Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 05:35

27
مرداد
وقتی پایه‌های بدن می‌لرزد (1)

وقتی پایه‌های بدن می‌لرزد (1)

بخش اول- آسیب‌دیدگی اعصاب، مشكلات گردش خون و عفونت‌ها می‌توانند پاهای افرادی را كه دچار دیابت هستند، آزار دهند. برای جلوگیری از به‌وجود آمدن این شرایط، كارهای زیادی می‌توان كرد.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه دنیای سلامت

 

 

آسیب‌دیدگی اعصاب، مشكلات گردش خون و عفونت‌ها می‌توانند پاهای افرادی را كه دچار دیابت هستند، آزار دهند. برای جلوگیری از به‌وجود آمدن این شرایط، كارهای زیادی می‌توان كرد. كنترل گلوكز خون و سیگار نكشیدن از پاهای شما محافظت می‌كند. دانستن اینكه چرا چنین مشكلاتی برای پاهای ما به وجود می‌آیند، بسیار مفید خواهد بود.

اگر عصب‌های پا آسیب ببینند، هیچ احساسی در پاهای خود نخواهیم داشت. فشار به برخی از نقاط پا باعث ایجاد تاول و زخم می‌شود و گردش نامناسب خون نیز اجازه نمی‌دهد زخم‌ها در مدت زمان معمول بهبود یابند.

علائم مربوط به مشكلات پا

سوزش و خارش پاها از علائم آسیب‌دیدگی آنهاست. در چنین مواقعی شاید سرما و گرما را به خوبی حس نكنید. حتی گاهی اوقات شكل و حالت پاها نیز كمی تغییر می‌كند.

تغییر رنگ پاها، تغییر دمای آن، از بین رفتن موهای روی انگشت‌ها، سطح و ساق پا، خشكی و پوست پوست شدن پا، ضخیم‌‌تر شدن ناخن انگشتان و زرد شدن آنها، عفونت‌های قارچی كه در بین انگشتان به وجود می‌آیند، تاول، زخم، میخچه‌های عفونی و بسیاری علائم دیگر از نشانه‌های بروز مشكل در پاها هستند و در این وضعیت باید از پاها بیشتر مراقبت شود.

 از پاهای‌تان محافظت كنید

حداقل سالی یك بار برای معاینه كامل پاهای خود نزد پزشك بروید. در صورت بروز هر یك از مشكلات بالا، باید از پاهای‌تان مراقبت ویژه كنید. خودتان هر روز در خانه پاهای‌تان را چك كنید. برخی از مشكلات پا با درد همراه نیستند و شاید اصلاً متوجه آنها نباشید. همیشه سطح پاها و بین انگشتان خود را به دقت معاینه كنید.

هر روز پاهای‌تان را بشویید و بعد خشك كنید. ناخن‌های‌تان را به دقت كوتاه كرده و كناره‌های آنها را با سوهان ناخن مرتب كنید. آب بسیار گرم و سطوح داغ برای پاها خطرناكند. علاوه بر سطوح گرم، پاهای‌تان را از تماس با محیط‌های سرد نیز محافظت كنید. برای این منظور، جوراب و كفش مناسب بپوشید. فعالیت و تحرك فیزیكی باعث افزایش گردش خون در پاها می‌شود.

مهم‌ترین مشكلات مربوط به پاها

ورم آشیل

التهاب و درد زردپی را ورم آشیل گویند. این زردپی به پشت استخوان پاشنه متصل است. ورم آشیل با درد و كوفتگی، به‌خصوص صبح‌ها هنگام بیدار شدن از خواب همراه می‌باشد كه به علل زیر رخ می‌دهد:

 گرم كردن پا قبل از تمرین به شیوه نادرست و تمرین بیش از اندازه  افزایش زیاد سرعت به هنگام دویدن

 بالا رفتن ناگهانی از تپه ها و برآمدگی‌ها به هنگام دویدن

درمان: اگر دچار ورم آشیل شده‌اید، حتماً به پزشك متخصص مراجعه كنید. در خانه می‌توانید با استفاده از كمپرس سرد، مصرف آسپرین یا داروهای ضدالتهاب و استراحت درد خود را تسكین دهید.

تاول

تاول‌های پا، كیسه‌های كوچك پر از مایع هستند كه بین لایه‌های بیرونی پوست جمع می‌شوند. وقتی كه پوست پاها روی كفش‌های‌تان ساییده می‌شود و وقتی دو انگشت روی هم سوار می‌شوند، ایجاد تاول پا می‌كنند.

درمان: اگر تاول پای شما كوچك بوده و هنوز نتركیده باشد، آن را به حال خودش رها كنید؛ زیرا خود به خود بهبود می‌یابد. پاهای‌تان را با صابون و آب بشویید. اگر هر یك از تاول‌ها دچار عفونت شده‌اند (قرمز و چركی)، حتما به پزشك مراجعه كنید. برای جلوگیری از تاول زدن پاها كفش‌های مناسب بپوشید، جوراب به پا كنید و پاهای‌تان را خشك نگاه دارید.

پینه پا

پینه پا، برآمدگی‌های كوچكی هستند كه بیشتر روی انگشت بزرگ پا به وجود می‌آیند؛ یعنی انگشت بزرگ پا به سمت انگشت كناری متمایل می‌شود. این پینه ورم می‌كند و دردناك است. دلایل ایجاد آن عبارتند از:

 ژنتیك (این مسأله می‌تواند كاملاً ارثی باشد)

 استفاده از كفش‌های بسیار تنگ و كوچك

درمان: برای بهبود این وضعیت از كفش‌های بزرگ و جادارتر استفاده كنید؛ البته فقط در حدی كه پاها درون آن راحت باشند. و فشاری به آنها وارد نشود. می‌توانید از پدهای مخصوص نیز استفاده كنید و آنها را در نواحی دردناك بگذارید. اگر پینه پا راه رفتن را برای شما مشكل كرده است، نیاز به عمل جراحی دارد.

میخچه

برخی نواحی پوست كه با لایه‌ای از سلول‌های مرده ضخیم شده‌اند، تبدیل به میخچه می‌شوند. میخچه معمولا روی انگشت بزرگ و انگشت كوچك پا و گاهی در بین انگشتان پا در اثر عوامل زیر به وجود می‌آید:

 كفش‌های نامناسب و تنگ  مشكل در راه رفتن (كف پای صاف)  بدشكلی مادرزادی انگشتان (انگشتان چكشی)

درمان: برای از بین بردن میخچه به پزشك مراجعه كنید تا لایه‌های مرده پوست را بتراشد و دارو‌های مربوطه را تجویز نماید. خودتان این كار را در خانه انجام ندهید. با استفاده از سنگ پا می‌توانید اندازه میخچه را كوچك‌تر كنید.

انگشت چكشی

خمیدگی انگشت‌های دوم، سوم و چهارم پا را به طوری كه شبیه چكش باشند، انگشت چكشی می‌نامند. اگر انگشت چكشی درمان نشود. نیاز به عمل جراحی خواهد داشت. انگشت چكشی در اثر:

عدم تعادل ماهیچه‌ای كه روی انگشت متمایل می‌شود و استفاده از كفش‌های نامناسبت ایجاد می‌گردد.

درمان: همیشه از كفش‌ها و جوراب‌هایی استفاده كنید كه انگشتان را تحت فشار قرار ندهند. حركات كششی پاها را نیز انجام دهید و از پد مخصوص استفاده كنید. اگر با هیچ‌كدام از این روش‌ها وضعیت بهتر نشد، ممكن است به عمل جراحی نیاز داشته باشید...

 

 

برای خواندن بخش دوم- وقتی پایه‌های بدن می‌لرزد- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: مراقبت از پاها، آسیب‌دیدگی اعصاب، مشكلات گردش خون، مشكلات پا، پاها، ورم آشیل، پینه پا، میخچه تعداد بازديد: 903 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز