Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 00:04

10
شهریور
آلزایمر را با تشخیص به موقع مهار كنید (2)

آلزایمر را با تشخیص به موقع مهار كنید (2)

بخش دوم- بیماری آلزایمر نوعی دمانس یا زوال مغز است كه در آن به‌طور تدریجی مرگ سلول‌های عصبی در بعضی نواحی مغز اتفاق افتاده و در نتیجه باعث از دست رفتن حافظه و انجام كارهای روزمره و ادامه زندگی مستقل می‌شود.

 

پس سعی كنیم در زندگی روزمره مراقب خود باشیم. بنابراین با توجه به اینكه این بیماری‌ها علاوه بر ایجاد اثرات مستقیم بیماری می‌توانند بر سلامت مغز هم اثرات سویی داشته باشند؛ پیشگیری، تشخیص و درمان به موقع آن‌ها حائز اهمیت است.پیشگیری از این بیماری‌ها غالباً راهكار‌های مشتركی دارند، تشخیص به موقع نیز با انجام معاینات دوره‌ای امكان‌پذیر  می‌باشد و درمان هم زیر نظر پزشك متخصص باید به طور كامل و همراه با رعایت توصیه‌های مربوطه انجام پذیرد.

از آنجا كه دلایل بروز این بیماری‌ها اغلب تغذیه و سبك زندگی ناسالم می‌باشد. به كارگیری راهكارهای پیشگیرانه در هر سه مورد مفید بوده و نهایتاً منجر به حفظ سلامت از جمله سلامت مغز خواهد شد.

قندخون بالا

یكی از موارد مورد نیاز مغز «قند» می‌باشد كه باید به مقدار كافی در تمام طول شبانه‌روز در اختیار سلول‌های مغز قرار گیرد. آنچه در بیماری دیابت اتفاق می‌افتد این است كه به دلیل كمبود یا فقدان انسولین، قندخون مورد نیاز سلول‌های بدن از جمله مغز تامین نمی‌گردد و میزان قند خون از حد طبیعی فراتر می‌رود.

سطح بالای قندخون موجب ایجاد واكنش‌های متعددی در رگ‌های خونی و نیز اعصاب بدن می‌شود كه در نتیجه كاهش جریان خون به بسیاری از دستگاه‌های بدن و آسیب‌ عصبی را به دنبال دارد.

تغذیه سالم

 مصرف مقادیر كم نمك، شكر و چربی در غذا  استفاده زیاد از سبزیجات و میوه‌ها  جایگزینی غذاهای آب‌پز و كبابی با غذاهای برشته و سرخ شده  محدودیت مصرف كربوهیدرات‌های ساده مثل كیك و شیرینی و شربت استفاده از كربوهیدرات‌های پیچیده مثل برنج، نان و ماكارونی به مقدار لازم  مصرف مواد حاوی پتاسیم مثل حبوبات، كیوی، نارنگی، گریپ‌فروت، هلو، گیلاس، زردآلو، انبه، گوجه‌فرنگی، قارچ، سیر  مصرف لبنیات كم‌چرب  خودداری از مصرف غذاهای آماده و كنسروی  مصرف غلات كامل و حبوبات در برنامه غذایی روزانه  محدودیت در مصرف خامه و كره، مغز و كله‌پاچه  اعتدال در مصرف مواد حاوی كافئین (چای، قهوه، شكلات، نوشابه)  مصرف مواد و منابع كم سدیم مثل كنجد و سبزی‌های برگ سبز  مصرف كمتر روغن در پخت مواد غذایی  جایگزینی روغن‌های زیتون و كنجد و ذرت با روغن‌های جامد و مایع  استفاده از چاشنی‌هایی مثل آبلیمو و روغن زیتون و ماست بجای سس برای سالاد  مصرف منابع غذایی حاوی منیزیوم مثل جوانه گندم، بادام زمینی، سیب‌زمینی، اسفناج، شیر و نان سبوس‌دار  مصرف منابع غذایی حاوی كلسیم لبنیات و ماهی  مصرف چربی‌های ضروری طبیعی بجای چربی‌های مضر از طریق مصرف انواع ماهی  پرهیز از تنقلات شور و چرب

سبك زندگی سالم

 كنترل وزن در محدوده طبیعی  فعالیت‌های جسمی و حركات ورزشی منظم و پیوسته  مدیریت و كنترل استرس و فشارهای عصبی  پرهیز از استعمال دخانیات و الكل.

معاینات دوره‌‌ای

آزمایشات و معاینات دوره‌ای بهترین راه شناسایی بیماری در مراحل اولیه است تا در صورت لزوم اقدامات درمانی با احتمال موفقیت بالاتری انجام شود. بطور معمول افراد در پی وجود مشكل به پزشك مراجعه و آزمایش می‌دهند؛ در حالی‌كه با توجه به جنس و سن افراد پیگیری برخی آزمون‌ها حتی بدون وجود نشانه‌های بیماری و عدم سابقه خانوادگی توصیه می‌شود.

 

 

 برای خواندن بخش اول- آلزایمر را با تشخیص به موقع مهار كنید- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تغذیه سالم، درمان آلزایمر، پیشگیری از آلزایمر، سلامت مغز، راه های درمان آلزایمر، قندخون بالا تعداد بازديد: 741 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز