Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 09:54

17
فروردین
بررسی تفاوت‌های مغز زن و مرد (3)

بررسی تفاوت‌های مغز زن و مرد (3)

كلم براكلی، گل كلم و كلم بروكسل سرشار از كولین و مواد مغذی هستند كه برای سلامت مغز مفید است.

 

خوردن غذاهای زیر برای داشتن مغزی سالم لازم است

1) ماهی: انتقال‌دهنده‌های عصبی در بهبود عملكرد ذهن مؤثر هستند و پروتئین از اجزای مهم در ساخت انتقال‌دهنده‌های عصبی است، علاوه بر اینكه ماهی حاوی مقادیر قابل توجهی پروتئین می‌باشد، روغن‌های ضروری همچون امگا 3 نیز دارد كه عملكرد مغز را پشتیبانی و تقویت می‌كنند. ماهی‌هایی همچون، ماهی آزاد، ماهی خاردار، ماهی خال مخالی، ساردین و هالیبوت دارای اسیدهای چرب فراوانی هستند.

2) توت‌فرنگی: توت‌های خوشمزه آنتی‌اكسیدان‌های فراوانی دارند كه باعث از بین رفتن رادیكال‌های آزاد بدن می‌شوند. آنتی‌اكسیدان‌ها با محافظت از سلول‌های مغزی مانع از بین رفتن آنها شده و همچنین با التهاب و هر عاملی كه در پیری سلول‌های مغزی مؤثر باشد، مبارزه می‌كنند.

3) آجیل و دانه‌ها: آجیل و دانه‌ها، غذای شگفت‌انگیز برای مغز هستند. آجیل‌ها و انواع مغزها پروتئین و اسیدهای چرب ضروری و همچنین اسیدآمینه آرژینین دارند كه باعث تحریك غده هیپوفیز در مغز و تولید هورمون رشد می‌شوند. این ماده بعد از سن 35 سالگی، به سرعت در بدن كاهش می‌یابد و باعث پیری مغز می‌شود كه با خوردن آجیل و دانه ها می‌توان كمبود آن را جبران كرد.

مخلوط زیر را تهیه كرده و به عنوان میان وعده از آن میل كنید. بهتر است برای نگهداری صحیح و حفظ طراوت و تازگی، آنها را در ظروف دربسته نگه‌دارید.

گردو 1 فنجان ، دانه كاج یك‌دوم فنجان، دانه كنجد یك‌چهارم فنجان، دانه كدو تنبل یك‌دوم فنجان، توت خشك یك‌سوم فنجان، زردآلو خشك یك‌دوم فنجان.

4) سبزیجات: كلم براكلی، گل كلم و كلم بروكسل سرشار از كولین و مواد مغذی هستند كه برای سلامت مغز مفید است و منابع دیگر این ماده عبارتند از: تخم‌مرغ، دانه سویا، بادام زمینی، كلم، لوبیای سویا و كلیه حبوبات.

5) چربی‌های غیراشباع: چربی‌های اشباع‌نشده شامل اسیدهای چرب ضروری و اسید گامالینولنیك می‌باشند كه برای رشد و عملكرد مغز بسیار مفیدند. علاوه بر مزایای دیگری كه روغن زیتون، روغن كنجد، روغن كانولا، روغن بادام، روغن ماهی و روغن دانه كتان دارند، استفاده از آنها در رژیم غذایی روزانه، سلامت مغز را نیز تأمین می‌كند.

6) غذاهای حاوی اِل كارنتین: اِل كارنتین نوعی اسیدآمینه است كه در جگر تولید می‌شود و علاوه بر مزایای بی‌شماری كه دارد، گردش خون را در مغز افزایش می‌دهد.

كاهش گردش جریان خون در مغز و تجمع پلاكت و دریافت اكسیژن و مواد غذایی را به تعویق می‌اندازد و مشكلات مربوط به حافظه را به دنبال خواهد داشت و از آنجا كه این ماده مانع از اكسیداسیون چربی در مغز می‌شود، در پیشگیری از آلزایمر بسیار مؤثر است.  منابع سرشار از اِل كارنتین عبارتند از: گوشت، ماهی، گندم، آووكادو، شیر، لوبیا و سویا.

7) چای سبز: این چای با آنزیم تولیدكننده آلزایمر مبارزه كرده و چون منبع غنی از پلی‌فنول‌ها و آنتی‌اكسیدان‌هاست، از پیری زودرس مغز جلوگیری می‌كند. نوشیدن دو فنجان چای سبز در روز بسیار مفید است.

8) گیاهان سبز چینی: بسیاری از گیاهان چینی موجب تقویت مغز می‌شوند؛ مثل گینكو و گتاكولا و جلبك‌های سبز آبی كه به علت انرژی بالا و هضم راحت عملكرد مغز را قوی می‌كنند.

9) 60 درصد از بدن و حدود 75 درصد از حجم مغز را آب تشكیل می‌دهد؛ بنابراین استفاده از آب، سلامت را تضمین می‌كند و كم‌آبی منجر به اختلال در حافظه و گیجی و اختلال عملكرد مغز می‌شود.

10) تخم‌مرغ: باعث افزایش هوش در كودكان می‌شود.

 

 

 

 

برای خواندن بخش اول- بررسی تفاوت‌های مغز زن و مرد- اینجا كلیك كنید.

برای خواندن بخش دوم- بررسی تفاوت‌های مغز زن و مرد- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: مغزی سالم، عملكرد ذهن، انتقال‌دهنده‌های عصبی، پیری سلول‌های مغزی، اسید گامالینولنیك، تجمع پلاكت در مغز، تقویت مغز، عملكرد مغز تعداد بازديد: 731 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز