Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 09:15

18
بهمن
صرع و علل پيدايش آن (2)

صرع و علل پيدايش آن (2)

سكته مغزی عوارض كوتاه‌مدت و درازمدت در سخن گفتن، قوه شناخت، فكر و حركت دارد كه البته بستگی به منطقه گرفتار در مغز دارد. قابل ذكر است تشنج‌های پس از سكته مغزی معمولا به داروی‌های ضدصرع، خوب پاسخ می‌دهند.

بیماری‌ها و علل عفونی 

صرع ممكن است، به علت بیماری‌های مختلفی ایجاد شود، مانند انواع عفونت‌های مغزی یا آنسفالیت‌های مغزی، مننژیت و ... یا بیماری‌های عروق مغزی (كه از علل شایع ایجادكننده صرع هم هستند) و یا بیماری‌های مانند لوپوس كه ١٥ درصد منجر به صرع می‌شوند و یا گرفتار شدن مغز توسط تومورهای سرطانی مناطق دیگر بدن.

عفونت‌ها و ضربه‌های مغزی از علل شایع صرع هستند تومورهای مغزی تقریبا ٣٥ درصد تومورهای مغزی موجب تشنج می‌شوند، ولی تومورهای مغزی به‌طور كلی تقریبا ١٥ درصد علل تشنج‌ها را موجب می‌شوند. 

علل متابولیكی

اختلالات میزان قند خونی، بیماری كلیوی، بیماری كبدی از علل مهم و شایع تشنج هستند. این علل قابل درمان بوده و پس از آن صرع فرد نیز بهبود می‌یابد. اختلالات متابولیكی ارثی نادر نیز می‌توانند موجب حملات صرع شوند. مانند «بیماری سی تاكس»

سكته‌های مغزی

سكته‌های مغزی، علت اولیه صرع در بیماران ٦٠ سال به بالا است و در جوامعی كه متوسط سن افراد به این سن و سال می‌رسد، وقوع بیشتری از صرع‌ها را در این رابطه مشاهده می‌كنیم. البته همه سكته‌ها موجب صرع نمی‌شوند و تنها ٤ الی ٥ درصد این بیماران هستند كه دچار صرع‌های مزمن می‌شوند و در اینجا هم مانند آنچه در رابطه با ضربه‌های مغزی و صرع گفته شد، هر چه وقوع صرع نزدیك‌تر به حمله مغزی باشد، شانس ماندگار شدن آن كمتر است.

سكته مغزی عوارض كوتاه‌مدت و درازمدت در سخن گفتن، قوه شناخت، فكر و حركت دارد كه البته بستگی به منطقه گرفتار در مغز دارد. قابل ذكر است تشنج‌های پس از سكته مغزی معمولا به داروی‌های ضدصرع، خوب پاسخ می‌دهند.

داروها و حشره كش‌ها

مسمومیت با حشره‌كش‌ها، مصرف داروهایی مثل كوكائین موجب حمله صرع می‌شوند. قطع ناگهانی داروهایی كه به‌طور طولانی مصرف شده‌اند، ممكن است موجب حمله صرع شوند. باید هشدار داد افرادی كه آستانه تشنج پایینی دارند با مصرف برخی داروهای آرام‌بخش و ضد افسردگی ممكن است دچار حمله صرع شوند.

گاهی حتی واكنش دارویی بین داروهای ضد صرعی كه بیمار مصرف می‌كند و داروهای دیگر و احتمالا آنهایی كه سطح داروهای ضد صرعی را پایین می‌آورند هم موجب بروز صرع می‌شوند.

منبع: انجمن صرع ایران

 

 

برای خواندن بخش اول -صرع و علل پيدايش آن- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: درمان صرع، درمان تشنج، علل صرع، علل تشنج، سكته مغزی تعداد بازديد: 814 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز