، استرس‌ها و عوامل تغذیه ای باید به حداقل برسد، حجم غذای خورده شده (فیبر) در ایجاد درد ممکن است موثر باشد.

توصیه‌های تغذیه‌ای

از مصرف مواد لبنی، نوشابه‌ها و داروهایی حاوی فروکتوز، سوربیتول یا کافئین اجتناب شود. از مصرف الکل اجتناب شود. درمان دارویی صرفا علامتی بوده و بایستی متوجه علایم اصلی بیماری باشد.

اسهال: داروهای ضد اسهال مانند لوپراماید- لوموتیل

شکم درد: داروهای آنتی کلینرژیک مثل بلادونا یا دی سیکلومین استفاده می‌نمائیم.

اثر داروهای آنتی کلینرژیک در برخی دردهای مزمن ودیرپا به اثبات رسیده است. اما معلوم نیست اثرآنها بر IBS ناشی از اثر ضد افسردگی و یا آثار آنتی کلینرژیکی آنها و یا ناشی از اثر مستقیم برروی حس درد است. از داروهای ضد افسردگی نباید به مدت طولانی استفاده کرد و تنها بایستی دریک دوره کوتاه و زمانی که شدت علایم ناشی از استرس روانی بالاست سود جست.

از داروی کولیسترامین تنها می‌بایست زمانی کمک گرفت که اسهال علامت اصلی بیماری بوده و ناشی از سوء جذب صفراوی در ناحیه ایلئوم است. در بیمارانی که یبوست علامت اولیه است از سیزاپراید جهت رفع یبوست می‌توان استفاده کرد. این دارو در برطرف کردن یبوست و دردهای شکمی‌ موثر است.

در مواردی که با درمان‌های دارویی موفق به خاموش کردن علایم نمی‌شویم، روان درمانی و خواب درمانی ممکن است موثر واقع شود. در تمامی ‌موارد تلاش بایستی مؤکدا و شدیدا متوجه حمایت روانی، اجتماعی از بیمار به همراه ارتباط پیوسته پزشک و بیمار باشد.

 

 

برای خواندن بخش اول- IBS  ارمغان استرس- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: داروهای ضد افسردگی، اجابت مزاج، اسهال، درد شکمی، شکم درد، دی سیکلومین، کولیسترامین تعداد بازديد: 847 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز