Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 23:38

10
شهریور
آلزایمر را با تشخیص به موقع مهار كنید (1)

آلزایمر را با تشخیص به موقع مهار كنید (1)

بخش اول- بیماری آلزایمر نوعی دمانس یا زوال مغز است كه در آن به‌طور تدریجی مرگ سلول‌های عصبی در بعضی نواحی مغز اتفاق افتاده و در نتیجه باعث از دست رفتن حافظه و انجام كارهای روزمره و ادامه زندگی مستقل می‌شود.

اعظم میرحاج؛ مسئول آموزش

 

 

بیماری آلزایمر نوعی دمانس یا زوال مغز است كه در آن به‌طور تدریجی مرگ سلول‌های عصبی در بعضی نواحی مغز اتفاق افتاده و در نتیجه باعث از دست رفتن حافظه، قدرت تكلم و از دست دادن توانایی انجام كارهای روزمره و ادامه زندگی مستقل می‌شود. از جمله عوامل زمینه‌ساز برای دمانس یا زوال مغز، بیماری‌های مربوط به قند، چربی و فشارخون بالاست.قند، چربی و فشارخون بدن افراد باید در یك محدوده معینی باشد تا قسمت‌های مختلف بدن بتواند فعالیت‌های خود را به خوبی انجام دهند.

در صورت خروج از محدوده طبیعی و هرگونه كاهش یا افزایش در مقادیر مربوطه می‌تواند مسئله‌ساز باشد.افزایش مقادیر قند، چربی و فشارخون از محدوده طبیعی هر یك به تنهایی ایجاد بیماری و یكسری مسائل و مشكلات می‌نماید؛ ضمن این‌كه زمینه ساز بروز یكدیگر نیز هستند. در نتیجه عوارض متعددی را در قسمت‌های مختلف بدن در پی خواهند داشت.

فشارخون

فشارخون بالا باعث می‌شود كه قلب بیش از حد معمول فعالیت كند تا خون را در شبكه عروقی به جریان اندازد. این وضعیت رگ‌ها را تحت كشش زیاد قرار داده و ممكن است آن‌ها را سخت و مستعد آترواسكلروز نماید. آترواسكلروز باعث تجمع مواد در دیواره سرخرگ‌ها و در نتیجه تنگ شدن آنها می‌گردد.

سرخرگ‌های آسیب دیده و تنگ شده جریان خون‌رسانی را كم می‌كنند و چنانچه این وضعیت از جریان كافی خون حامل اكسیژن به مغز جلوگیری كند ممكن است توانایی فعالیت‌های مغزی كاهش یابد. چون می‌دانیم كه سلول‌های مغز برای فعالیت به اكسیژن نیاز دارند و چنانچه تا مدتی اكسیژن كافی به آنها نرسد از بین می‌روند و ضایعاتی جبران ناپذیر به مغز وارد می‌شود.

در واقع این همان حالتی است كه «سكته مغزی» گفته می‌شود (از بین رفتن ناگهانی فعالیت قسمتی از مغز به دلیل اختلال در رسیدن خون به آن ناحیه است). سكته مغزی علاوه بر این‌كه علائم جسمی مثل فلج و اختلال در تكلم ایجاد می‌كند می‌تواند علایم ذهنی، رفتاری و عاطفی مانند دمانس ایجاد نماید.

سكته مغزی می‌تواند یكی از دلایل دمانس باشد.گاهی وقت‌ها نیز ممكن است بدون آترواسكلروز و سكته مغزی دمانس ناشی از دیگر آسیب‌های عروق مغز پیش آید. این آسیب‌ها ممكن است در اثر گیر كردن لخته خون یا فشارخون بالا باشد. بطوری‌كه آسیب‌های عروقی كوچك اما متعددی اتفاق افتاده، بسته به شریان آسیب دیده مقداری از سلولهای مغزی مربوط به بخش مربوط به حافظه، تفكر و تكلم از بین رفته است و بدین ترتیب علایمی از قبیل از دست دادن حافظه نزدیك، اختلالات گفتاری و حتی ناتوانی در اجرای كارهای روزمره اتفاق می‌افتد.

چربی خون

بالا بودن چربی خون حالتی است كه در آن مقدار كلسترول و تری‌گلیسیرید از حد معمول در خون بیشتر شده و در درازمدت اثرات نامطلوبی بر عروق خونی دارد. این اثرات شامل كاهش انعطاف‌پذیری دیواره عروق و سخت شدن آن‌ها و نیز تنگ شدن مجاری داخلی عروق به دلیل رسوب چربی‌های اضافی می‌باشد.

این اثرات به مرور زمان پیشرفت نموده و منجر به عارضه آترواسكلروز یا تنگ شدن عروق می‌گردد.این اتفاق باعث عدم خونرسانی كافی به سلول‌های بدن از جمله سلول‌های مغزی شده و در صورت تشدید عارضه حتی احتمال سكته مغزی و دمانس ناشی از آن را در پی دارد.«مراقبت از خود» راه مهمی برای پیش‌گیری از خیلی بیماری‌ها است...

 

 

برای خواندن بخش دوم- آلزایمر را با تشخیص به موقع مهار كنید- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: فشار خون، حافظه، بیماری آلزایمر، آلزایمر، چربی خون، سلول های عصبی، زوال مغز، قدرت تکلم تعداد بازديد: 1000 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز