Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 08:03

14
فروردین
اعتیاد و مشكلات عروقی (2)

اعتیاد و مشكلات عروقی (2)

ایسكمی حاد اندام‌ها (عدم خون‌رسانی به اندام‌ها) از مشكلات شایع دیگر است كه افراد معتاد، دردهای شدیدی را در اندام‌های مبتلا احساس می‌كنند.

 

عوارض كوتاه مدتی كه در اثر تزریقات وریدی مواد مخدر صورت می‌گیرند كدامند؟

به دلیل از بین رفتن و تخریب رگ‌های سیاهرگی و لخته شدن خون در رگ‌ها، درمواردی كه معتادان تزریقی (به هر دلیل دیگری) به اورژانس مراجعه می‌كنند و ضرورت دارد تا كارهای تشخیصی و درمانی برایشان صورت گیرد، هیچ رگ محیطی در بدنشان باقی نمانده و تیم پزشكی از جهت دادن مایعات وریدی در مواقع لزوم، گرفتن نمونه آزمایش خون و یا موارد مشابه دیگر دچار مشكل می‌شوند و نمی‌توانند خدمات ضروری را به موقع ارائه دهند.

ایجاد سپتی‌سمی و عفونت‌های صوتی و آبسه‌های متعدد در هر نقطه از بدن كه باكتری‌ها نفوذ كرده‌اند، از عوارض دیگر می‌باشد.

ایسكمی حاد اندام‌ها (عدم خون‌رسانی به اندام‌ها) از مشكلات شایع دیگر است كه افراد معتاد، دردهای شدیدی را در اندام‌های مبتلا احساس می‌كنند، كه به دنبال ایسكمی، انگشتان دست‌ها، پاها یا قسمتی از ساق پا سیاه شده، دچار گانگرن می‌شود كه درمان آن آمپوتاسیون (قطع عضو) می‌باشد.

قطع عضو (آمپوتاسیون) در معتادان در چه مواردی ضرورت دارد؟

این مورد در مواقعی نیاز می‌شود كه فرد معتاد به اشتباه مواد را داخل شریان تزریق كند، كه در اثر آن، قسمت‌های انتهایی بدن دچار اسپاسم (گرفتگی) شده و در اثر دفاع بدن اسپاسم تا حدی می‌رسد كه به طور موقت خون به انتهاها نمی‌رسد (عدم خونرسانی به مدت 60-30 دقیقه ممكن است به طول بیانجامد) كه در این حالت عضو دچار گانگرن (سیاه شدن) شده كه در بین عامه مردم به نام قانقاریا شناخته می‌شود.

زمانی كه عضو مبتلا از اسپاسم خارج شود، جریان خون مجددا برقرار می‌شود. ولی قسمت‌هایی كه سیاه شده، آسیب دیده و از دست می‌رود كه تنها درمان این بافت مرده، از طریق قطع كردن عضو از ناحیه قسمتی بالاتر از مفصل مبتلا صورت می‌گیرد، زیرا در صورت عدم قطع عضو، عفونت از طریق بافت مرده وارد كل سیستم بدن می‌شود و این كار جهت حفظ جان بیمار و از بین نرفتن بقیه اندام صورت می‌گیرد.

مشكلاتی كه قطع عضو معتادان به جامعه وارد می‌كند، كدامند؟

این افراد به طرف معلولیت پیش می‌روند و باعث شده خودشان را به جامعه تحمیل كرده، از افراد اخاذی كنند. مردم نیز به تصور اینكه دچار قطع عضو هستند (غافل از مسئله معتاد بودنشان) به این افراد ترحم و كمك می‌كنند.

عوارض زودرس و شایع تزریقات وریدی مواد مخدر شامل چه مواردی می‌باشد؟

از طریق این نوع تزریقات، هپاتیت B و C كه بسیار مهم و خطرناك بوده و همین طور بیماری ایدز و بیماری‌های آلوده‌كننده دیگری كه از راه خون منتقل می‌شوند، ایجاد می‌شوند.

آقای دكتر صالحیان یادآور شد: «در بررسی كه به مدت 10 سال روی معتادانی كه به علت مشكلات عروقی به بیمارستان ما مراجعه كرده و به نوعی نیاز به درمان‌های جراحی یا دارویی داشتند انجام شد، 30 درصد دچار AIDS، 60 درصد دچار هپاتیت B و C (به خصوص نوع C) بودند.

متاسفانه در جامعه به دلیل عدم غربالگری، این موارد شناخته نمی‌شوند و همچنان جامعه را به طرف آلودگی بیشتر پیش می‌برند. فقط در مواردی كه این بیماران به دلیل مشكلات جانبی به بیمارستان مراجعه می‌كنند و آزمایشات لازم، توسط تیم جراحی برایشان توصیه می‌شود، این موارد كشف می‌شوند و با توجه به هدف والایی كه در امر پزشكی داریم.

خارج از مسئله، نژاد و سن و شخص به كمك و درمان این بیماران می‌پردازیم ولی در صورت عدم مراجعه ناشناخته می‌مانند و افراد زیادی در اثر عدم مراجعه فوت می‌كنند یا قبل از فوت ده‌ها نفر را آلوده می‌كنند. این افراد برای حفظ آبرو و شخصیت خود مراجعه نمی‌كنند و ما پزشكان از طرف وزارت بهداشت دستور داریم كه این افراد را اعلام نكنیم ولی به مراكزی كه از طرف وزارت بهداشت اعلام شده، معرفی می‌گردند.

آقای دكتر، به عنوان كارشناس در این مورد اگر درخواستی از وزارت بهداشت و یا دیگر رسانه‌ها دارید بفرمایید؟

دادن اطلاعات كافی به مردم، با توجه به اینكه مردم جامعه ما بسیار فهیم هستند،‌ بسیار مفید و سودمند است. هشدارهای مختلف در مورد ایدز و هپاتیت و راه‌های ابتلا به این بیماری ها را در اماکن عمومی بزنند تا حداقل مردم، حفاظت مناسبی از خود داشته باشند، همین‌طور وزارت بهداشت، برنامه غربالگری را در صورت امكان انجام دهد.

اغلب بیماران اظهار می‌دارند كه از عوارض و مشكلات آگاهی نداشته‌اند و فقط خواسته‌اند یك بار مواد مخدر را امتحان كنند و بعد معتاد شده‌اند. این مورد در بین نوجوانان ما بسیار شایع است.

چه توصیه‌ای برای خانواده‌ها دارید؟

خانواده‌ها،‌ افراد مبتلا را به طرف ترك مواد برده، به مراكز بیمارستانی مراجعه كنند و مطمئن باشند كه این مراكز، با روی باز ایشان را پذیرا خواهند بود.

به خانواده‌ها مژده می‌دهم كه عضو معتاد خانواده‌شان را در عرض 2-1 ساعت می‌توانند ترك دهند.

آیا ترك مواد مخدر در عرض 2-1 ساعت واقعیت دارد یا تبلیغاتی بیش نیست؟

غیر از روش‌های ترك مثل انرژی درمانی و متادون درمانی، روش موثر و جدیدترین روش ترك اعتیاد، Ultra Rapid Detoxification (URD) می‌باشد كه توسط متخصص بیهوشی در صورت اراده و خواست فرد صورت می‌گیرد. اراده و خواست هم وقتی وجود دارد كه آگاهی افراد بالا باشد.

در واقع به دنبال عدم تمایل به ادامه مصرف مواد، با اراده و داروهای نگهدارنده پس از URD (مصرف داروها تا 3 ماه ادامه یافته، بدون درد و بدون عوارض می‌باشد) حتما ترك صورت می‌گیرد.

 

برچسب ها: بیماری ایدز، اسپاسم، تزریقات وریدی، معتادان تزریقی، سپتی‌سمی، ایسكمی حاد اندام‌ها، آمپوتاسیون در معتادان تعداد بازديد: 656 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز